Gospodarska vozila

Busworld 2023 – avtobusna fešta v Bruslju

 

Industrija avtobusov je navdušena, saj se je eden njenih najbolj pričakovanih dogodkov, Busworld Europe, po štiriletnem premoru zmagoslavno vrnil na Bruselj Expo. Dogodek, ki je bil prvič organiziran leta 1971, je ponovno zasijal v polni luči.

Sejem Busworld Europe 2023 je potekal od 7. do 12. oktobra v Bruslju, kamor se je preselil iz Kortryka. Z več kot 500 razstavljavci in ambicioznim ciljem več kot 40.000 obiskovalcev, kar se je tudi uresničilo. Kaj so na sejmu predstavili Accelera by Cummins, Altas Auto, Ballard Power Systems, BYD, CaetanoBus, Castrosua, Cojali, Cummins, Daimler Buses, Eberspaecher, Ebusco, ENRX, FPT Industrial, Forsee Power, Hitachi Energy, Irizar, Iveco Bus, Karsan, MAN, Masats, MCV, Mellor, Otokar, PEI Mobility, Rampini, Safra, Scania, Sono Motors, Symbio, Temsa, VDL, Ventac, Ventura Systems, Webasto, Yutong, ZF … preverite v nadaljevanju.

 

Največji avtobusni dogodek leta Busworld Europe 2023 je v Bruslju od 7. do 12. oktobra gostil 526 razstavljavcev, vključno s 75 izdelovalci avtobusov (kar predstavlja povečanje v primerjavi s 66 izdelovalci avtobusov, prisotnimi leta 2019) iz 38 različnih držav. Kar 182 razstavljavcev je bilo novih udeležencev dogodka.

Razstava se je razprostirala na impresivnih 75.000 m2. Ena od pomembnih značilnosti je prisotnost 222 vozil, od katerih jih je bilo 29 na voljo za demonstracije in testne vožnje na prostem. Na razstavi so bili prisotni proizvajalci iz 38 različnih držav, tudi iz Slovenije. Turčija je bila vodilna, saj se je predstavilo kar 96 podjetij, sledila je Nemčija z 79 podjetji in Kitajska z 61 podjetji.

In kaj smo lahko videli novega na letošnji avtobusni fešti?

 

BYD e-bus z baterijo, vgrajeno v šasijo

Kitajski BYD je premierno predstavil dva nova povsem električna avtobusa. Poleg dveh obstoječih modelov, ki že krožita po Evropi, BYD eBus B19 (18,75 m) in BYD eBus B15 (15 m), sta luči sejma prvič ugledala 12-metrski BYD eBus B12 in dvonadstropni turistični avtobus BYD-UNVI DD13.

Kar je vredno omeniti, je popolnoma nov 12-metrski BYD eBus, prvi avtobus, ki uporablja BYDovo ohišje Blade Battery Chassis, ki prinaša novo raven varnosti in energetske učinkovitosti ter izjemen doseg.

Z najnovejšo generacijo 12-metrskih električnih avtobusov predstavlja BYD svojo revolucionarno, popolnoma novo, čisto električno šasijo avtobusa, ki integrira litij-železo-fosfatno baterijo v strukturo šasije. Ta tehnologija Blade Battery Chassis prav tako uporablja nov krmilnik 6-v-1 s tehnologijo silicijevega karbida, skupaj z dvema motorjema v pestu koles. To prinaša številne prednosti, vključno z izboljšano energetsko učinkovitostjo, zmogljivostjo in vzdržljivostjo, pravijo pri BYD.

 

 

Zaživel je Iveco E-Way H2

Iveco Group in Hyundai Motor Company sta predstavila prvi Iveco Bus E-Way H2. Ta novi električni avtobus na gorivne celice s pogonom na vodik je še en konkreten rezultat partnerstva, ki sta ga podjetji objavili marca 2022, in odraža njuno zavezanost pospeševanju prehoda na mobilnost in transport z ničelnimi emisijami ogljika. Novi model bo razširil brezemisijske rešitve Iveco Bus za mestna središča. E-Way H2 je 12 metrov dolg nizkopodni mestni avtobus, opremljen z e-motorjem s 310 kW in sistemom gorivnih celic, ki ga zagotavlja HTWO, poslovna znamka Hyundai Motor Group, ki temelji na sistemu gorivnih celic. S štirimi rezervoarji, ki nudijo skupno shranjevanje 7,8 kg vodika, in enim 69 kWh baterijskim paketom FPT Industrial blagovne znamke skupine Iveco, specializirane za tehnologije pogonskih sklopov, vozilo ponuja doseg 450 km v normalnih pogojih delovanja, navaja Iveco Bus.

