Page 29 - Revija Tranzit 2021 st25
P. 29

štiri hkrati. Obstaja sicer nekaj avtomo-
                                                                                bilov, ki omogočajo nastavitev delitve
                                                                                zavorne moči med sprednji in zadnji
                                                                                kolesi, a to zna uporabljati le peščica
                                                                                voznikov.

                                                                                   Sistem priljubljen zaradi
                                                                                   nesreče
                                                                                   Kako pomemben je sistem ESC,
                                                                                je javnost spoznala iz dveh nesreč
                                                                                na testih. Prva nesreča se je zgodila
                                                                                ravno Mercedesu, ki je tudi prvi uvedel
                                                                                sistem v svoje vozilo. Takrat povsem
                                                                                nov model razreda A se je leta 1997
                                                                                prevrnil na preizkusu losovega testa.
                                                                                Vse do takrat prodane avtomobile so
         ESC deluje tudi na priklopnih vozilih.

        1994 pa sta Mercedes-Benz in Bosch   zablokiralo, in ASR deluje pri pospeše-
        razvijala prvi sodobni ESC oz. ESP. Marca   vanju in preprečuje, da bi se pogonski
        leta 1994 so na severu Švedske v pri-  kolesi zavrteli v prazno, pa ESC deluje
        merjalnem testu po zasneženem jezeru   ne glede na položaj stopalke zavore in
        preizkušali delovanje sistema ESP. Vozilo   plina, skrbi pa za to, da se vozilo giblje
        s sistemom ESP ni imelo težav pri vožnji   v želeni smeri, saj deluje tako na zavore
        in je poligon prevozilo brez težav. Vozilo   kot na motor.
        brez sistema ESP je nenehno spodrsa-
        valo in izgubljalo stik s podlago. Leto   ESC obvezen v vseh vozilih
        dni za tem je sistem postal del serijske   Strokovnjaki so izračunali, da bi
        proizvodnje v modelu 600 SC, ki je tako   ESC preprečil kar tretjino nesreč s
        postal prvi avtomobil s sistemom ESP.   hudimi poškodbami ali smrtnim
                                            izidom, če bi bil vgrajen v vozilo.
           ESP ali ESC                      Zaradi takšnih spoznanj je od 1.
           Večina nas ta sistem pozna po kratici   novembra 2014 ESC obvezen v
        ESP, zakaj potem govorimo o ESC? ESP   vseh na novo registriranih avto-
        je sistem, ki ga je iznašel Bosch, zato se   mobilih in gospodarskih vozilih
        samo v primeru, da je v vozilo vgrajen   v Evropi. Pri tem je treba pou-
        Boschev sistem, sme uporabljati kra-  dariti, da ESC ne izboljša lege
        tica ESP. V vozilih najdemo tudi druge   na cesti in ne omogoči hitrejše
        oznake za podoben sistem kot recimo   vožnje skozi ovinek, njegova naloga
        DSC, VSC, VSA …, vsesplošna oznaka   je izključno narediti vse, kar lahko, da
        za ta sistem pa je ESC oz. Electronic   vozilo ostane na cesti.          Modul, ki praznuje 25 let.
        Stability Control.                     Največja prednost sistema ESC je
           In če ABS deluje med zaviranjem   ta, da lahko zavira tudi samo eno kolo,
        in preprečuje, da bi katero od koles   medtem ko lahko voznik zavira le vse   vpoklicali v servisne delavnice, kjer so
                                                                                jim (poleg drugih, mehanskih ukrepov)
                                                                                namestili tudi ESC sistem in odtlej je
          ESC se še naprej razvija                                              razred A izredno stabilen avtomobil.
                                                                                Dve leti zatem se je podobno zgodilo
             Inženirji sistem še                                                Audijevemu modelu TT, ko je nekaj vozil
          naprej razvijajo, je pa res,                                          pri velikih hitrostih v zavoju odneslo s
          da sam sistem v zadnjih                                               ceste. Po vgraditvi sistema ESC so bile
          letih ni doživel tek-                                                 težave skoraj odpravljene. Še vedno
          tonskih sprememb. So                                                  pa je treba vedeti, da sistem ni vsemo-
          se pa uveljavili dodatki                                              gočen in da deluje v okviru fizikalnih
          k sistemu kot recimo                                                  zakonov. Če te presežemo, bomo kljub
          sistem za stabilizacijo                                               vgradnji najsodobnejših sistemov kon-
          vlečene prikolice in                                                  čali v obcestnem jarku.
                                                                                   Sistem si je skozi leta nabiral simpa-
          sistem proti prevrača-                                                tije in zaupanje. Prav zaradi zaupanja v
          nju vozila. Oba sistema delujeta po principu zaviranja posameznih koles z   sistem se je zanj odločilo vse več znamk,
          namenom preprečitve najhujšega, pri slednjem pa so elektroniko naučili, da   sčasoma pa se je sistem selil tudi v nižje
          se odzove tudi na neugodne premike vozila v vertikalni smeri.         razrede in cenejše avtomobile, danes
                                                                                pa je, k sreči, pri nas obvezen.

                                                                                                                29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34