Gospodarska vozila

Verd – Za prevoz težkega materiala znotraj kamnoloma – Volvo A40G

Kamnolom na Verdu je bogatejši za šest kolesni prekucnik Volvo A40G, demper, ki je zmožen na enkrat prepeljati kar 39 ton materiala.

Velikanski kosi kamenja in skal. Težko si je predstavljati njihovo maso. Glasni poki in globoko grmenje, ko padejo na keson, se slišijo po celotnem kamnolomu. Prvič, drugič, tretjič. Tovornjak ne počepne in sprejme še četrto pošiljko z nakladača. Nato voznik pritisne na plin in iz zgornjega dela kamnoloma odpelje material do spodnjega dela obrata.

Novinec je osupljiv. Postavljen na 6 koles, ki so velika kot povprečen človek. Voznik se v kabino povzpne po lestvi in sedi dva in pol metra nad tlemi. Velike steklene površine izboljšujejo preglednost. Kabina je klimatizirana. Še najbolj poseben tehnični del so ročice za zaporo posameznih osi. Pomemben je tudi zaslon pod stropom, ki ima več funkcij. Vozniku prek kamer pomaga pri manevriranju znotraj kamnoloma, povezan pa je tudi s senzorji pri nakladu, kar omogoča spremljanje količine prejetega tovora in kolikšen del nosilnosti je še na voljo.

 Volvo A40G je dolg 11,2 metra, širok 3,4 metra in visok skoraj 3,6 metra. Samo dolžina kesona presega šest metrov. Ko voznik tega dvigne pod najvišjim 70-stopinjskim naklonom, je zgornji del visok že 7,2 metra.

Njegova nosilnost znaša 39 ton, tako da imata vozilo in tovor lahko skupno maso vse do 68,9 tone. Poganja ga Volvov 13-litrski šestvaljni dizelski motor D13J z močjo 350 kilovatov (476 “konjev”) pri 1.900 vrtljajih v minuti in do 2.525 njutonmetri navora. Moč se na šest koles (mogoč je tudi preklop na pogon 6×4) prenaša prek samodejnega menjalnika s pretvornikom navora.

Menjalnik ima devet prestav in še dodatne tri vzvratne prestave. Prestavna razmerja so prilagojena varnim manevrom na delovišču. V prvi prestavi doseže hitrost slabih šest kilometrov na uro in šele v tretji preseže mejo deset kilometrov na uro. Najvišja hitrost znaša 57 kilometrov na uro, vzvratno se lahko najhitreje premika s hitrostjo do 18 kilometrov na uro.

Voznik sedi na sredini kabine, ki je široka 1,7 metra in ima načeloma en glavni in še en pomožni sedež. Del serijske opreme so klimatska naprava, zračni filter, zračno vzmeten sedež, vzvratna kamera in med drugim celo povezljivost bluetooth. Celo alarmno napravo ima vgrajeno, čeprav je z njim prav gotovo tudi v primeru kraje težko kam pobegniti.

Tak stroj je s pravilnim vzdrževanjem skoraj neuničljiv. Ne seveda dobesedno, a vendarle – opravi lahko tudi kakih 50 tisoč delovnih ur. Čeprav to ni uradna pretvorba, gradbinci eno uro primerjajo s 50 prevoženimi kilometri. Stroj s 50 tisoč delovnimi urami bi torej lahko primerjali z vozilom, ki je prevozil 2,5 milijona kilometrov. Impresiven podatek za stroj, ki pa resda nikakor ni poceni. Naložba za lastnike kamnoloma je velika, saj stane A40G že okrog pol milijona evrov.

 

Gregor Pavšič in Borut Štajnaher, foto: Gregor Pavšič

 

Tehnični podatki:

dolžina: 11,2 m
širina: 3,4 m
višina: 3,5 m
masa praznega stroja: 30,7 tone
nosilnost: 39 ton
dolžina kesona: 5,8 m
motor: šestvaljni, dizel
prostornina motorja: 12,8 l
moč: 350 kW pri 1.900 vrt.min.
največji navor: 2.525 Nm pri 1.050 vrt. min.
št. prestav 9 naprej in 3 vzvratne
največja hitrost: 57 kmh
rezervoar za gorivo: 480 l