Avtomobilizem

Telefon na kolesih – Tesla Y

S ceno, ki se začne pri 47 tisočakih (če odbijemo subvencijo slabih 45 tisočakov), je ta SUV zelo privlačen.
S ceno, ki se začne pri 47 tisočakih (če odbijemo subvencijo slabih 45 tisočakov), je ta SUV zelo privlačen.

Razmere na evropskem trgu avtomobilov se spreminjajo. Tako kot so telefoni vedno bolj sofisticirani, so takšni tudi avtomobili, še posebej električni, in Tesla je odličen primer. V nekem trenutku je modelu Y celo uspelo postati najbolj prodajani avto na stari celini.

Avto je velik in prostoren z dokaj čvrstim podvozjem, sama trdota podvozja nekoliko kompenzira odsotnost štirikolesnega pogona.

Teslin model Y je na voljo kot izvedba Long Range in Performance, najnovejši v družini Y pa je nekoliko cenejši model z manjšo baterijo in zgolj pogonom na zadnja kolesa RWD. S ceno, ki se začne pri 47 tisočakih (če odbijemo subvencijo slabih 45 tisočakov), je ta SUV zelo privlačen na papirju, kaj pa v vsakdanjem življenju?

 

 

 

LFP baterija

Čeprav s polno baterijo ne pride tako daleč kot model Long Range, pa Tesla še vedno obljublja doseg 400 kilometrov, kar je predvsem odvisno od načina vožnje. Ima pa model Y en velik adut v rokavu. Ker ima LFP baterijo, po Teslinih besedah te ni več priporočljivo polniti le na 80 ali 90 odstotkov, temveč brez skrbi do 100 %. Tako lahko po vsakem polnjenju izkoristite polno kapaciteto baterije, brez pretirane škode na baterijskem paketu. Poleg tega ne moremo prezreti Tesline velike digitalne prednosti. Tesle so še vedno edina električna vozila, ki lahko voznika na dolgih poteh povsem razbremenijo s hitrim in spretnim načrtovanjem poti po lastnih, vedno delujočih hitrih polnilnicah.

Avto je zelo evropsko uglašen, čeprav boste na vsakem koraku našli ameriške malenkosti

Da mu manjka en elektromotor na sprednji osi v primerjavi z dražjimi različicami, se v vožnji takoj občuti. Zlasti pri pospešku iz mirovanja manjka tisti ogromni pritisk v hrbet, ki je tako značilen za Tesle, a ko že potujete s hitrostjo recimo 100 km/h, se ob pritisku na stopalko pospeševalnika avto premakne naprej presenetljivo hitro in gladko. Izguba oprijema zaradi samo zadnjega pogona ni velika, čeprav na mokri cesti včasih vidimo utripanje lučke ESP. Treba je vedeti, da je avto težak dve toni in da je 50 mm daljši in 200 mm višji od modela 3, ki mu služi za osnovo, zato bi mu dodaten motor še kako prav prišel. Z dolžino 4,75 m je primerljiv z modelom BMW X3.

Posnetek pod zadnjim delom Tesle model Y s pogonom na zadnja kolesa, ki prikazuje oznako električnega motorja 3D7.
Posnetek pod zadnjim delom Tesle model Y s pogonom na zadnja kolesa, ki prikazuje oznako električnega motorja 3D7.

7 sekund

RWD, kar pomeni pogon na zadnja kolesa, ima torej en sam elektromotor na zadnji osi z oznako 3D7 in naj bi (Tesla nikjer ne navaja moči motorja in kapacitete baterije) razvijal 194 kW in 340 Nm. Do stotice pospeši v 7 sekundah in lahko doseže 217 km/h končne hitrosti. Naš testni primerek je bil elektronsko omejen na 140 km/h, zato nam nekih blaznih hitrosti ni uspelo razviti, pa tudi poraba je zaradi tega ostala na slabih 16 kWh. Izkušnja vožnje je veliko bolj športna kot položaj za volanom. Treba je vedeti, da sedite 40 centimetrov od tal, a vas bo avto vseeno ubogal in odpeljal zavoj brez pretiranega nagibanja karoserije. Je pa res, da je občutek na električnem volanu zelo »plastičen«, brez kakršnih koli povratnih informacij s cestišča.

Avto je postavljen na 19-palčna kolesa s pnevmatikami 255/45.

Tudi ustavljanje je posebna izkušnja. Izbirate lahko med tremi načini regenerativnega zaviranja: lezenje, valjanje in zadrževanje, pri čemer slednji zagotavlja izredno močan pojemek, ko spustite stopalko pospeševalnika, in če morate še dodatno zavirati, se zavore odzovejo z izjemno dodatno močjo.