Ob tem pa je Iveco Bus v Bruslju razkazoval svojo celotno ponudbo električnih vozil, od mestnih in medkrajevnih avtobusov (E-Way, Streetway Elec in Crossway LE Elec) do minibusov (eDaily). Kar je pomembno, je, da so vsa vozila Iveco Bus na odru opremljena z najnovejšimi sistemi ADAS. Po predstavitvi električne različice Crossway Low Entry na vrhu UITP v začetku tega leta je bil vodilni evropski avtobus razreda 2 v središču pozornosti tudi v Bruslju. Crossway LE Elec, ki ga poganja Cummins motor (prej Siemens), bo kmalu na voljo v nadgrajeni različici in v dvoosnih dolžinah 12 in 13 metrov.

Običajni obseg proizvodnje Crosswaya je več kot 4 tisoč enot na leto v češki tovarni v Vysoke Myto. Dva tisoč je nizko podnih – Low Entry, od tega jih je četrtina homologiranih v razredu I.

 

Avtobusi Daimler: »Od leta 2030 bi morali biti v Evropi dovoljeni le mestni avtobusi na električni pogon.«

Pri Mercedesovem avtobusnem oddelku verjamejo, da je možna prepolovitev emisij CO2 iz novih avtobusov v Evropi od leta 2030 v primerjavi z letom 2025 v vseh segmentih. Da bi to dosegli, je potrebna tudi politična volja in podpora. Podjetje je tako podprlo predlog Evropske komisije, da naj bi bili vsi novi mestni avtobusi od leta 2030 brez emisij.

Po navedbah proizvajalca naj bi bili od leta 2030 v Evropi dovoljeni le mestni avtobusi na električni pogon. Daimler Buses prav tako pričakuje, da bodo skupni stroški lastništva (TCO) mestnega avtobusa brez emisij do leta 2030 enaki kot pri dizelskih avtobusih, ali celo nižji.

Na razstavnem prostoru s površino 2700 kvadratnih metrov, največjem na sejmišču, sta Mercedes-Benz in Setra predstavila osem avtobusov, zvezdi pa sta bila eCitaro na gorivne celice in nova Setra MultiClass 500 LE. Ob tem pa so bili na zunanji razstavni prostor postavljeni še trije avtobusi , s katerimi se je dalo tudi probno zapeljati.

Niso pa manjkali niti sodobni turistični avtobusi Stera Top in Comfort Class ter Mercedesov Tourismo z novim sistemom kamer in obsežno paleto novih in izboljšanih asistenčnih sistemov, začenši z ABA 6, Preventive Brake Assist 2, Sideguard Assist 2, zdaj na voljo tudi na levi strani.

 

Van Hool – Alstom – Kiepe za pariški BRT

Na stojnici podjetja Busworld Van Hool je potekala predstavitev avtobusa Tzen4. Konzorcijski partnerji Van Hool, Alstom in Kiepe Electric so razvili edinstven električni avtobus za Ile-De-France Mobilités. Tzen4 je 24 metrov dolg dvojno zgibni avtobus na baterije. Kiepe dobavlja pogonske sisteme ter programske rešitve za vzdrževanje in upravljanje voznega parka (KFM in SFM). Polnjenje Tzen4 z močjo do 800 kW traja le nekaj minut. Prve dobave bodo že konec leta. Rešitev konzorcija Van Hool–Kiepe Electric–Alstom je namenjena avtobusnim linijam T Zen 4 in T Zen 5 (ki vozijo po namenskih pasovih za avtobuse) na jugu Pariza.

Na 25. Busworldu pa so pokazali tudi svojo najboljšo in najlepšo dizelsko stran. Poleg povsem nove serije T so predstavili preverjene turistične avtobuse iz serij EX in TDX ter mestni avtobus A-City brez emisij.

