Gospodarska vozila

Sejem bil je živ – IAA Hannover

 

Končno smo ga dočakali, sejem gospodarskih vozil IAA Transportation v Hannovru, ki velja za enega največjih tovrstnih sejmov na stari celini. Sejem se odvija na vsaki dve leti in zadnja prireditev je zaradi koronavirusa odpadla. Zaradi tega so se organizatorji še bolj pripravili in ponudili preurejene prostore, ki jih je zasedlo kar 1400 razstavljavcev iz 42 držav, tako ali drugače povezanih s transportom ljudi in blaga.

Nemogoče si je predstavljati naše vsakdanje življenje in visoko zmogljivo gospodarstvo brez gospodarskih vozil, sejem je zato odlična priložnost za predstavitev inovativnih in trajnostnih dosežkov v panogi, ob tem pa smo lahko videli tudi zanimive poglede v prihodnost transporta in logistike. Seveda prednjači elektrika, ki je, ne bodi je treba, zastopana na vsakem koraku a se vse bolj uveljavlja tudi vodik. Pa se na kratko sprehodimo po sejmišču.

 

DAF

DAF Trucks začenja prihodnost poklicnega in distribucijskega transporta s predstavitvijo nove generacije DAF XD in XDC. Poleg tega DAF krepi svoj okoljski položaj z razkritjem popolnoma nove serije povsem električnih pogonskih sklopov za tovorna vozila XD in XF nove generacije. Ti tovornjaki ponujajo doseg »brez emisij« tudi do 500 kilometrov z enim polnjenjem. DAF XD Electric in DAF XF Electric bosta na voljo kot vlačilec in šasija za nadgradnjo in ju je mogoče že naročiti, proizvodnja pa naj bi stekla v prvi polovici leta 2023.

Pri DAFu stavijo tudi na varnost in voznikovo udobje. Nova generacija tovornjakov XD tako ponuja vrhunske, zelo dostopne in prostorne kabine s prostornino do 10 m3. Skupaj s kabino Sleeper in Sleeper High Cab je na voljo dnevna kabina, ki standardno ponuja razširjen notranji prostor. Idealen položaj za vožnjo je zagotovljen z neprimerljivim obsegom nastavitve sedeža in volana. Osupljiva in zelo ergonomska armaturna plošča ima kristalno jasne in popolnoma digitalne merilnike. K udobni in varni vožnji prispeva tudi nova vrhunska zasnova sprednjega dela šasije, vzmetenja kabine in vzmetenja zadnje osi. Za izjemne dosežke na področju transporta z novo serijo tovornjakov je komisija za podelitev priznanja Tovornjak leta nagrado podelila ravno tovornjaku DAF XD.

 

Ford Trucks

Podjetje je na sejmu predstavilo mednarodno nagrajeni vlačilec F-MAX ter predstavilo svoj načrt CO2-nevtralnih transportnih rešitev, kakor tudi nove specifikacije in funkcije, ki strankam Ford Trucks prinašajo tehnologije povezane mobilnosti ter ponujajo več udobja in večjo učinkovitost. Na podlagi več kot petdeset let izkušenj in dinamičnega razvoja izdelkov tovornih vozil se Ford Trucks predstavlja s svojimi novimi različicami izdelkov, posodobljenimi storitvami in tehnologijami ter svojo trenutno paleto izdelkov, ki jo je podjetje lansiralo v več kot 40 državah.

Ford Trucks s svojimi »avtonomnimi tehnologijami« ponuja varnejše, hitrejše in učinkovitejše transportne rešitve. Tehnologija »Level 4 Highway Pilot«, ki so jo razvili inženirji Ford Trucks, ponuja tovornjakom možnost samostojnega izvajanja transportnih dejavnosti med logističnimi centri H2H (od vozlišča do vozlišča).

Na sejmu pa je Ford Trucks predstavil tudi prototip električnega tovornjaka, ki naj bi se začel proizvajati leta 2024. Vozilo poganja elektro motor z največjo močjo 390 kW, domet pa znaša približno 300 km.