Dovolj prostora je tudi za potnike zadaj. Deloma zaradi izjemno velikega prostora za kolena in stopala pod sprednjima sedežema.

Izjemna prostornost

Avto je velik in prostoren z dokaj čvrstim podvozjem, sama trdota podvozja nekoliko kompenzira odsotnost štirikolesnega pogona, je pa težišče precej nizko zaradi baterij v podu vozila. Avto je zelo evropsko uglašen, čeprav boste na vsakem koraku našli ameriške malenkosti, kot je denimo animacija vozil na ekranu, ki jih posname kamera, kjer so tovornjaki vedno ameriški z velikim nosom, avtomobili v animaciji pa so vsi Tesle. Tudi poraba se meri v vatih in ne v kilovatih, kljub malenkostim pa se v prometu počutite precej domače.

Položaj sedenja za volanom je nekoliko višji, a prijeten, želeni položaj volana, sedežev in ogledal si nastavljate prek gumbov na volanu in položaj nato shranite v lastnem uporabniškem računu. Še najbolj sem pogrešal ekran za volanom, pa čeprav bi na njem spremljal le hitrost. Za volanom tako ni ničesar. Hitrost in vse ostale parametre vožnje spremljate na velikem 15-palčnem ekranu na dotik, nameščenem na sredinski konzoli, kjer vmesnik deluje neverjetno hitro in logično.

Teslin pristop »manj je več« je prikazan v tem, da v vozilu pred voznikom ni klasičnih merilnikov, ampak se mora voznik zanesti na osrednji zaslon na dotik za večino upravljavskih funkcij

Treba je poudariti, da vsi modeli z leti obstoja na trgu postajajo boljši. Tesla je zdaj tudi v modelu Y močno izboljšala zvočno izolacijo, tudi z vgradnjo debelejših stekel. Vtis o kakovosti je pogojno dober, saj ga kvari nekaj malenkosti, ki mi niso bile všeč, kot denimo tanka plastika na armaturi, pa odpiranje sovoznikovega predala prek ikone na ekranu, ki jo morate prej še poiskati, pa rahlo žvižganje vetra okoli prtljažnih vrat … Vse to in še več so slabosti tudi pri drugih proizvajalcih, ampak Teslo uvrščajo v premium razred, zato bi morali malo bolj popaziti na vgrajene materiale in logiko uporabe.

850 litrov

Zadnja stekla in steklo na prtljažnih vratih so zatemnjena, kar daje vozilu poseben čar. Prav tako je nad glavami potnikov veliko zatemnjeno panoramsko strešno okno, ki pa v notranjost ne prepušča veliko sončne svetlobe in zato ni tako moteče kot pri nekaterih konkurentih.

Prtljažna vrata se odpirajo na električni pogon in ponudijo velik dostop do prtljažnega prostora, ki je z 850 litri res ogromen. Izjemno velik del prostora je pod ravnim podom prtljažnika, kar je v praksi zelo uporabno. Po pritisku na gumb se naslonjala zadnjih sedežev samodejno zvrnejo naprej, kar omogoči prevoz večjih in daljših predmetov. Še ni dovolj? Potem je tu še poseben prostor v nosu, ki ponuja 120 litrov dodatnega odlagališča.

Dovolj prostora je tudi za potnike zadaj. Deloma zaradi izjemno velikega prostora za kolena in stopala pod sprednjima sedežema. Položaj sedenja zadaj je še bolj udoben zaradi nastavljivega naslonjala za hrbet. Zadnji sedež je ogrevan, kar je presenetljiva razlika v primerjavi z osnovnim modelom 3. RWD ima tudi fenomenalen avdio sistem z nizkotoncem, številne USB priključke in seveda možnost gledanja filmov in serij na velikem osrednjem ekranu, kadar vozilo miruje. To je odlična zadeva, predvsem ko 20 minut stojiš na polnilni postaji.