 

Novi Solaris Urbino 18 Electric v živo

Nova serija avtobusov Solaris Bus & Coach – Urbino 18 Electric je bila predstavljena na Busworldu. Možnih je do 8 baterij na strehi, z največjo kapaciteto do 800 kWh. V novi generaciji je na voljo do 52 sedežev, sprejme pa lahko do 145 potnikov, navaja družba. Električni avtobus Urbino 18 izpolnjuje vse varnostne standarde, vključno z novimi zahtevami GSR2, in standarde kibernetske varnosti, ki bodo začeli veljati julija 2024 za na novo registrirana vozila. Zasnova 18-metrskega avtobusa z modularnim pogonom in baterijami na strehi je bila razvita v okviru projekta »Solaris Cybersecure Connectivity«, ki je subvencioniran v okviru Regionalnega operativnega programa Pametna rast 2014–2020, sofinanciranega iz Evropskega sklada za regionalni razvoj.

Kaj pa vodik? Knjiga naročil Solaris vsebuje skoraj 600 naročenih avtobusov na vodik. 140 jih že streže potnikom v ducatu evropskih mest.

 

Otokar, dobrodošel e-Territo

Otokar je predstavil kar 7 avtobusov iz svoje ponudbe mestnih in medkrajevnih avtobusov, trije od njih so povsem novi, ob tem pa promovira svoj telematski sistem BusMonitor in rešitve polnilnikov za električna vozila.

Otokar je na Busworldu razkril svoj prvi električni avtobus na gorivne celice Kent Hydrogen in 13-metrski električni medmestni avtobus e-Territo. Otokarjev tehnološki demonstratorski avtobus Autonomous e-Centro pa je obiskovalce razstave samodejno vozil med halami. Obiskovalci so lahko videli tudi novo zasnovo avtobusa Navigo, najbolje prodajanega srednje velikega avtobusa v mnogih evropskih državah.

 

Rampini, prvič na Busworldu

Italijanski proizvajalec avtobusov Rampini je prvič sodeloval na sejmu Busworld Europe v Bruslju in prikazal svoj celoten portfelj brezemisijskih avtobusov v kompaktni velikosti. Vrhunec je bila predstavitev novega Hydrogen Range Extender midibus Hydron, ki bo v proizvodnjo stekel leta 2024. Predstavljena je bila tudi električna različica osemmetrskega Midibusa Eltron z novim dizajnom, imenovanim »Stile Energetico«, ki ga je izdelal prestižni italijanski oblikovalski studio Vernacchia. Na koncu pa se je predstavil tudi najmanjši družinski član s šestimi metri dolžine: Sixtron za do 28 potnikov, ki je tudi popolnoma električen.

 

Scania prikazala turistični avtobus s pogonom na LNG in novo platformo za električni avtobus

Za segment dolgih razdalj je Scania predstavila avtobus s pogonom na LNG, izdelan v sodelovanju z Irizarjem, ki lahko z enim polnjenjem prevozi do 1200 km. V primestnem območju Scania ponuja novo baterijsko platformo za električni avtobus s kapaciteto baterije 520 kWh. Scania se zanaša na Northvolt, ki jim dobavlja baterije, celice so proizvedene samo z uporabo energije brez fosilnih goriv.

Skupina, ki je v začetku tega leta objavila odločitev o prenehanju proizvodnje karoserij za šasije Scanijinega avtobusa, izdelanega na Poljskem, je v Bruslju prikazala model Scania Castrosua LE 4×2, ki temelji na novi platformi e-bus. Vozilo je dolgo 13 metrov in ima neodvisno vzmetenje sprednje osi. Omeniti velja, da bo nova platforma e-bus na voljo tudi za druge izdelovalce karoserij.

 

Altas Auto: posel z Zhongtongom

Altas Auto širi svojo ponudbo električnih avtobusov s strateškim sodelovanjem s kitajskim proizvajalcem avtobusov Zhongtong. Litovsko podjetje, specializirano za minibuse, je napovedalo širitev, portfelj bodo povečali z dvema baterijsko-električnima avtobusoma. Prvi, ki je bil premierno predstavljen na Busworldu, je dolg 7,5 metra. Na podlagi tega koncepta bo partnerstvo med obema podjetjema ustvarilo celotno linijo novih srednje velikih avtobusov Altas Auto, ki ustrezajo evropskim specifikacijam in zahtevam, navaja podjetje.

 

Ebusco 3.0

Ebusco je bil prisoten z modelom Ebusco 3.0, dolgim 12 m, in novim Ebusco 3.0, dolgim 18 m. Oba avtobusa sta bila tudi zunaj, pripravljena za testne vožnje. Karoserija je narejena iz ogljikovih kompozitov, kar je bilo možno videti in tudi »potipati« na razstavnem prostoru, kjer so se obiskovalci lahko prepričali, kako lahek in trden je ta material.

