Avtomobilizem

Stoenka je abrahamovka

16. aprila je minilo 50 od kar je luč sveta zagledala legendarna Zastava 101. Avto, ki je svoj velik pečat pustil predvsem na Balkanu, je sodeloval pri motorizaciji in razvoju jugoslovanske avto industrije.

Zamisel zanj se je porodila konec šestdesetih let prejšnjega stoletja, ko se je tovarna v Kragujevcu odločila za razširitev svojih zmogljivosti in izdelavo modela, ki bi zasedel del ponudbe med 750 (Fića) in 1300 / 1500 (Tristać) modelov. Zastava se je po pomoč spet obrnila na Fiat, Italijani pa so ravno v tem času razvijali revolucionarni mali mestni avtomobil, imenovan 128. Fiat je eksperimentiral z velikim številom različnih karoserij, za serijsko proizvodnjo pa je bila izbrana le limuzina. Zato je Zastavi pripadel zavržena petvratna karoserija, na podlagi katere je pozneje debitirala Stoenka.  Prvenec našega velikana je bil predstavljen 16. aprila 1971 na avtomobilski salon v Beogradu. Predserijska proizvodnja se je začela 16. novembra istega leta, medtem ko so prva vozila, sestavljeni kot rezultat množične organizirane proizvodnje, s proizvodne linije prišli 25. aprila 1972.

Proizvodnja bo trajala do 21. novembra 2008, v tem obdobju pa je bilo proizvedenih 1.045.458 primerkov, kar je najbolj prodajan Zastavin model v zgodovini. Največ kupcev je našel leta 1979, ko je bilo prodanih 88.918 primerkov, vendar je njegova priljubljenost strmo padla, ko je na trg prišel model Yugo. Na primer, prvi milijon vozil je bilo prodanih do leta 1991, kar nam pove, da je v zadnjih osemnajstih letih proizvodnje ta avto izbralo le še nekaj več kot 45.000 kupcev.

V svoji 38-letni zgodovini se je Stoenka zelo malo spreminjala, zlasti na oblikovni strani. V to lahko štejemo le spremembo luči iz okroglih v štirioglata in zamenjavo odbijačev iz kromiranih v plastične. Omenili še, da so bile na voljo različice s tremi in petimi vrati, pa tudi tiste »bolje« opremljene. Najbolj znana pa je modifikacija z 1,3-litrskim motorjem, ki je razvil 73 konjskih moči.

Naročiti ga je bilo mogoče le pri modelih Special (s petimi vrati) in modelih Mediteran (s tremi vrati), večina primerkov na ulicah pa je ponujala 1,1 litrski bencin s 55 konji moči. Poleg vsem znanega imena Zastava 101, pa se je avtomobil kasneje prodajal tudi kot Yugo Skala 55/65 in Zastava / Yugo 311/511.

V svoji zgodovini je zabeležil številne vzpone in padce, zanimiva pa je bila avantura, ko se je leta 1975 iz Kragujevca na Kilimandžaro. Na pot je krenilo pet avtomobilov in v 45 dneh so prevozili več kot 11.000 kilometrov.