Svetlo kot podnevi

Svetloba, ki jo dobimo iz okolice podnevi in ponoči, je zelo pomemben dejavnik za življenje na zemlji in nam narekuje naš vsakdanji ritem in določa naše duševno in telesno stanje. Pereč problem s pomanjkanjem dnevne svetlobe imajo predvsem prebivalci v državah severne Evrope, kjer je predvsem v zimskih mesecih zelo malo dnevne svetlobe, to pa lahko povzroči slabo razpoloženje, pomanjkanje motivacije in zmanjšanje učinkovitosti dela. S tem problemom so se spopadli pri Mercedes – Benz Truck s programom Daylight + in izvedli obširne teste ter raziskave v zimskem času na Finskem v mestu Rovaniemi, ki leži znotraj polarnega kroga, kjer so idealni pogoji za izvedbo, saj je komaj kaj svetlobe tudi čez dan.

Mercedes – Benz Truck je v raziskavo vključil 8 testnih voznikov, ki so imeli na voljo dva tovornjaka Mercedes – Benz Actros Top Fit z različnima osvetlitvama kabine. Najprej so en teden vozili tovornjak s klasično (običajno) razsvetljavo kabine, drugi teden pa tovornjak z nameščenim modulom Daylight + osvetlitvijo kabine, ki zagotavlja dodatno dnevno svetlobo med vožnjo in odmori. Podatke o vozilu so spremljali in beležili s pomočjo telematike FleetBoard.

 

Delovanje

V kabini tovornjaka le okoli 10 odstotkov deleža naravne svetlobe doseže oči voznika. Z dodatno vgradnjo Daylight + modula pa je ta delež bistveno večji, saj dodatna svetloba ustvari bolj prijeten občutek prostornosti v kabini tovornjaka. Daylight + svetloba je nameščena v stropu kabine tovornjaka. Svetlost in barva svetlobe sta nastavljivi. Med samo vožnjo se svetloba v kabini prilagaja na zunanjo svetlobo tako, da voznika ne oslepi. Ko je vozilo v mirovanju, je svetilnost na maksimalnem nivoju.

Na koncu se je po testiranju pokazalo, da ima vožnja v osvetljeni kabini z valovno dolžino med 460 in 490 nanometrov pozitivne učinke na voznika. Manjši je nivo stresa, voznik je manj utrujen, med odmorom je bolje spočit, to pa pomeni, da imajo kabine z Daylight + osvetlitvijo večjo učinkovitost in sigurnost.

 

Poleg ocene same vožnje so merili tudi možganske aktivnosti voznikov. Med drugim elektroencefalograf (EEG), elektrokardiograf (EKG), elektrookulograf (EOG) in druge fiziološke meritve. Vzeli so tudi vzorce sline za preverjanje nivoja hormona melatonina (hormon spanja).