Gospodarska vozila

Tudi Tatra s pogonom na vodik

V okviru konference H2 Forum 2023, največjega tovrstnega dogodka o tehnologiji in uporabi vodika na Češkem, je najmanjši evropski proizvajalec težkih tovornjakov Tatra, premierno predstavil tretjo generacijo vozil na šasiji Tatra Force s pogonskim sistemom, ki uporablja vodikove gorivne celice.

Tatra Trucks, ki je v lasti Czechoslovak Group in Promet Group, se v zadnjem času ukvarja z več razvojnimi projekti, povezanimi s sodobnimi pogonskimi sistemi za tovorna vozila. Eden takih projektov je razvoj tovornjaka Tatra Force e-Drive z vodikovimi gorivnimi celicami (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle), katerega prototip je bil javnosti prvič predstavljen v okviru konference H2 Forum 2023.

»Tatra je bila v svoji večdesetletni zgodovini nosilec napredka in ustvarjalec številnih inovacij v industriji tovornjakov. In zdaj ni nič drugače: kombinacija tradicionalne preizkušene šasije Tatra in električnega pogona, ustvarjenega v vodikovih gorivnih celicah, ustvarja edinstveno rešitev brez emisij škodljivih plinov na novi platformi Force, ki ponuja široko paleto konfiguracij in možnosti uporabe. Tatra in njeni partnerji bodo tako lahko kupcem ponudili popolno orodje za izpolnjevanje lastnih ciljev pri zmanjševanju vpliva na okolje in prispevali k uporabi vodika ne samo v naši regiji,« je povedal Radim Matera iz uprave skupine Promet, ki je odgovoren za inovativne projekte.

Pogon prototipa je električen, vendar je prilagojen tako, da je lahko neodvisen od zunanjih virov električne energije, zato vir energije voz s sabo. Na njem so poleg pogonskega elektromotorja, pogonskih baterij in dveh gorivnih celic nameščeni tudi rezervoarji, ki prenesejo visoke pritiske za vodik v tekočem stanju. Gorivne celice proizvajajo potrebno elektriko s kemično reakcijo. Prednost tega koncepta je zelo kratek čas, ki je potreben za polnjenje rezervoarjev za vodik. Ko bo zgrajena infrastruktura z več vodikovimi polnilnicami, bo prilagodljivost tega tovornjaka primerljiva tudi z vozili s klasičnimi motorji z notranjim zgorevanjem.

Prototip posebej uporablja vlečni sinhroni elektromotor s trajnimi magneti z neprekinjeno močjo 480 kW in največjo (konično) močjo 580 kW, ki ima navor 2.300 Nm. Po dve gorivni celici imata največjo moč 100 kW, trakcijske baterije s skupno kapaciteto 171 kWh pa uporabljajo tehnologijo Li NMC (litij-nikelj-mangan-kobaltov oksid) in imajo možnost polnjenja iz zunanjega vira (s priklopom na javno električno omrežje). Tovornjak je opremljen s petstopenjskim glavnim menjalnikom Tatra z elektronskim sistemom menjave prestav.

Konstruktorji v Tatri se ukvarjajo tudi z drugimi tehnološkimi projekti sodobne mobilnosti: nedavno so na primer predstavili tovornjak z avtonomnim krmilnim sistemom na isti platformi kot prototip na vodik.