Gospodarska vozilaTehnika

Kdaj bo konec krize s polprevodniki

Globalna industrija čipov še vedno poskuša dohiteti zaostanke in naročila, kar je dramatično dvignilo cene in upočasnilo dobavo izdelkov v številnih sektorjih. Čeprav se zdi, da trenutno najbolj trpijo računalniška, mobilna in avtomobilska industrija, je problem veliko širši. Proizvodnja tovornjakov, ki je sicer manjša od avtomobilske, je prav tako zelo okrnjena.

Konec krize 2024

Vse industrije v procesu digitalizacije so prizadete zaradi pomanjkanja čipov, vključno z zabavno elektroniko, gospodinjskimi aparati, industrijo solarnih panelov in električne energije, avtomobilsko industrijo… Kljub temu, da nekatere analize trdijo, da se bosta globalna ponudba in povpraševanje uravnotežila do konca  leta 2024.

Zadnje poročilo mednarodnega svetovalnega podjetja Horváth pravi, da bi lahko pomanjkanje polprevodnikov trajalo do konca prihodnjega leta. Razlog za dolgotrajno motnjo je v izjemni občutljivosti tega visokotehnološkega izdelka na že najmanjše spremembe na trgu, pa tudi v ogromnem povpraševanju, ki pa se še povečuje. Po zadnji analizi so k pomanjkanju prispevale tudi edinstvene značilnosti te komponente, od katere je odvisen sodobni svet.

Za proizvodnjo čipov se uporablja izjemno kompleksna tehnologija, prostih zmogljivosti, ki bi lahko hitro povečale proizvodnjo, da bi ta dohitela naraščajoče povpraševanje, pa skorajda ni. Faza uvajanja novih izdelkov, spreminjanja dizajna in širjenja obstoječih proizvodnih linij včasih traja tudi do enega leta, vsaka, tudi najmanjša sprememba v tako visoko specializiranih proizvodnih procesih pa lahko pomembno vpliva na zmogljivost tovarne in dobavne roke.

Predvideva se, da bo trg polprevodnikov do leta 2030 presegel letno mejo 1000 milijard dolarjev, kar spodbuja močan vzpon e-mobilnosti, pa tudi tehnologije za zmanjševanje posledic podnebnih sprememb in varovanje okolja.

Kako je prišlo do pomanjkanja in krize

Pretresi, ki so prizadeli polprevodniško industrijo, so se začeli z zaprtjem tovarn in zmanjšanjem proizvodnje v jugovzhodni Aziji v začetku leta 2020 zaradi pandemije koronavirusa. Nato je ponovni zagon gospodarstva v relativno kratkem času povzročil izjemno povečanje povpraševanja po tovrstnih izdelkih, nato pa je leto 2022 prineslo povsem nove izzive v gospodarskem in geopolitičnem smislu. Določena gospodarstva, predvsem zahodnoevropska, bi lahko okrevala že prej, vendar bodo geopolitične napetosti, povezane predvsem z vojno v Ukrajini, pa tudi še vedno veljavne COVID omejitve v določenih delih Azije, to okrevanje občutno podaljšale.