 

FPT Industrial baterije in BMS

Obiskovalci stojnice FPT Industrial so imeli priložnost preveriti in se dotakniti treh izdelkov ePowertrain. Prvi je eBS37 EVO 37-kWh baterijski sklop za minibuse z energijsko gostoto do 140 Wh/kg za uporabo na minibusu eDaily. Drugi je baterijski paket eBM5, ki kot prvi uporablja BMS, ki ga je razvil FPT Industrial, z naprednimi algoritmi za upravljanje baterije, da se zagotovi višja raven varnosti, natančnosti in zmogljivosti.

Tretji izdelek na razstavi je bil baterijski paket eBS69 z 69 kWh za električne avtobuse z najboljšo energijsko gostoto v razredu do 178 Wh/kg in do 10-letno garancijo, kar optimizira vgradnjo v vozila strank in je idealno za avtobusne aplikacije. To je baterija, ki naj bi bila vgrajena v posodobljeno generacijo avtobusa Iveco Bus E-Way od konca leta 2024.

 

Hitachi Energy

Hitachi Energy ponuja različne možnosti za okolju prijaznejši, čistejši in tišji javni kopenski prevoz, od sistema za polnjenje električnih vozil Grid-eMotion® do celovite rešitve za upravljanje energije in pametnega polnjenja za depoje električnih vozil in kompaktne hladilne enote, ki jih dopolnjujeta proaktivno upravljanje baterije in optimizacija polnjenja.

 

Irizar: turist na gorivne celice

Skupina Irizar je na Busworldu ponovno dokazala visoko inovativno in tehnološko zmogljivost podjetja s predstavitvijo nove palete trajnostnih vozil Efficient in množico tehnoloških inovacij, ki se bodo izkazale kot bistvenega pomena za prihodnost mobilnosti in razogljičenja. Irizar in Irizar e-mobilnost sta predstavila štiri vozila Irizar najnovejše generacije: turistični avtobus Irizar i8, avtobus Irizar i6S Efficient, električno vozilo Irizar (tj. tramvaj) in novi Irizar i6S Efficient Hydrogen. S slednjim modelom je Irizar sejmu »podaril« eno svojih največjih novosti. Busworld 2023 se bo morda zapisal v anale, ker je gostil prvo predstavitev serijskega turističnega avtobusa na vodikov pogon. Vsa razstavljena vozila so imela pomembne inovacije v primerjavi s trenutnimi modeli v smislu tehnologije, trajnosti in stroškov goriva.

 

Škoda

Skupina Škoda je doživela zgodovinsko premiero na Busworldu. Skupina je predstavila svoje poglede na trajnostnost in inovacije. Poleg naprednih tehnologij za električni pogon vozil smo si lahko na razstavnem prostoru ogledali 12-metrski električni avtobus, izdelan v sodelovanju s SOR Libchavy.

 

Karsan z avtonomnim e-Atakom

Karsan je v Bruslju predstavil e-Jest, Autonomous e-Atak in e-Ata Hydrogen. Povsem brez voznika je e-Atak tudi po sejemskem prostoru prevažal potnike med halami. Poleg proizvodnje vozil je podjetje poudarilo, da si prizadeva za razvoj tehnologij za izboljšanje prihodnosti transporta. To vključuje uvedbo funkcij vodenja in vožnje na daljavo, ki se uvajajo na njegovih avtonomnih vozilih e-ATAK v sodelovanju z ADASTEC. Na voljo je tudi platooning, ki omogoča sinhronizirano delovanje več 8-metrskih avtonomnih vozil e-ATAK med prometnimi konicami, da se zagotovi enaka ali celo večja zmogljivost kot pri zgibnih modelih.

 

 

Isuzu Novo Volt

Med vozili, ki jih je Isuzu pripeljal v Bruselj, je tudi Citivolt 12, prvi 12-metrski e-bus v ponudbi te turške skupine. Isuzu je prav tako dvignil zastor nad novim modelom Novo Volt, najnovejšim dodatkom v svoji ponudbi električnih vozil.

