"

Pomemben jubilej slovenskega letalstva

Začetki letalstva in razvoj letalske dejavnosti na slovenskih tleh imajo bogato zgodovino. Sprva je letalska dejavnost zajemala projektiranje in gradnjo lahkih letal ter športno letalstvo, z leti pa so se pričele pojavljati želje po sodobnem letalstvu in ustanovitvi lastnega slovenskega letalskega podjetja. Takratno politično vodstvo je ob koncu petdesetih let prejšnjega stoletja to željo sprejelo in ustanovljeno je bilo podjetje Adria Aviopromet s sedežem v Ljubljani. Na novo ustanovljeno podjetje je razpolagalo s štirimi letali znamke Douglas DC-6B. Z ustanovitvijo podjetja in željo po razvoju potniškega letalstva pa se je pokazala tudi potreba po novem, sodobnem letališču. Do takrat je Ljubljana že imela manjše civilno in vojaško Letališče Polje, ki se je nahajalo ob sedanji Letališki cesti.

Preko Kranja

Slovesna otvoritev novega letališča Brnik naj bi potekala 14. decembra 1963, a so nato otvoritev prestavili za deset dni, na 24. december, kar je razvidno iz arhivske dokumentacije. Na otvoritev je bilo povabljenih okoli 300 gostov. Takratni šef protokola je poleg vabila na otvoritev za najvidnejše predstavnike gostom v beležki priporočil prihod na letališče preko Kranja, saj je od tam do letališča vodila splužena asfaltirana cesta.

Za otvoritev je bil predviden pričetek ob 10:30, z zbiranjem gostov na platoju pred zgradbo letališča. Sledil je pristanek prvega letala DC-6B, ki je na otvoritev pripeljal goste iz Zagreba. Ob 10:55 je bil predviden pristanek drugega letala Caravelle JAT, ki bi pripeljal goste iz Beograda. Nato so sledili govori in otvoritvena svečanost s prerezom vrvice in spuščanjem velikega sondažnega balona, na katerem so bile pritrjene tri zastavice (partijska, jugoslovanska in slovenska). S tem je bilo uradno odprto novo letališče. Po otvoritvi naj bi sledil tudi krst Caravelle iz Beograda, a ker zaradi slabega vremena letalo ni pristalo, je ta del programa odpadel. Po končani otvoritvi so si gostje ogledali štirimotorno letalo Douglas DC-6B.

Lahko se kosa z drugimi po svetu

Otvoritev letališča in pristanek prvega potniškega letala je pritegnil zanimanje tudi med lokalnim prebivalstvom. Nekateri so prehodili kar nekaj kilometrov, da so lahko videli prvi vzlet in pristanek potniškega letala na Brniku. O novi pridobitvi so poročali tudi mediji. Tako je glasilo Delo objavilo novico z izjavo kapitana Karla Rankla, ki je vodil pristanek prvega letala. Povedal je, da je bilo pristajanje čudovito in mirno. Pohvalil je pristajalno stezo in preglednost letališča. Izrazil je veselje, da smo v Sloveniji končno dobili moderno letališče, ki se lahko kosa z drugimi po svetu.

Redni promet z brniškega letališča je bil vzpostavljen 9. januarja 1964. Tega leta so dokončali še drugo fazo gradnje letališča, podaljšali so vzletno pristajalno stezo ter povečali letališko ploščad. Leto 2023 je ljubljansko letališče zaključilo s  30-odstotno rastjo potniškega prometa glede na predhodno obdobje. Letos bo v poletnem voznem redu na voljo 25 destinacij, nove povezave bodo v Rigo, Madrid in Kopenhagen.