Iveco

Iveco je svoje električno znanje združil s podjetjem Nikola in skupaj razkrivata nadgrajeno različico evropskega električnega vozila na gorivne celice Nikola Tre (FCEV). Prenovljeni model tovornjaka ima izboljšano krmiljenje in novo vozniško kabino s spremenjeno aerodinamiko. Nikola Tre FCEV je na voljo tudi v vodikovi različici z dosegom do 800 kilometrov. Konec leta 2023 bo šel v serijsko proizvodnjo za severnoameriški trg. Za Evropo naj bi Tre FCEV začeli izdelovati v Ulmu v prvi polovici leta 2024.

Sicer pa se je Iveco na sejem dobro pripravil in predstavil kar nekaj novosti: električni eDAILY; IVECO service, novi portfelj izdelkov in storitev IVECO za zagotavljanje servisnih rešitev; IVECO Driver Pal, glasovni spremljevalec voznika, ki je postal z novimi funkcijami še bolj koristen; napovedali so ustanovitev GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem) za ponudbo električnih tovornjakov s plačilom po uporabi; prikazali pa so tudi dve ikonični, zelo posebni izvedbi: Leoncino in Tigrotto.

MAN

Novi MAN eTruck, ki je bil predstavljen na sejmu IAA v Hannovru, bo od leta 2025 naprej lahko dosegel tudi do 800 km, pravi nemški proizvajalec. Vozilo je na voljo v različnih kombinacijah, največja razpoložljiva moč pa je med 300 kW in 350 kW. S široko gamo izdelkov in storitev za različne zahteve kupcev ponujajo več kot le vozila, ponujajo inteligentne in trajnostne transportne rešitve. MAN prisega na »Simply more«: več digitalizacije, več avtonomne vožnje, nič emisij …

Mercedes

Daimler Truck je predstavil eActros Long Haul, tovornjak za mednarodni transport, v katerega je vgrajena 600-kWh baterija, ki poganja zadnja kolesa tovornjaka prek dveh motorjev na zadnji osi. Baterije, uporabljene v vozilu, naj bi imele življenjsko dobo 1,2 milijona kilometrov. Končna moč obeh elektromotorjev naj bi bila 815 KM, kar je okoli 200 KM več od najmočnejšega dizelskega Actrosa. Druga, še večja novost pa je tovornjak, gnan na vodik, GenH2, saj Daimler Truck dolgoročno daje prednost tekočemu vodiku pri razvoju alternativnih pogonov. Razvojni cilj tovornjaka GenH2 Truck je doseg do 1000 kilometrov. Zaradi tega bo tovornjak primeren za posebej prilagodljive in zahtevne aplikacije, zlasti v pomembnem segmentu težkega prevoza na dolge razdalje. Začetek serijske proizvodnje tovornjakov na vodik je predviden v drugi polovici desetletja.

Ostaja pa Mercedes zvest tudi dizlu in še naprej nadgrajuje svoje motorje ter izboljšuje aerodinamiko. Actros L, ki predstavlja admiralsko ladjo, zdaj z posodobljenim motorjem OM 471, novimi ohišji kamer in novimi aerodinamičnimi dodatki znižuje porabo do 4 %. Daimler Truck je predstavil tudi novi elektrificirani FUSO Canter: eCanter je modularen glede števila baterijskih paketov in je zasnovan posebej za prevoze z dosegom do 200 kilometrov.

Scania

Tudi v Hannovru je Scania nadaljevala pot elektrifikacije, ki jo je že začrtala v zadnjih letih, in predstavila nov popolnoma električni vlačilec za regionalno uporabo s kabinama R ali S in električnim motorjem z močjo 400 (560 KM) in 450 kW ( 610 konjev), namenjen tako imenovanemu megavatnemu polnjenju. Scania navaja nekoliko drugačen podatek o dosegu, in sicer, da lahko 40-tonski tovornjak z enim polnjenjem vozi neprekinjeno 4,5 ur s hitrostjo 80 km/h.

Volvo

Volvo Trucks ima tristransko strategijo za dosego ničelnih emisij; električni pogon, pogon na gorivne celice ter pogon z motorji na notranje zgorevanje, ki delujejo na obnovljiva goriva, kot so bioplin, HVO ali celo zeleni vodik.

