Gospodarska vozila

Mercedes eActros 600, na elektriko do 500 km

Daimler Trucksova divizija težkih tovornih vozil je v Hamburgu pred zbranimi novinarji predstavila novega člana v bogati perjanici njihovih tovornjakov. Nov član predstavlja nov oblikovalski duh, predvsem pa prinaša nov pogonski sklop, ki temelji na 600 kW baterijah in preko 800 konjev moči.

Iz Wörtha prihaja povsem nov tovornjak, s povsem novim izgledom in povsem novim pogonom. Tudi medosje je raztegnjeno na 4 metre, tako da so vanj lahko nemoteno spravili tri baterijske sklope, kjer ima vsak kapaciteto 200 kWh in je težek 1,5 tone. Pri Mercedesu verjamejo, da bo leta 2030 vsak drugi prodani tovornjak električen, zato so na to pripravljeni že sedaj, saj imajo v svoji paleti že modele e300, e400 in sedaj še eActros 600, seveda pa je tu še električni Econic in manjši električni Fuso.

Tovornjak, ki bo šel v serijsko proizvodnjo naslednje leto, je na testiranjih že celo letošnje leto in z njim so uspeli v enem dnevu prevoziti dobrih 1000 km ob samo enem polnjenju. Vozili so ga na Finskem pri izjemno nizkih temperaturah in v Španiji, kjer se je termometer povzpel preko 40°C. Novi eActros 600 seveda ni namenjen vsakomur, saj je avtonomija za vršilce mednarodnih prevozov, kjer je tovornjak cel teden na cesti, še vedno premajhna. No, za prevoznike v domačem transportu pa bi doseg do 500 km že zadostoval. Proizvajalec navaja porabo 120 kWh/100 km. eActros 600 ima »doma« razvito električno pogonsko os, z dvema elektromotorjema in štiristopenjskim menjalnikom. Sistem je zasnovan za 800 voltov in ustvarja 400 kW neprekinjene in 600 kW konične moči.

3 x 207 kWh

Energijska vsebnost baterije znaša okoli 600 kWh, če smo natančni 621 kWh bruto, razdeljena pa je na tri pakete po 207 kWh. Na ekskluzivnem medijskem dogodku smo izvedeli, da je mogoče uporabiti 95 odstotkov bruto vsebine. To je mogoče zaradi uporabe celične tehnologije litij železovega fosfata (LFP) v baterijah. Polnimo jih lahko do 100 % in tako dobimo več uporabne energije.

Proizvajalec napoveduje doseg 500 kilometrov, dnevni doseg z vmesnim polnjenjem med zakonsko predpisanimi odmori voznikov pa naj bi bil, še pred uvedbo megavatnega polnjenja, bistveno več kot 1000 kilometrov. Pomembno vlogo ima rekuperacija, ki jo je mogoče nastaviti na pet različnih stopenj (vključno z vožnjo z eno stoplako). Medtem ima tehnologija LFP dolgo življenjsko dobo: Daimler Truck si prizadeva doseči 1,2 milijona kilometrov v desetih letih delovanja, podobno kot dizelski tovornjaki. Po tem obdobju uporabe mora biti “zdravstveno stanje” baterije še vedno nad 80 odstotkov.

Vrata standardnega polnilnega priklopa CCS in vrata novega standarda za megavatno polnjenje MCS se nahajata na levi strani vozila za voznikovo kabino. Pri MCS je to del standardizacije. Zato bodo vsa vozila, ki podpirajo MCS, v prihodnje imela vrata za polnjenje na istem mestu. Po želji lahko stranke dobijo še en priključek CCS tudi na desni strani.

 

Nova oblika kabine

Vizualno se je Daimler Truck odločil za mešanico oblikovalskih elementov, ki opredeljujejo znamko in metode gradnje prilagojene aerodinamiki. Kabina je na primer rahlo zakrivljena, linije pa so bolj ravne. Sprednji del je zaprt, brez rež v maski, podvozje je pokrito, A-stebrička sta opremljena z dodatnimi usmerjevalniki zraka. Vse dimenzije rež so optimizirane, vozilo pa je dodatno zatesnjeno. Dodaten je tudi sončni ščit na strehi, razširjene lopute zadnjega roba v obliki jader in t. i. fiksni kolesni loki. Paket aerodinamike vključuje tudi matrične LED žaromete in svetlobni trak LED, ki zaradi regulativnih razlogov ni povsem sklenjen med obema stranema. Po besedah razvijalcev je nova vrednost zračnega upora CW za 9 odstotkov nižja od aktualnih kabin. Ker aerodinamika ni specifična težava BEV, bi lahko dosežki iz razvoja prenesli tudi napredek v prihodnjih modelih Actrosa z dizelskim motorjem.

