Gospodarska vozila

Tovornjaki na dnu morja: SS Thistlegorm

Zgodba sega nazaj v čas druge svetovne vojne, ko je tovorna ladja britanske mornarice SS Thistlegorm na vhodu v Rdeče morje potrpežljivo čakala na vrsto za prehod skozi le nekaj milj oddaljeni Sueški prekop.

Njeno poslanstvo je bilo prepeljati na tone vojaškega materiala za zavezniško ofenzivo v drugi svetovni vojni, ki je potekala v severni Afriki proti nacističnemu maršalu Rommlu. Na 126 metrih dolžine je bilo shranjeno vse vrste vojaškega materiala: tovornjaki, džipi, krila letal, motorna kolesa, obleke in škornji za vojake, orožje in strelivo, tanki …

V noči na 5. oktober je polna in svetleča luna nedvomno pomagala eskadrilji nemških letal opaziti SS Thislegorm , na katero so opozorile govorice, da na tem območju pluje z vojaško opremo. Ko so se vojna letala že skorja umaknila, so na svoje presenečenje naletela na tarčo na odprtem morju, zato niso zamudila ponujene priložnosti, da izstrelijo dve uničujoči natančni bombi, ki sta odprli dve luknji na trupu ladje. Strelivo in gorivo, shranjeno na ladji je pomagalo, da je bila po eksplozijah vidna velika gmota ognja, ki je po izjavah preživelih razsvetljevala območje od egiptovskih obal do gore Sinaj. Devet od štiridesetih članov posadke je umrlo, tovorna ladja pa se je skoraj v trenutku potopila.

Njenih 8.000 ton teže, plus 4.000 ton, ki jih je prevažal v vseh vrstah vojnega materiala, je postala najbolj raznolika razbitina, o kateri danes lahko potapljači le sanjajo.

Zastava britanske mornarice je zaradi tega katastrofalnega dogodka dolga leta plapolala na pol droga in šele leta 1955, nič manj kot 14 let kasneje, jo je odkril francoski oceanograf Jacques Cousteau v neverjetno dobrem stanju.

Slavni raziskovalec je svetu pokazal le kapitanov sef, ladijski zvonec, motorno kolo in nekaj posnetkov tovorne ladje, ljubosumno pa je zamolčal koordinate razbitine.

Cousteau naj bi celo odrezal antenske stebre, da bi še bolj prikril položaj. Kakor koli že, dejstvo je, da mu je uspelo ohraniti »svoj zaklad« skrit več kot tri desetletja, a malo pred smrtjo, leta 1997, je videl, kako je bil SS Thistlegorm ponovno odkrit in od takrat spremenjen v podvodni raziskovalni tempelj, odprta za oči ostalega človeštva.

Morje občutkov

Za užitek vsakega potapljača, ki vstopi v to potopljeno ladjo, so razmere, poskrbi ta trgovska ladja, ki je pod vodo že 72 let, razbitina pa je skoraj brezhibna. Prednji del leži na peščenem morskem dnu, z razpetim desnim sidrom. Ker je most postavljen navpično, je viden že 10 metrov od površja, a celoten obisk ladje vas lahko popelje na potop do 32 metrov globoko. Njena tri skladišča so polna povsem prepoznavnega materiala neprecenljive zgodovinske vrednosti, čeprav so posledice bolj ali manj obsežnega plenjenja opazne takoj, izginila so nekatera vetrobranska stekla in volani s tovornjakov, pa tudi žarometi ali krmila z motorjev.

Nekateri so odnesli puške, naboje, volane vozil, trenutno pa je zaradi močnega nadzora praktično nemogoče kar koli odnesti, še manj pa odnesti iz Egipta, ker če te ujamejo, lahko končaš za rešetkami.

Pločevina je nekoliko dotrajana, saj so  tovornjaki potopljeni 72 let, korozija je neprizanesljiva, zanimivo pa je, da so pnevmatike v popolnem stanju in vzorci na kolesih so dobro vidni.

Okolica razbitine ladje v vodah Rdečega morja je rajska. V tem podvodnem templju počiva na desetine gumijastih škornjev, ki so čakali, da zakorakajo v puščavo, pa tanki in protiletalski topovi, ki so sedaj za vedno ostali v tišini, kar bi si večina od nas vedno želela.