Page 29 - Revija Tranzit 2021 st25
P. 29
štiri hkrati. Obstaja sicer nekaj avtomo-
bilov, ki omogočajo nastavitev delitve
zavorne moči med sprednji in zadnji
kolesi, a to zna uporabljati le peščica
voznikov.
Sistem priljubljen zaradi
nesreče
Kako pomemben je sistem ESC,
je javnost spoznala iz dveh nesreč
na testih. Prva nesreča se je zgodila
ravno Mercedesu, ki je tudi prvi uvedel
sistem v svoje vozilo. Takrat povsem
nov model razreda A se je leta 1997
prevrnil na preizkusu losovega testa.
Vse do takrat prodane avtomobile so
ESC deluje tudi na priklopnih vozilih.
1994 pa sta Mercedes-Benz in Bosch zablokiralo, in ASR deluje pri pospeše-
razvijala prvi sodobni ESC oz. ESP. Marca vanju in preprečuje, da bi se pogonski
leta 1994 so na severu Švedske v pri- kolesi zavrteli v prazno, pa ESC deluje
merjalnem testu po zasneženem jezeru ne glede na položaj stopalke zavore in
preizkušali delovanje sistema ESP. Vozilo plina, skrbi pa za to, da se vozilo giblje
s sistemom ESP ni imelo težav pri vožnji v želeni smeri, saj deluje tako na zavore
in je poligon prevozilo brez težav. Vozilo kot na motor.
brez sistema ESP je nenehno spodrsa-
valo in izgubljalo stik s podlago. Leto ESC obvezen v vseh vozilih
dni za tem je sistem postal del serijske Strokovnjaki so izračunali, da bi
proizvodnje v modelu 600 SC, ki je tako ESC preprečil kar tretjino nesreč s
postal prvi avtomobil s sistemom ESP. hudimi poškodbami ali smrtnim
izidom, če bi bil vgrajen v vozilo.
ESP ali ESC Zaradi takšnih spoznanj je od 1.
Večina nas ta sistem pozna po kratici novembra 2014 ESC obvezen v
ESP, zakaj potem govorimo o ESC? ESP vseh na novo registriranih avto-
je sistem, ki ga je iznašel Bosch, zato se mobilih in gospodarskih vozilih
samo v primeru, da je v vozilo vgrajen v Evropi. Pri tem je treba pou-
Boschev sistem, sme uporabljati kra- dariti, da ESC ne izboljša lege
tica ESP. V vozilih najdemo tudi druge na cesti in ne omogoči hitrejše
oznake za podoben sistem kot recimo vožnje skozi ovinek, njegova naloga
DSC, VSC, VSA …, vsesplošna oznaka je izključno narediti vse, kar lahko, da
za ta sistem pa je ESC oz. Electronic vozilo ostane na cesti. Modul, ki praznuje 25 let.
Stability Control. Največja prednost sistema ESC je
In če ABS deluje med zaviranjem ta, da lahko zavira tudi samo eno kolo,
in preprečuje, da bi katero od koles medtem ko lahko voznik zavira le vse vpoklicali v servisne delavnice, kjer so
jim (poleg drugih, mehanskih ukrepov)
namestili tudi ESC sistem in odtlej je
ESC se še naprej razvija razred A izredno stabilen avtomobil.
Dve leti zatem se je podobno zgodilo
Inženirji sistem še Audijevemu modelu TT, ko je nekaj vozil
naprej razvijajo, je pa res, pri velikih hitrostih v zavoju odneslo s
da sam sistem v zadnjih ceste. Po vgraditvi sistema ESC so bile
letih ni doživel tek- težave skoraj odpravljene. Še vedno
tonskih sprememb. So pa je treba vedeti, da sistem ni vsemo-
se pa uveljavili dodatki gočen in da deluje v okviru fizikalnih
k sistemu kot recimo zakonov. Če te presežemo, bomo kljub
sistem za stabilizacijo vgradnji najsodobnejših sistemov kon-
vlečene prikolice in čali v obcestnem jarku.
Sistem si je skozi leta nabiral simpa-
sistem proti prevrača- tije in zaupanje. Prav zaradi zaupanja v
nju vozila. Oba sistema delujeta po principu zaviranja posameznih koles z sistem se je zanj odločilo vse več znamk,
namenom preprečitve najhujšega, pri slednjem pa so elektroniko naučili, da sčasoma pa se je sistem selil tudi v nižje
se odzove tudi na neugodne premike vozila v vertikalni smeri. razrede in cenejše avtomobile, danes
pa je, k sreči, pri nas obvezen.
29