 

Mercedes eActros 600 bodo izdelovali na obstoječem tekočem traku skupaj z dizelskimi tovornjaki v tovarni v Wörthu. Mercedes-Benz Trucks tam že izdeluje eActros 300/400, pri čemer se EV komponente nameščajo v posebni hali.

 

 

Polnjenje

Poglejmo značilnosti polnjenja novega modela. eActros 600 se je zmožen polniti na klasičnem CCS priključku do 400 kW, kasneje pa bo polnjenje možno tudi preko novega MCS priključka. Ker želi Daimler Truck lansirati model 600, preden bo standard v celoti razvit, proizvajalec to dilemo rešuje z neobveznim predopremljanjem s MCS priključkom. Megavatno polnjenje bo omogočalo, da baterije modela eActros 600 od 20 do 80 odstotkov napolnimo v približno 30 minutah.

To nas pripelje do napovedane donosnosti električnega kolosa. Podjetje s sedežem v Stuttgartu trdi, da bo postavilo nove standarde dobičkonosnosti za upravljavce voznih parkov, “dolgoročno nadomestilo večino dizelskih tovornjakov v pomembnem segmentu prevoza na dolge razdalje.” Časovni okvir, v katerem lahko stranke dosežejo stroškovno pariteto z dizelskim tovornim vozilom, je odvisen predvsem od prevladujočih sistemov cestninjenja, cene električne energije in cene dizla. Daimler Truck ocenjuje, da bi bil lahko v Franciji (nizka cena električne energije) in Nemčiji (načrtovana cestnina za tovornjake na podlagi CO2) model bolj donosen kot dizelski tovornjak za dolge razdalje po petih letih uporabe ali po približno 600.000 kilometrih,  kljub nabavni ceni, ki je približno dvainpolkrat višja od dizelskega ekvivalenta. Načeloma se pričakuje, da bo eActros 600 v celotnem življenjskem ciklu prihranil dobrih 80 odstotkov CO2 v primerjavi z dizelskimi tovornjaki, čeprav je odtis CO2 tovarne zaradi izdelave baterij na začetku višji pri električnih modelih.

Karin Rådström, izvršna direktorica Mercedes-Benz Trucks, je razkritje prvega težkega e-tovornjaka komentirala takole: »eActros 600 pomeni preoblikovanje cestnega tovornega prometa v smer CO2 nevtralnosti. Odlikuje ga visoko inovativna pogonska tehnologija, ki lahko našim strankam ponudi posebej visoko energetsko učinkovitost in s tem donosnost. Zaradi tega je vstop v e-mobilnost še bolj privlačen.«

 

Javna infrastruktura za polnjenje je bistvena

Daimler Truck navaja, da je približno 60 odstotkov prevozov na dolge razdalje, ki jih opravijo v Evropi, krajših od 500 kilometrov. V tem primeru zadostuje polnilna infrastruktura na depoju in nakladalno-razkladalnih mestih. Toda za vse druge uporabnike je nenehna širitev javne polnilne infrastrukture bistvenega pomena, da bo električni tovornjak uspešen za prevoze na dolge razdalje po Evropi.

Začetek prodaje eActros 600 je predviden za konec naslednjega leta. Proizvajalec na tej točki ni natančnejši. Cena prav tako še ni javno objavljena. Serijska proizvodnja naj bi se začela konec leta 2024. Daimler Truck obljublja celostno transportno rešitev, ki jo sestavljajo tehnologija vozil, svetovanje, polnilna infrastruktura in storitve za spodbujanje prvih uporabnikov. En primer je serijsko nameščen multimedijski kokpit (Interactive 2), ki voznike nenehno obvešča o stanju napolnjenosti baterij, preostalem dosegu ter trenutni in povprečni porabi energije. Upravljavci voznih parkov lahko zahtevajo tudi digitalne rešitve za učinkovito upravljanje svojega voznega parka.