Ustavljanje na avtocesti je lahko izjemno nevarno – četudi v sili
Ko motor začne izgubljati moč ali pa nenadoma utihne, se stres za voznika (in potnike) običajno komaj začne. Še huje pa je, ko se okvara zgodi ponoči, v dežju, na avtocesti ali tam, kjer je vozilo težko ustaviti na varnem (in osvetljenem) mestu.
Seveda se lahko okvara zgodi vedno in v vsakem trenutku, ravno tako, kot lahko pride tudi do predrtja pnevmatike ali pa vam celo – zmanjka goriva. V vsakem primeru boste morali vozilo ustaviti hitro, po možnosti čim bliže desnemu robu cestišča oziroma ograji (avtocesta, hitra cesta), če je seveda narava okvare takšna, da vam ni uspelo pripeljati do odstavne niše ali počivališča.
V vsakem primeru takoj, še med upočasnjevanjem, vklopite varnostne utripalke, s čimer boste voznike za seboj opozorili, da nekaj ni v redu. Če gre za okvaro na avtocesti, potem ustavite na odstavnem pasu ali odstavni niši čim bliže varnostni ograji. Nadenite si varnostni odsevni telovnik (naj bo dosegljiv vozniku, da ga lahko obleče, še preden izstopi iz vozila, ne v prtljažniku). In seveda – čimprej zapustite vozilo! Nemudoma se umaknite za varnostno ograjo (pred tem obvezno preverite, da niste na mostu, viaduktu ali na mestih, kjer bi lahko padli v globel ali se poškodovali). Pri tem morate vedno opazovati promet in se čim prej umakniti dovolj daleč od roba ceste. Tudi ko boste vi in potniki na varnem, vedno opazujte dogajanje na cesti pred vami, da boste v primeru kritične situacije lahko pravilno in predvsem pravočasno reagirali.
Kako in kam postaviti varnostni trikotnik
Takoj zatem označite vaše vozilo z varnostnim trikotnikom na takšni razdalji od vozila, da ima voznik, ki pripelje od zadaj in vozi s predpisano hitrostjo, dovolj časa, da vozilo varno ustavi ali varno zapelje mimo našega ustavljenega vozila. Pri Agenciji za varnost prometa svetujemo, da je to na avtocesti in hitri cesti praviloma 250 – 400 metrov za vozilom ob desni rob cestišča, če pa ste izven avtoceste in na nepreglednem delu ceste (za zavojem, vzpetino, …) pa seveda postavite trikotnik pred oviro. Pri hoji proti mestu postavitve trikotnika je za voznika odsevni telovnik seveda obvezen. Skratka – predvidevajte, razmišljajte, ustrezno ukrepajte in se postavite v vlogo voznika za vami – torej kako bi vi želeli biti opozorjeni.
Posebna pozornost velja ob zmanjšani vidljivosti
Če se vam kaj takšnega zgodi celo ponoči, v mraku, v trenutkih slabše vidljivosti (na primer med nevihto, meglo, …), morate razdaljo med trikotnikom in ustavljenim vozilom povečati. Zakon o pravilih cestnega prometa pa vam nalaga tudi, da vozilo osvetlite s pozicijskimi svetilkami. Če te zaradi takšnih in drugačnih razlogov med okvaro ne delujejo, pa morate ustavljeno vozilo, ki stoji na mestih brez cestne osvetlitve, dodatno osvetliti z baterijsko svetilko, celo baklo, … Zagrožena globa pri neupoštevanju označevanja znaša sicer 80 evrov! Tudi če pozicijske svetilke delujejo, vam pri Agenciji za varnost prometa priporočamo dodatno osvetlitev in seveda veliko mero previdnosti, posebej na avtocestah, kjer je zaradi višjih hitrosti dobra vidnost še bolj pomembna za varnost vseh udeležencev v prometu.
Pri Agenciji za varnost prometa zato še enkrat izpostavljamo, kako zelo pomembno je dosledno upoštevanje predpisov in seveda tudi nasvetov, kar je bilo na žalost mogoče videti tudi ob dveh nedavnih prometnih nesrečah. In sicer na dolenjski avtocesti v smeri proti Obrežju, ko je tovornjak navkljub vklopljenim varnostnim utripalkam in postavljenemu varnostnemu trikotniku trčil v ustavljeno vozilo na pasu za počasna vozila in poškodoval voznika, saj je ta stal celo pred vozilom. V drugi nesreči pa je bil voznik ustavljenega vozila ob odprtih vratih preblizu cestišča!
Pravilnik o delih in opremi vozil
39. člen (obvezna oprema vozil)
Obvezna oprema vozil v cestnem prometu je:
1. rezervno kolo in orodje za zamenjavo ali ustrezna naprava oziroma pripomoček, ki omogoča vožnjo kljub poškodovani pnevmatiki;
2. varnostni trikotnik za označitev, da je vozilo ustavljeno na cestišču;
3. gasilnik za vozila za javni prevoz potnikov, avtobuse in tovorna vozila;
4. komplet za prvo pomoč;
5. komplet rezervnih žarnic iz 19. člena tega pravilnika;
6. zimska oprema, kot je določena v 46. do 48. členu tega pravilnika.