Gospodarska vozila

Koliko vozil smo kupili 2020 – pregled prodaje osebnih in gospodarskih vozil

Kot vsako leto, smo tudi tokrat potegnili črto pod lanskim letom, ki pa je bilo precej slabo, a še zdaleč ne tako slabo kot leto 2009. Pa poglejmo, katera vozila in koliko smo jih Slovenci kupili v letu 2020.

Veliko nas je še ob polletju podatke leta 2020 primerjalo s tistimi ob koncu prejšnjega desetletja, ko nas je prizadela velika gospodarska kriza. Pa se je potem drugo polletje izkazalo za precej boljše in nekoliko popravilo celotno sliko. Seveda so številke manjše, in sicer med osebnimi vozili za 26,6 %, med lahkimi dostavnimi vozili za 28,03 % in med težkimi gospodarskimi vozili za 43,5 %. Spomnimo, da je leta 2009 trg težkih gospodarskih vozil padel za več kot 80 %. Takrat smo kupili vsega 400 tovornih vozil, potem je lansko leto, ko je nove tablice dobilo dobrih 1300 tovornih vozil, še kar dobro.

Osebna vozila

Pa če začnemo najprej z osebnimi avtomobili. Nove tablice je lani prejelo 53.694 novih vozil, predlani pa 73.193. Še naprej sta najbolj zaželeni znamki v Sloveniji Volkswagen in Renault, ki skupaj pokrivata dobro tretjino trga. Prvi 16,10 %, drugi 15,63 %. Škoda na tretjem mestu je že presegla desetodstotni tržni delež. Na odlično četrto mesto se je zavihtel Hyundai, sledijo pa Peugeot, Dacia, Kia, Nissan, Citroën in Toyota, ki zaključuje deseterico.

Čeprav Slovenci prisegamo na znamko Volkswagen, pa je z naskokom najbolje prodajano vozilo Renault Clio. Z redkimi izjemami, ko ga je za kakšen mesec s trona izrinil Golf, je Clio najbolj slovenski avto že 30 let. In če je trg novih osebnih avtomobilov zdrsnil, se je za več kot 130 % popravil trg novih električnih avtomobilov. Leta 2019 je nove tablice prejelo 697 električarjev, lani pa že kar 1634. Torej električna ofenziva se je začela, in to ne le pri osebnih vozilih, temveč tudi pri dostavnikih in tovornjakih.

Lahka gospodarska vozila

Trg lahkih gospodarskih vozil do 3,5 tone se je skrčil za 28 %. Leta 2019 je kombije najbolje prodajal Fiat, ki pa je lani zdrsnil na četrto mesto, s četrtega na prvo pa se je povzpel Ford, Renault in Volkswagen pa trdno držita drugo in tretje mesto. Te štiri znamke skupaj držijo kar 70 % trga. V razredu pick-upov smo lani registrirali 317 vozil, tu pa je konstantno najboljši Ford z modelom Ranger, ki je »pobral« kar dve tretjini celega trga, saj je Mitsubishi z novim modelom L200 našel vsega 100 kupcev, Toyota z modelom Hilux na tretjem mestu pa 42. Sledijo še Volkswagen Amarok 33, Nissan Navara 18 in Mercedes razred X 13.

Težka tovorna vozila

Pa si oglejmo še najtežji segment vozil, ki je žal zabeležil tudi največji padec. Celoten trg težkih gospodarskih vozil je s 1331 registriranimi vozili v letu 2020 glede na 2344 vozil v letu 2019 zdrsnil za 43,5 %. 77 vozil je bilo registriranih v razredu od 6 do 15,99 tone, kar predstavlja slabih 6 % celotnega trga, vsa ostala vozila pa pripadajo razredu nad 16 ton in so pretežno namenjena za mednarodne prevoze. Če so bile ceste v spomladanskih mesecih bolj prazne, pa se je jeseni transport odvijal bolj ali manj nemoteno. Iz pomladnega dela smo se naučili, da moramo tovarne napolniti in iz njih odpeljati gotove izdelke, tudi trgovine in bencinske servise je treba napolniti, tako da smo na cesti srečali veliko več tovornjakov kot marca in aprila.

Vrstni red se je nekoliko pomešal

Na vrhu je še vedno MAN, ki je na trg poslal 309 vozil. MAN je v lanskem letu po dvajsetih letih predstavil povsem novo paleto tovornjakov iz serije TGX in TGS in jih v drugi polovici leta pričel prodajati tudi v Sloveniji. Po prvem valu navdušenja nad novimi tovornjaki znamke Scania pa je ta z drugega mesta padla na četrto, saj je nove tablice dobilo »le« 205 njihovih tovornjakov. Tako sta jo prehitela Volvo z 265 tovornjaki in Mercedes z 222. Drugi del lestvice pričenja DAF, ki mu je kljub krizi vseeno uspelo prodati 122 novih tovornjakov, sledita pa mu Renault s 66 in Iveco s 47 vozili. Koronakriza je nekoliko prekrižala načrte podjetju Kam in Bus, ki v Sloveniji zastopa tovornjake znamke Ford. Po dobrem začetku prodaje in prejetem naslovu tovornjak leta se je lani za turške tovornjake odločilo zgolj 12 kupcev.

