Gospodarska vozila

Odličen tudi na terenu – MAN TGS 28.510

Predstavili smo že nekaj novih MANovih tovornjakov, a pretežno za cestni, mednarodni transport. Znano pa je, da ima MAN v svoji ponudbi tudi odlične tovornjake za težja dela, ki se dobro znajdejo na manj utrjenih poteh. Tako smo tokrat preizkusili MAN TGS 28.510 s prekucno nadgradnjo in dvigalom.

Kot smo že v začetku zapisali, MANova serija TG pokriva zares širok spekter modelov vozil, pa tudi področij delovanja, od cestnega transporta, gradbeništva in komunale pa vse do dostave in distribucije. Inovativna modularna tehnologija je na voljo v gradbenih in vseh ostalih vozilih z levom v maski. Pred kratkim so bile temeljito posodobljene tudi vse kabine, ki gredo v korak s časom tudi v gradbenem sektorju.

Prekucnik z dvigalom

Tokrat smo lahko preizkusili triosni prekucnik s Hiab dvigalom, nameščenim takoj za kabino. Ta 26-tonski orjak je bil dodatno opremljen s sistemom Hydrodrive. Priklopna sprednja os ima pri MANu že dolgo tradicijo, ko govorimo o dodatnih hidravličnih pogonih, jasno pa je, da tudi tukaj prinaša številne prednosti. Predvsem je ta sistem precej lažji od klasično gnane osi, ob tem pa je tudi lažji in cenejši za popravila. Nakup tega sistema se izplača že v prvem blatu. Ko obstanete, z enostavnim vklopom prek stikala v kabini v pogon dodate sprednjo os in se tako lažje izvlečete iz zagate. Pa tudi brez opcijskega hidro pogona triosni TGS pokaže dobro trakcijo na spolzkih terenih, saj sta v pogonu obe zadnji osi, ko je to potrebno, če potrebe ni, potem tretjo os, ki je hkrati tudi krmilo, preprosto dvignemo iz »prometa«.

Tudi »Power« program včasih pride prav na posebej zahtevnih terenih. Ko ga vključimo, dodatno zarohni 12,5-litrski motor, ki razvija 510 KM in na kolesa prenaša 2600 Nm navora. S tem se je solo tovornjak, opremljen z zaščitno off-road opremo, kamor sodijo zaščite za LED luči, trodelen železni odbijač, zaščita motorja, premična stopnica …, zdel celo premotoriziran. Brez težav bo vlekel tudi kakšno prikolico s peskom ali z naloženim bagerjem. Kot pri vseh novih modelih je tudi v tem tovornjaku 12-stopenjski avtomatizirani menjalnik, v sklopu katerega so na voljo tudi off-road funkcije, funkcije zibanja in popolnega zaklepanja diferenciala.

Brez predsodkov

Z visoke vozniške pozicije z lahkoto kontroliramo vozniško situacijo in uživamo v tehnoloških delikatesah, ki jih je po kabini polno. Večfunkcijski volan ima široko prilagoditveno območje. Za hiter vstop in izstop se lahko popolnoma odrine naprej v vodoravni položaj proti armaturi. V nasprotni smeri se lahko voznikov sedež premakne daleč nazaj. Tudi visoki vozniki lahko zaradi teh velikih pomikov udobno delajo. Med sedežem in zadnjo steno je prostor za orodje, gradbeno čelado in vozniško jakno, vendar je ta izjemno tesen. Kokpit je videti elegantno. Menjalnik Tipmatic in retarder delujeta intuitivno prek ročice na desni strani volanskega droga. Menjalnik samodejno in hitro zazna obremenitev in stopnjo vzpenjanja ter pripravi pravo prestavo za vzpon. Tudi spremembe v delovanju diferencialov olajšajo življenje. Ko nastopi potreba po zaklepanju katerega od njih, ni treba ustaviti, samo rahlo upočasnite in na okroglem stikalu izberete ustrezno blokado. Po uporabi blokad in prihodu na utrjeno cestišče pa ne bo dovolj samo izklop na vrtljivem stikalu, ampak je vedno treba nekaj časa, da se tlak izprazni, včasih je dobro tudi večkrat zasukati volan, da se odklop pospeši. Na srečo pa je več tako imenovanih terenskih opravil, kot je zbiranje peska s pripravljenega mesta in prevažanje tovora na neko drugo gradbišče, kar pa ne zahteva ekstremnih off-road situacij.

Tudi na terenu kamere

Voznik upravlja asistenčne sisteme prek gumbov in stikal na levi strani volana, na desni strani volana pa upravlja telefon, radio in menije na glavnem digitalnem zaslonu s 3D pogledom na sredini. Merilniki so še vedno klasični, veliki, pregledni, takšni, kot so nam fantom iz »stare šole« všeč. Uporaben je tudi rotacijski gumb, imenovan Smart-Select. Dva vrtljiva obroča in pritiski gumbov se uporabljajo za krmarjenje po različnih menijih na 12,3-palčnem zaslonu na sredinski konzoli. Prav tako je izredno uporaben sistem Easy-Control. S štirimi gumbi na notranji strani voznikovih vrat lahko od zunaj upravljamo opozorilne luči za nevarnost, zagon/zaustavitev motorja, odgonsko napravo in delovne luči ter se nam tako ni treba vsakič vzpenjati v kabino.

Zelo zanimiva pa je uporaba sistema kamer namesto klasičnih vzvratnih ogledal, kar za delo na terenu ni vsakdanje. Kamere si čedalje bolj utirajo pot v svetu tovornjakov, zato jih bomo očitno vedno več videli tudi v gradbeništvu. To ni slabo, saj naredijo vidno polje večje, mrtve kote pa manjše. Namesto ogledal sta na A stebričku monitorja, ki prikazujeta sliko okoli vozila in za njim. Na voznikovi strani je monitor velik 12 palcev, na sovoznikovi strani pa 15 palcev. S to razliko v velikosti so izenačili razdaljo od voznika do desnega A-stebrička.

Za konec lahko povemo, da je bavarski lev zaradi prostornih kabin z visokokakovostno opremo, udobnim upravljanjem, dobro končno obdelavo, učinkovitim pogonskim sklopom in številnimi majhnimi izboljšavami za terensko vožnjo dobra izbira.