Tehnika

Guma ali pnevmatika?

Po našem pravopisu je oboje pravilno, se pa v uradnih navedbah večkrat uporablja izraz pnevmatika kot guma, saj se gume še vedno drži slabšalnica, da je to nekaj okroglega, črnega in umazanega.

Pri težkih tovornih vozilih ločimo gume za mednarodni transport, regionalni transport in za gradbeništvo. Vse te gume pa delimo še na gume za vodilno os, gume za pogonsko os in gume za prikolico. Gume za težka in lahka tovorna vozila odlikujeta izjemna trpežnost (tudi pri velikem številu prevoženih kilometrov) in odličen oprijem, ki je pri tovornih vozilih izrednega pomena.  

Pri nabavi nove pnevmatike je potrebno biti pozoren tudi na vrsto transporta, ki ga opravljamo, saj se pnevmatike razlikujejo glede na medkrajevni, mednarodni ali gradbeni transport. V Sloveniji prednjači mednarodni transport, pri teh pnevmatikah je poudarek na nižji porabi, udobju in glasnosti. Pri regionalnem transportu je večji poudarek na oprijemljivosti, medtem ko je pri gumah za gradbeništvo in off-road poudarek na robustnosti in vzdržljivosti. Seveda pa je potrebno paziti tudi na namembnost gume, saj so gume na vodilni osi drugačne kot na pogonski.

Nakup pnevmatik je velik strošek, saj so pnevmatike večje, dražje in tudi več jih potrebujemo kot na osebnem vozilu, kjer kupiš 4 pnevmatike vsake 4 leta. Z nakupom cenejših gum se da veliko privarčevati, dolgoročno gledano pa računica ni vedno pozitivna. Prevozniki v Sloveniji naredijo tudi do 150.000 kilometrov na leto, kar pomeni, da imajo iste pnevmatike na kolesih lahko največ tri leta. Nove pnevmatike imajo na pogonski osi od 16 do 20 mm profila. Zakonodaja je enka kot pri pnevmatikah za osebna vozila, a preudarni prevozniki dobro vedo, da z 1,6 mm profila poleti in 3 mm profila pozimi ne bodo daleč prišli, še posebej, če vozijo na sever. Zato velika večina prevoznikov prične razmišljati o menjavi ali obnavljanju gum, ko imajo te še 7 do 8 mm profila. 

Nek srednji razred pnevmatik bo zdržal 150.000 prevoženih km, bolj kot gremo v premium razred, bolj se kilometraža dviguje in lahko pnevmatike prevozijo tudi do 250.000 km. Ko se izrabijo, jih lahko poglabljamo 3-4 mm in tako prevozimo še cca 20-30 tisoč km, nato pa jih lahko damo še obnovit – nalit, saj lahko sama karkasa na gumi zdrži tudi pol milijona kilometrov. Raven zmogljivosti obnovljenih pnevmatik je podobna kot pri novih pnevmatikah, kar zadeva porabo goriva, oprijem na mokri podlagi, obrabo pnevmatike in hrup.

Kaj je kvalitetna guma?

Kvalitetna guma je tista, ki omogoča nižji kotalni upor, omogoča prihranke pri porabi goriva, je odlično vodljiva tudi po dežju ali snegu, je tiha, ne meče umazanije po bokih vozila, … No, pnevmatike, ki bi vse to izpolnjevala, ni!Prevoznik se mora sam odločiti, čemu bo dal prednost, saj če guma omogoča nižjo porabo in nižji kotalni upor, je morda slabše vodljiva na dežju, če ponuja dobro vodljivost, se bo zagotovo prej obrabila, … Predstavlja pa pnevmatika edini stik vozila s cestiščem, zato je smotrno izbrati kvalitetno pnevmatiko in ne eksperimentirati s cenenimi gumami.