Gospodarska vozila

MAN širi svoj portfelj vozil brez emisij

Proizvajalec gospodarskih vozil MAN Truck & Bus bo prvi evropski proizvajalec tovornjakov, ki bo lansiral majhno serijo z motorjem z zgorevanjem na vodik. Prvotno načrtovana majhna serija okoli 200 enot naj bi bila dobavljena kupcem v Nemčiji, na Nizozemskem, Norveškem, Islandiji in v izbranih neevropskih državah že leta 2025. »MAN hTGX«, kot se bo vozilo imenovalo, ponuja alternativno različico brezemisijskega pogona za posebne aplikacije, na primer za prevoz težkega blaga – kot so gradbena dela, prevoz cistern ali prevoz lesa. hTGX je lahko tudi okolju prijazna alternativa baterijskim električnim tovornjakom za uporabo na območjih brez zadostne polnilne infrastrukture ali za trge, kjer je že na voljo dovolj vodika. MAN bo leta 2024 strankam prvič predal hTGX, od leta 2025 pa ga bo razširil. MAN je od leta 2023 vodilni na trgu električnih mestnih avtobusov v Evropi.

»Še naprej se osredotočamo na baterijska električna vozila za razogljičenje cestnega tovornega prometa. Ta imajo trenutno jasne prednosti pred drugimi pogonskimi koncepti v smislu energetske učinkovitosti ter obratovalnih in energetskih stroškov. Vendar pa so tovornjaki, ki jih poganjajo motorji z zgorevanjem na vodik, uporaben dodatek za posebne aplikacije in trge. Predvidevamo, da bomo lahko najbolje služili veliki večini transportnih aplikacij naših strank s tovornjaki na baterijski pogon. Motor z notranjim zgorevanjem na vodik H45 temelji na preizkušenem dizelskem motorju D38 in se proizvaja v tovarni motorjev in baterij v Nürnbergu. Uporaba znane tehnologije nam omogoča vstop na trg že v zgodnji fazi in tako zagotavlja odločilen zagon za nadgradnjo vodikove infrastrukture. S hTGX smo našemu portfelju brez emisij dodali privlačen izdelek,« pravi Friedrich Baumann, član izvršnega odbora MAN Truck & Bus in odgovoren za prodajo in rešitve za stranke (Sales & Customer Solution).

Pogon na vodik je še posebej primeren za posebne transportne naloge, ki zahtevajo posebno konfiguracijo osi ali kjer na okvirju ni prostora za baterijo zaradi potrebe po nadgradnji tovornjaka. MAN hTGX ponuja visoke nosilnosti in največji doseg do 600 kilometrov v prvotno ponujenih osnih različicah 6×2 in 6×4. Uporabljeni motor z zgorevanjem vodika H45 ima moč 383 kW ali 520 KM in navor 2500 Nm pri 900-1300 vrtljajih na minuto. Neposredno vbrizgavanje vodika v motor zagotavlja posebno hiter prenos moči. Z vodikom, stisnjenim na 700 barov (CG H2) in kapaciteto rezervoarja 56 kg, je mogoče vozilo natočiti v manj kot 15 minutah. Z manj kot 1 g CO2/tkm bo MAN hTGX izpolnjeval merila za “vozilo brez emisij” v skladu z novo načrtovano zakonodajo EU o CO2.

Frederik Zohm, član izvršnega odbora za raziskave in razvoj, dodaja: “Novi predpisi o emisijah CO2 na ravni EU bodo tovornjake z motorji z notranjim zgorevanjem na vodik razvrstili med vozila brez emisij. To pomeni, da takšna vozila v celoti prispevajo k našim ciljem CO2 flote, ki tudi odpira vrata za to majhno serijo, ki dopolnjuje baterijska električna vozila. Hkrati imajo naše stranke, odvisno od države, koristi od ustreznih znižanj cestnin, na primer v tovarni MAN v Nürnbergu imamo najbolj inovativno tehnologijo motorjev in desetletja izkušenj pri uporabi vodika kot goriva. Predstavljamo pravi MAN z novim tovornjakom z motorjem na vodik, ki temelji na preizkušeni seriji vozil TG in navdušuje z najvišjo kakovostjo in nezahtevnim vzdrževanjem. Nadaljevali bomo z raziskovanjem tehnologije gorivnih celic, ki temelji na tehnologiji baterij, v pripravi pa je tudi tehnologija goriva H2, vendar pa bo minilo še nekaj let, preden bo tehnologija zares pripravljena na trg.«

Tako kot pri e-mobilnosti tudi MAN ne poudarja le razvoja in proizvodnje inovativnih in zanesljivih vozil v skladu s svojo trditvijo “Poenostavitev poslovanja”, ampak tudi podpira stranke s celovitimi storitvami in svetovalnimi ponudbami pri prehodu z dizelskih na brezemisijska vozila.

MAN in vodik – dolgoletna zgodovina

MAN ima dolgo zgodovino s pogoni na vodik, podjetje jih raziskuje že desetletja. MAN Truck & Bus je na sejmu v Hannovru leta 1996 predstavil prvi avtobus s pogonom na vodik: mestni avtobus SL 202 je poganjal motor na zemeljski plin, ki je bil prilagojen za delovanje na vodik. Po sejmu v Hannovru je vozilo zaključilo tričetrtletno testno fazo v Erlangnu, med katero je prevozilo 13.000 kilometrov in prepeljalo 60.000 potnikov. Avtobus je končno prispel v München leta 1997 in je bil tam uspešno napoten v redni promet. Temu so leta 1998 sledili trije zgibni avtobusi za münchensko letališče, ki so bili v uporabi do leta 2008, in nadaljnjih 14 avtobusov na vodikov pogon med letoma 2006 in 2009.

Poleg prejšnjih in zdajšnjih novejših izkušenj z gospodarskimi vozili, MAN zdaj tudi razvija in preizkuša motor na vodik za oddelek MAN Engines v širokem spektru aplikacij na cesti in zunaj nje ter na vodi. Na primer, zelo je primeren za posebna vozila, za vlake na neelektrificiranih poteh ter za bagre in žerjave. Smiselna je tudi uporaba v soproizvodnjah, še posebej, če je možno poleg električne energije izkoristiti tudi proizvedeno toploto.