Gospodarska vozila

Mercedes-Benz Tourismo M/2 Safety Coach

Mercedes obstaja že več kot 130 let in ves ta čas so poseben poudarek namenjali varnosti. Temelje visoke varnosti je postavil Bela Barenyi. Avstrijski inženir z madžarskimi koreninami se je leta 1939 zaposlil pri Mercedesu in pričel uresničevati svoje zamisli o varnosti, ki so bile ocenjene kot 15 do 20 let pred svojim časom.

Približno toliko časa je preteklo do realizacije, ko je Mercedes kot prvi pričel izvajati crash teste, po katerih so pričeli v serijske avtomobile vgrajevati Barenyijeve zamisli in sisteme. Med 2500 patentiranimi rešitvami naj omenimo le fleksibilen volanski drog ter varnostno kletko kabine z deformacijskimi conami spredaj in zadaj. Kmalu so varnostni sistemi našli svoj prostor tudi v gospodarskih vozilih. Tako so v tovornjakih in avtobusih takoj po predstavitvi v S razredu leta 1981 ponudili ABS sistem, ki je začel revolucijo modernih varnostnih sistemov. V zadnjem času pa so gospodarska vozila pogosto poligon za uvajanje novih sistemov še pred uvedbo v osebne avtomobile.

Varnost je pomembna

Tema varnosti je izredno pomembna še posebej pri avtobusih, ki prevažajo večje število ljudi. Kako raste napredek na področju varnosti, Mercedes predstavlja že od leta 2006 prek posebnega modela z zvenečim imenom Safety Coach. Po 13 letih se po cesti vozi že peta generacija demo vozila. Vsak dosedanji model je predstavil nove hišne pripomočke za varnost. Leta 2006 je bil poudarek na Lane Assistantu in DBL kontinuiranem zaviranju na spustih, leta 2009 so dodali in predstavili sistem Active Brake Assist (ABA) in Front Collision Guard (FCG), leta 2013 je prišla naslednja generacija sistema ABA 2, že naslednje leto pa je bil Safety Coach prvič opremljen s predvidljivim tempomatom PPC in tretjo generacijo sistema ABA. Do sedaj je Mercedes varnostne sisteme predstavljal na modelu Travego, ker pa je ta model odšel v pokoj, smo lahko vse nove sisteme sedaj spoznali na modelu Tourismo. Vpadljiva Yellowstone rumena barva je že tradicionalna in ni bila izbrana naključno. V takšne barve so pobarvana vozila, ki jih izpostavijo crash testom, saj barva eliminira sence na deformirani karoseriji, kar omogoča natančnejšo naknadno video analizo.

Nevarnost naleta

Nenapisano pravilo je, da so vse tehnološke poslastice najprej vgrajene v model Actros, ker pa jih Mercedes kmalu zatem vgradi tudi v turistične avtobuse, v nobenem trenutku ne izgubi prednosti pred konkurenco. Tako je v novem Tourismu na voljo sistem ABA četrte generacije, ki izrazito premaguje zakonske norme, katere zadovoljuje že klasični sistem AEBS z opozorilom na možen nalet in samodejnim zaviranjem. Tem zahtevam je Mercedes v popolnosti zadostil že leta 2006 s prvo generacijo sistema ABA. Naslednja generacija ABA 2 je že prepoznala utrujenost voznika in mirujoče ovire na poti, na slednje pa je s samodejnim zaviranjem odreagiral ABA 3, če tega ni storil voznik sam in bi lahko prišlo do naleta.

ABA 4 pa odpira novo poglavje, saj sistem prepozna premikajoče se objekte, s tem imamo v mislih pešce in kolesarje, najbolj ranljive udeležence v prometu. Sistem deluje s pomočjo dveh radarjev, kjer radar dolgega dosega prepozna vozila pred sabo na 250, kolesa na 160 in pešce na 80 metrov, medtem ko radar kratkega dosega opazuje 70-metrski rajon v neposredni bližini vozila. ABA 4 je vključen v skupni paket z adaptivnim tempomatom, ki uporablja enak radarski sistem, možno pa je dodati tudi funkcijo stop-and-go za samodejno zaustavljanje in ponovno speljevanje v počasnih kolonah.

Bočna nevarnost

Problem mrtvih kotov z desne bočne strani je še posebej izrazit pri visokopodnih avtobusih. Temu sedaj dela konec sistem Sideguard Assist, ki ima za sprednjim blatnikom vgrajen senzorski sistem, ki nadzira 3,75 metra širok prostor ob boku vozila. Ta sistem je odličen pomočnik, ko ostro zavijamo desno, v istem trenutku pa se tam nahaja kolesar ali pešec, vozilo ali samo mirujoča ovira (količek, svetilka …), ki bi ga s svojim manevrom avtobus lahko zadel. Sistem najprej opozori voznika z zvočnim in vizualnim signalom, nato pa tudi povsem zavre vozilo, če voznik tega ne stori sam. Do 36 km/h sistem pokriva področje dveh metrov pred in za vozilom, nad to hitrostjo pa se skenirana površina poveča na 5 metrov spredaj in 15 metrov zadaj, kar pomaga varno zamenjati vozni pas.