Hitro polnjenje

Tesla ima zagotovo najbolj organizirano in razvejano polnilno mrežo po Evropi, še posebej pa je treba poudariti, da ta polnilna mesta res delujejo, ni težav s karticami, povezavo med vozilom in polnilnico ali s kakšno dodatno aplikacijo …

Super, prazna polnilnica in se polnimo s 125 kWh…

Y RWD teoretično omogoča hitro polnjenje z največ 170 kWh. To je kar hitro, še posebej za baterijo s kapaciteto, manjšo od 60 kWh. Popolnoma napolnjena baterija bo običajno pokazala na ekranu doseg 430 km, vendar smo ugotovili, da je realno uporabna od 330 do 350 km, zopet odvisno od načina vožnje, temperature ozračja in konfiguracije ter vrste cestišča. Avtocesta je smrt za vse električne avtomobile, saj poraba hitro naraste, če se vozite s hitrostjo, višjo od 110 km/h, ali redno uporabljate aplikacijo Sentry, ki uporablja kamere za nadzor okolice avtomobila. Ob nenadnem zaviranju bo sistem samodejno posnel in shranil 10 sekund posnetka in s tem zaznamoval izredni dogodek, kar vam lahko prav pride ob predstavljanju dogodka policiji ali zavarovalnici.

Uh, kaj pa zdaj. Čakaš 15 minut, da se nekdo odklopi, zaradi polno zasedenih polnilnih mest pa skozi kabel ne steče več kot 50 kW elektrike na uro.

15 palcev

In zdaj tiste stvari, ki delajo Teslo drugačno. Začne se že pri vstopu v vozilo. Do modela Y dostopate tako, da »ključ« v obliki kreditne kartice nastavite na B-stebriček, malo je težavno najti pravo mesto, a ko kartico podrsate nekoliko naprej in nazaj, se bo avto odklenil. Veliko lažje je, če si na pametni telefon namestite Teslino aplikacijo in avto se bo odklenil, takoj ko se bo v njegovi bližini znašel vaš telefon. Lahko pa telefon uporabljate tudi kot daljinec in pred prihodom v vozilo nastavite hlajenje/ogrevanje, odprete okna, snemate okolico vozila … res pa je, da boste morali za uporabo tega avtomobila biti vsaj malo digitalno pismeni, da se boste znašli v vseh gadgetih, ki jih ponuja vozilo.

Teslin pristop »manj je več« je prikazan v tem, da v vozilu pred voznikom ni klasičnih merilnikov, ampak se mora voznik zanesti na osrednji zaslon na dotik za večino upravljavskih funkcij, kot so brisalci, klimatska naprava, radio, potovalni računalnik ali sprožitev nastavitve stranskih ogledal. Zaslon ponuja svojevrsten vizualni užitek s čudovitim, jasnim zemljevidom, veliko digitalno tipkovnico, ki se prikaže za vnos navigacijskih ciljev, in veličastno zmožnostjo približevanja in povečave. Prek ekrana si ob počitkih lahko prikličete kakšno igrico, predvsem dirkaške igrice odigrate kar s pomočjo avtomobilskega ekrana, prek YouTuba oz. Netflixa pa si lahko pogledate kakšen film ali serijo. Mimoidoče ali domače na pikniku pa boste očarali s plesom, saj zna Tesla Y po ritmu glasbe prižigati utripalke, odpirati stekla, dvigovati in spuščati prtljažna vrata ter na steno s svojimi matričnimi žarometi prikazovati logotip Tesla.

Še ena zanimivost krasi ta avto, to je reševanje težav. Razen rednih servisov lahko vse ostalo naredite sami, in sicer z resetiranjem sistema, ko se avto povsem izklopi in po nekaj sekundah ponovno oživi, pametnejši, naložen z vsemi posodobitvami.

Ko se cesta obarva mavrično je vklopljen avtopilot.

Jagoda na torti

Vsi modeli Y imajo standardno vgrajen Teslin sistem avtopilota – pomoč pri vožnji 2. stopnje za vožnjo po avtocesti s samodejnim zaviranjem, ki upošteva promet, ter samodejnim krmiljenjem, da ostanete na voznem pasu. Preprosto trikrat povlečete prestavno ročico (na desni strani za volanom), da vključite avtopilota, in počakate, da oznake na zaslonu postanejo mavrične, kar pomeni, da je sistem aktiven. Še boljši pa je izboljšani avtopilot – ki omogoča samodejno menjavo voznega pasu ob vklopu smernika, samodejno parkiranje in priklic vozila s pametnim telefonom, žal pa stane dodatnih 3800 evrov.

Model Y je tudi precej varen, saj je prejel oceno pet zvezdic na Euro NCAP testu in dosegel 98 odstotkov točk pri varnostnih asistenčnih sistemih.

Avto ima štiriletno garancijo oz. 80.000 km, ki pokriva celoten avto. V obdobju, ko imajo vse velike znamke vsaj petletno zavarovanje – večina z neomejenim številom kilometrov – se Teslina tovarniška garancija zdi malo. Zato pa ima Tesla jamstvo na baterijo in električni motor osem let ali 160.000 km.