Tehnika

Bo litij nadomestila sol

Natrij-ionska baterija je stroškovno precej bolj ugodna od litij-ionske. Bomo surovino za pogon naših naprav dobivali kar iz soli?

Litij je trenutno najvažnejši sestavni del, ko gre za proizvodnjo baterij za električne tovornjake. Vendar litij še zdaleč ni popolna izbira. Tehnologija njegovega pridelovanja in proizvodnje je bodisi draga bodisi okolijsko nesprejemljiva. Na tej točki proces proizvodnje litija zahteva preveč vode in pušča trajne učinke na naravno okolje.

Trenutno sta največja proizvajalca litija Avstralija in Čile. Na Kitajskem je ruda, iz katere bi lahko izkoriščali litij, nezadostne kakovosti, zato so potrebni dodatni postopki predelave, zaradi katerih je cena končnega izdelka nekonkurenčna. Zato kitajska podjetja raziskujejo povsem novo smer izdelave – natrij-ionske baterije.

Natrija je v naravi na pretek, pridobimo pa ga lahko tudi iz kuhinjske soli. To jasno kaže, da je natrij bistveno cenejši od litija. Trenutno se natrij-ionske baterije po zmogljivosti ne morejo kosati z litij-ionskimi baterijami, vendar je potencial te tehnologije več kot očiten. Energijska gostota baterij na osnovi natrija še ni na ravni litijeve tehnologije, kar pomeni, da lahko kilogram litij-ionskih baterij v tem trenutku shrani več energije. To je zelo pomembno dejstvo pri tovornem prevozu. Poleg tega je mogoče natrijeve ionske baterije napolniti le 1500-krat, nato začnejo izgubljati zmogljivost. Litij-ionske baterije so v tem pogledu tri- do štirikrat boljše, za napredek natrijeve tehnologije pa je še veliko prostora in zanimanja.

Vendar pa obstajajo nekatere prednosti. Natrij-ionske baterije kažejo veliko boljše delovanje pri nizkih temperaturah. Tudi ko temperatura pade na 20 stopinj pod ničlo, ohranijo 80 odstotkov svoje zmogljivosti. Hitrost polnjenja je tudi na strani natrij-ionskih baterij, saj jih pri sobni temperaturi do 80 odstotkov kapacitete mogoče napolniti v samo 15 minutah. Pri tovornem prevozu je hitrost polnjenja eden najpomembnejših kriterijev, saj je od tega odvisno delovanje tovornjaka in celotna logistika.

Kitajsko podjetje CATL se že ukvarja z razvojem novih baterij na osnovi natrija in železa, z ogljikovo anodo, nova tehnologija pa naj bi se na trgu pojavila že leta 2023. Jasno je, da ta nova tehnologija še ni na ravni litij-ionskih baterij, ki so jih izpopolnjevali desetletja. Toda potencial je očiten in dejstvo, da resna kitajska podjetja vlagajo v ta nov koncept, upravičeno postavlja vprašanje, ali je litij res »črno zlato« prihodnosti?