Tu pa se sistemi za varnost še ne končajo, saj je bil demo avtobus opremljen tudi s AtAs sistemom, ki voznika opozarja na utrujenost, na voljo pa so tudi samodejni vklop brisalcev in luči, luči za osvetljevanje notranjega roba cestišča pri zavijanju, Bi-Ksenon luči z visokotlačnim sistemom za pranje, LED dnevne luči, detektor požara v motornem predelu in samodejni sistem za gašenje, pri vzvratni vožnji pa so kameri v pomoč tudi senzorji ter dodatne luči pred zadnjimi blatniki.

Za konec tega poglavja pa omenimo še vse že znane sisteme, kot so ASR, ESP, Lane Assistant (SPA), Brake Assist (BAS) in DBL ter karoserija, ki zadovoljuje standarde ECE R66.02 in vključuje Front Collision Guard (FCG) za zaščito voznika in sovoznika pri čelnem trku.

Udobje za 48 potnikov

In če sedaj prenehamo s sistemi ter se posvetimo samemu avtobusu, lahko zapišemo, da je nova generacija dvoosnih Tourismov za približno 200 kilogramov lažja, kar je še posebej dobrodošlo za izvedbe M/2 z dolžino 13 metrov. Testni avtobus je imel nadeta tudi aluminijasta platišča, tako da je vaga pokazala lastno težo 13.860 kg, kar pomeni, da je uporabna nosilnost 5.640 kg ali 112,8 kg na potnika v konfiguraciji sedežev 48 + 1 + 1 z razkošnim prostorom za kolena v izmeri od 785 do 812 mm po kriteriju štirih zvezdic. Tudi Tourismo z največ, 55 sedežev omogoča 100 kilogramov po osebi, ob tem pa velik prtljažnik z 10,9 m3 volumna ob vgrajenem WC prostoru ponuja 227 litra prostora po potniku. Če te številke primerjamo s povprečnimi osebnimi avtomobili, kjer prtljažniki za pet oseb ponujajo 400 do 500 litrov prostora, je jasno, da lahko potniki s Tourismom odidejo na pot brez odrekanja pri prtljagi. In če k vsemu dodamo še 1.600 litrov prostora nad sedeži, je potnikom res na voljo veliko prostora. Inteligentno so izkoriščeni vsi prostori na avtobusu, tako da je možno opremo zložiti v 1.350-litrski predal nad zadnjim kolesom, z dvigom podnice v vstopnih stopnicah pa pridemo do vgrajenega sefa, kamor lahko zaklenemo dragocenejše stvari. Se pa za meter večja dolžina vozila pozna pri obračanju, saj kljub temu, da se kolesa obrnejo za kar 58 stopinj, znaša rajdni krog 23,37 metra, pa še na zadek je treba biti pozoren.

Potovanje na nivoju

Ob tradicionalni škatlasti obliki karoserije je vseeno izredno zanimivo, kako je Mercedes z malenkostmi, kot so nova ogledala, ravni brisalci stekel, gladko voznikovo steklo, in premišljeno zaprtim spodnjim delom vozila dosegel koeficient zračnega upora 0,33, kar je na nivoju večjih osebnih avtomobilov. Ko k temu dodamo še dejstvo, da se karoserija pri hitrosti 95 km/h samodejno spusti in se pri 70 km/h ponovno dvigne v prvotni položaj, je skupni učinek za 5 dB nižjih hrup v kabini pri 100 km/h ter za 4,5 % nižja poraba.

Zgodbo zaokrožuje učinkovito in kultivirano delovanje Mercedesovega OM 470 motorja, ki v zadnji generaciji ponovno privarčuje 2,5 % goriva in se skupaj z 8-stopenjskim avtomatiziranim menjalnikom Power Shift GO 250-8 s prenosnim razmerjem 0,63 in diferencialom 3,583 pri 100 km/h vrti na vsega 1.190 vrtljajih na minuto.

Na cesti brez zadržkov

Na testni vožnji smo Tourismu, obteženemu s štirimi tonami, saj so bile na sedežih lutke, napolnjene z vodo, prepustili, da ga je vozila elektronika in vsi prej omenjeni sistemi. Mi smo samo vrteli volan, vse ostalo je vozilo opravljalo samo. Vodilo nas je med črtami, pred klancem se je pripravilo na vzpon z nižjo prestavo, prestavljalo v prosti tek, če so bili za to dani pogoji (Eco-Roll deluje le, če je vklopljen PPC), ter seveda samo zaviralo in pospeševalo. Na koncu testne vožnje smo bili nagrajeni s porabo 21 litrov ob povprečni hitrosti 88 km/h, je pa res, da je včasih težko balansirati med počasnejšimi tovornjaki in hitrejšimi osebnimi avtomobili, tako da bi bila lahko poraba še nižja.

Tourismo je sposoben natančno odgovoriti različnim potrebam modernega prevoza potnikov s ciljem dobrega razmerja med ceno in kakovostjo v katerikoli konfiguraciji.

Dolgoročno gledano, se vozilo izplača skozi nizek stroške uporabe ter predvsem zaradi nizke porabe in dolgih servisnih intervalov (120.000 km). In kot se od Mercedesa tudi pričakuje, je Tourismo zelo hvaležno vozilo, premišljeno izdelano do zadnje podrobnosti.