Kot že prej rečeno, ima MAN zdaj najmlajše tovornjake, kupci pa so zelo raznovrstni in kupujejo tovornjake za različne namene. Zato MAN, kljub največjemu številu prodanih tovornjakov, v nobenem podsegmentu ni na prvem mestu. Med vlačilci je največ tovornjakov Volvo, med tovornjaki s šasijo, namenjeno za različne nadgradnje, pa vodi Mercedes.

Če še malo razdelamo podsegmente vlačilcev in šasij, lahko zapišemo, da je šasij 30 %, medtem ko je vlačilcev kar 70 %. Glede na prejšnja leta se je lani prodalo več šasij, kot je pa je kazal trend. Velika nihanja v prodaji so se dogajala tudi po mesecih. Tradicionalno najboljši mesec je januar, ko je bilo registriranih 215 vozil, kar je šestina celoletne prodaje. To gre pripisati tudi dejstvu, da precej kupcev vozila, ki so bila nabavljena v prejšnjem letu, registrira nekoliko kasneje, ali pa čaka na kakšno nadgradnjo ali posebno opremo. Drugi najboljši mesec je bil februar, medtem ko zaradi znanih razlogov marec, april in maj niso bili najbolj naklonjeni prodaji težkih tovornih vozil. Nekoliko nato izstopajo junij in zadnji trije meseci prejšnjega leta.

Rabljena tovorna vozila

Trg rabljenih tovornih vozil pa je prvič po zelo dolgem času presegel trg novih vozil in je padel le za 14 odstotkov. Po navadi je bil trg rabljenih vozil za 10 % manjši ali celo enak trgu novih vozil. No, lani pa se je v Slovenijo iz tujine pripeljalo skoraj 1900 rabljenih tovornjakov. To je za 630 enot več kot novih. Še vedno prevozniki najbolj zaupajo nemškima znamkama. Že pregovorno je Mercedes najbolj vzdržljiv tovornjak iz druge roke. Sledimu MAN. Skoraj 800 Mercedesov in 450 MANov je skupaj kar dve tretjini vseh rabljenih tovornjakov, ki so lani v Sloveniji prvič dobili tablice. Predvsem se tu pozna, da je v vzponu gradbeni sektor, s sproščanjem omejitev pa bo zagotovo letošnje leto ponovno bolj izenačeno med rabljenimi in novimi vozili.

Kolaps trga avtobusov

Trg novih avtobusov je v Sloveniji močno odvisen od razpisov večjih prevoznikov, kot so LPP, Arriva, Nomago … Po navadi se trg vrti okoli 120 vozil, pretežno namenjenih za mestne in turistične namene. Leto 2019 je bilo eno boljših v tem segmentu, saj je bilo prodanih 141 novih avtobusov. No, v letu 2020 pa je zamrl turizem in to se je še kako poznalo na prodaji novih avtobusov. Vsega skupaj je lani nove tablice dobilo le 34 vozil. Od tega je samo Mercedes prodal 22 novih avtobusov, ostalih 11 pa se je razdelilo med Setro, Ivecom in MANom. Tudi trg rabljenih avtobusov ni doživel boljših časov. Prepoved potovanj in izletov je pač oklestila nabavo avtobusov. Zato je preko meje v Slovenijo prišlo le 17 avtobusov, od tega 5 Seter in 4 primerki Mercedesovega Tourisma.

Trg gospodarskih vozil nad 6 ton
Proizvajalec 2019 2020 Razlika
DAF 219 126 –93
Iveco 149 93 –56
 MAN 512 329 –183
 Mercedes-Benz 439 224 –215
 Renault 145 68 –77
 Scania 494 205 –289
 Volvo 366 265 –101
Ford 20 12 –8
Ostalo 14 9 –5
Skupaj 2358 1331 –1027

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trg lahkih gospodarskih vozil do 3,5 t
Proizvajalec 2020
1 Ford 1927
2 Renault 1635
3 Volkswagen 1192
4 Fiat 797
5 Citroen 600
6 Peugeot 522
7 Dacia 326
8 Mercedes-Benz 261
9 Opel 228
10 Škoda 192
11 Mitsubishi 106
12 Man 84
13 Toyota 80
14 Iveco 50
15 Nissan 19
16 Ostali 14
Skupaj 8033

 

Trg osebnih vozil  
  Proizvajalec 2020
1 Volkswagen 8644
2 Renault 8391
3 Škoda 5577
4 Hyundai 3385
5 Peugeot 3217
6 Dacia 2808
7 Kia 2460
8 Nissan 2405
9 Citroen 2243
10 Toyota 1905
11 Fiat 1739
12 Seat 1627
13 Opel 1336
14 Ford 1249
15 Audi 1046
16 Ostali 5662
  Skupaj 53.694