Volvo Trucks, ki že ima obsežen portfelj električnih tovornjakov (serijska proizvodnja težkih tovornjakov se je pravkar začela), je potrdil eksperimentalno pot, ki bo pripeljala do uporabe vodika, pri čemer so prvi testi pri strankah načrtovani že leta 2025. Švedsko podjetje je predstavilo tudi elektrificirano os za tovornjake BEV in FCEV, ki bo omogočila večjo oblikovalsko svobodo in predvsem več prostora za namestitev baterijskih sklopov v korist večje avtonomije vozil.

Quantron

Quantron je nemško podjetje, ki se ukvarja s predelavo tovornjakov na način, da iz dobro ohranjenega tovornjaka odstrani dizelski pogonski sklop in vanj vgradi električnega, po novem pa tudi pogon na vodik. V Hannovru so predstavili lahek tovornjak (QLI) s skupno maso od 3,5 do 7,2 tone, ki je na voljo v popolnoma električni različici in različici FCEV. Predstavili so tudi vozilo s skupno maso 44 ton, ki bo na voljo že prihodnje leto. Avtonomija znaša med 600 in 700 kilometri v različici FCEV, opremljeni z gorivnimi celicami Ballard najnovejše generacije, kot tudi z Allisonovo elektrificirano osjo eGen Power 130 D. Rezervoar, vgrajen v okvir, lahko sprejme do 54 kilogramov vodika. Tovornjak v enaki konfiguraciji je na voljo tudi v 27-tonski »zmanjšani« različici.

Ford Pro

Ford Pro se je predstavil s svojo najnovejšo rešitvijo za povečanje časa uporabe vozila ter za izboljšanje servisiranja in produktivnosti. Rešitve Ford Pro obsegajo enotno platformo, ki vozila združuje s programsko opremo, polnjenjem in povezanimi storitvami ter poslovnim strankam omogoča zmanjšanje stroškov in optimizacijo učinkovitosti pri prehodu na električna vozila. Linijo električnih vozil Ford Pro na salonu vodi povsem novi E-Transit Custom, ki se prvič predstavlja svetovni javnosti. Ford Pro razkriva tudi dodatne podrobnosti o naslednji generaciji palete vozil Transit Custom, vključno s priključnohibridnim (PHEV) in dizelskim pogonom EcoBlue, prve dobave vozil pa so načrtovane za sredino leta 2023.

Ford Pro je obenem potrdil vodilno vlogo v segmentu pickupov v Evropi, saj sta na razstavnem prostoru podjetja na ogled postavljena športni terenski Ranger Raptor in Ranger Wildtrak.

Renault

Na razstavnem prostoru Renaulta je prikazano vse strokovno znanje na področju povsem električnega pogona, uporabljeno v lahkih gospodarskih vozilih. Znamka je ta segment ustvarila pred več kot desetimi leti z začetkom prodaje električno gnanega Renault Kangooja leta 2011. V Hannovru je Renault razkril Trafic Van E-Tech Electric. Poganja ga elektromotor z močjo 90 kW (120 KM), s katerim lahko vleče do 750 kilogramov težko prikolico in prevaža do 1,1 tone tovora. Akumulator z zmogljivostjo 52 kW mu zagotavlja 240 kilometrov dosega.

Druga zanimivost pa je prototip Hippie Caviar Motel, ki je nastal s predelavo modela Kangoo L2 E-Tech Electric in je zavetišče na kolesih, prilagodljivo in dinamično, namenjeno pustolovcem in športnim navdušencem, ki se odpravljajo v naravna prostranstva. Hippie Caviar Motel je zasnovan kot bazni tabor, ki ga je zelo lahko premikati z enega kraja na drugega zahvaljujoč dosegu 285 kilometrov. Elektromotor z močjo 90 kW (120 KM) z energijo oskrbuje akumulator zmogljivosti 45 kWh, ki se lahko polni na hitrih polnilnih mestih z enosmernim tokom (DC) moči 80 kW. Niz domiselnih shranjevalnih mest omogoča pospravljanje športne opreme v notranjščini in zunanjščini vozila.

Volkswagen

Podjetje Volkswagen Gospodarska vozila se je na sejmu predstavilo z velikim številom novih modelov. Vzporedno z globalno naelektrenim ID. Buzz in popolnoma novim pickupom Amarok smo lahko opazovali zanimive posebne nadgradnje, s katerimi se izkazujejo pametne rešitve v praktično vseh kategorijah in na vseh področjih. Sem spadajo posebneži, kot je recimo reševalno vozilo na osnovi ID. Buzz. Predstavljajo tudi inovativne koncepte vozil, kot je novi Multivan kot taksi različica in vse različne vrste nadgradenj za uspešni model Crafter.

 

Krone

Sejemski nastop Krone dopolnjujejo popolnoma opremljene prikolice Krone za težke vsakodnevne prevoze, kot sta polprikolica s platformo za vsestransko uporabo Profi Liner in zabojniška prikolica Dry Liner STG – polna sofisticirane tehnologije.

»Misija onkraj ničle.« To je ime koncepta, ki ga Krone predstavlja na IAA. Gre še korak dlje od postulatov gesla »nič emisij«. Na stojnici Krone s tehnološkimi nosilci eCool Liner in eMega Liner, ki ju je Krone razvil v sodelovanju s start-up podjetjem Trailer Dynamics, prikazujejo, kako dobra je lahko uporaba elektrificiranih prikolic za trajnost voznih parkov. Jedro inovativne tehnologije je visokozmogljiva e-os, ki podpira vlačilec polpriklopnika pri njegovem pogonu in z rekuperacijo povrne zavorno energijo. eTrailer iz Krone se lahko uporablja s katerim koli običajnim vlačilcem po metodi »plug-and-play«. Poleg tega tehnologija eLiner v kombinaciji z vlačilci BEV pomaga povečati doseg popolnoma elektrificiranega tovornjaka s polpriklopnikom na dolgih razdaljah na več kot 500 km.

Vse večja avtomatizacija je inteligentno zaznavanje tovornega prostora Krone Smart Capacity Management, zahvaljujoč kateri je mogoče zaznati in bolje uporabiti tovorne zmogljivosti. Osnovni SmartScan ima pogled na tovorni prostor s kamero. Tako algoritem kot slika s kamere sta prikazana na Krone Telematics Portalu za optimalen nadzor. To omogoča dispečerju, da spremlja prikolico v realnem času.

Schmitz Cargobull

O Schmitzovih novostih smo veliko pisali v prejšnji številki, na sejmu pa so predstavili prav vse novosti pod sloganom »Inovacije za učinkovit transport«. To so rešitve, ki zagotavljajo večjo varnost pri transportu blaga in podatkov, trajnostno varujejo okolje, povečujejo nosilnost, naredijo načrtovanje transporta pregledno in v prihodnost usmerjeno ter predvsem povečujejo stroškovno učinkovitost za operaterja. Inovacije podjetja Schmitz Cargobull, predstavljene na letošnjem IAA Transportation, so se osredotočale na aerodinamiko, učinkovitost hlajenja, optimizirano težo vozila in uporabo telematskih podatkov za večjo učinkovitost procesov.

Kögel

S svojim načelom »Ekonomija se sreča z ekologijo – ker nam je mar« se na sejmu Kögel osredotoča na trajnostne transportne rešitve, ki združujejo ekonomsko učinkovitost in prijaznost do okolja. Na ta način se Kögel odziva tudi na ambiciozne načrte EU za zmanjšanje emisij ogljika in bo strankam zagotovil najboljšo možno podporo. Orodja vključujejo inovativne koncepte lahke konstrukcije in multimodalne prikolice. Kögel se že vrsto let zavzema za optimalno kombinacijo načinov prevoza in železnice, da bi kar najbolje izkoristil prednosti obeh. Zato so predstavili najlažji polpriklopnik s ponjavo, ki je za 300 kg lažji od standardnega polpriklopnika. Vozilo je posebej prilagojeno za naklad na železniške vagone, ob tem pa je tudi aerodinamično optimizirano za še boljše zmanjšanje emisij CO2, ko je na cesti. Predstavili pa so tudi prekucno polprikolico za asfaltiranje in razsuti tovor, ki je še bolj robustna, še bolj prilagodljiva in še bolj individualna.