Električni motor in preoblikovan dizajn Novo Volta sta izničila emisije goriva in zmanjšala emisije hrupa, kar poudarja ukrepe, ki jih je podjetje sprejelo za dosego svojih ciljev za trajnostno prihodnost. Novo Volt ponuja učinkovitost, manevriranje in visoko raven udobja, zlasti pri potovanjih na srednje in dolge razdalje, zahvaljujoč svoji dolžini 7,3 metra in prostorni notranjosti. Pogon vozila Novo Volt, ki temelji na 165-kWh bateriji, omogoča doseg 225 km. Električni motor ima neprekinjeno moč 320 kW in navor 1.200 Nm. Novo Volt lahko prevaža kar 29 potnikov, zahvaljujoč dejstvu, da so baterije vgrajene v platformo.

 

MAN z električnim Low Entry

Tudi bavarski proizvajalec se osredotoča na elektriko. V Bruslju so predstavili vrsto posodobitev, da bo platforma potniškega avtobusa sposobna upravljati z novo generacijo ADAS sistemov. Tehnologije se bodo postopoma uveljavljale, že v začetku naslednjega leta pa bodo sistemi za spremljanje mrtvih kotov obvezni. Še več, MAN je na Busworldu razkril Lion’s Intercity LE, dolg 14 metrov, in Lion’s City E Low Entry.

 

Otokar med vodikom in avtonomno vožnjo

Številne produktne novosti je lansiral tudi Otokar, ki je v Bruselj pripeljal šest vozil, od katerih so tri doživela svetovno premiero. Razstavljen je bil e-Territo, 13-metrski električni avtobus, ki spada v razred 2, in je pokazal napredek podjetja na področju električne mobilnosti za medkrajevna potovanja. Svoj prvi nastop je doživel tudi Kent hydrogen, 12-metrski mestni avtobus, ki ga v celoti poganjajo vodikove gorivne celice. V dinamičnih predstavitvah na prostem pa je Otokar razkril avtonomno različico e-Centra, ki je usklajena z naraščajočim zanimanjem za samovozečo tehnologijo za javni prevoz.

 

TAM: sestavite si dolžino

TAM se je v Bruslju predstavil z modelom Vero, ki je zanimiv po tem, da mu lahko sami določate dolžino, saj lahko sami vstavljate module in avtobus raztegnete s 7 na več kot 10 metrov. Avtobus je povsem električen in zato primeren za mestna središča z ničelno emisijo.

 

Temsa in CaetanoBus: avtobus H2 v središču pozornosti

CaetanoBus in Temsa sta 13. septembra objavila, da bosta leta 2024 lansirala skupaj razviti avtobus na gorivne celice. Vozilo bo temeljilo na baterijsko električni Temsi HD12 s tehnologijo gorivnih celic, ki jo bo razvil partner in delničar CaetanoBus Toyota.

 

VDL: ogljično nevtralna tovarna

VDL je v Bruslju predstavil … tovarno. Tako je. Poleg nejasne »vizije prihodnosti turističnih avtobusov« (Futura je zdaj v svoji tretji generaciji) je nizozemski proizvajalec predstavil funkcije, podrobnosti in strategije v zvezi s tovarno v Roeselareju v Belgiji, novo dokončano tovarno, za katero je značilno dejstvo, da je popolnoma ogljično nevtralna.

 

Webasto: visokonapetostni grelniki za e-avtobuse

V električnih minibusih ali mestnih avtobusih – visokonapetostni grelniki Webasto (HVH) pretvarjajo električno energijo v toploto z izkoristkom blizu 100 odstotkov. Na razstavi je podjetje prikazalo najnovejše člane svoje družine HVH, ki zagotavljajo 10 oziroma 12 kilovatov (kW) toplotne moči. To so modeli druge generacije prvega 800-voltnega grelnika na svetu, ki je vstopil v serijsko proizvodnjo.

Skupaj z novo električno strešno klimatsko napravo CoolTop 80-e grelne in hladilne enote tvorijo osnovo za prijetne temperature skozi vse leto – od vozniške do potniške kabine. V povezavi z inteligentno krmilno enoto Cronus Smart Webasto združuje tudi različne komponente iz svojega portfelja tehnologij za ogrevanje in klimatizacijo, da ustvari centralno nadzorovan električni sistem Thermal Management (eTM), ki ohranja tako pogonske baterije kot potniško kabino na idealni delovni temperaturi.

 

Yutong U18 se predstavi

Yutong se je na sejmu predstavil s štirimi modeli, med katerimi je bilo tudi nekaj zanimivih novosti. Zlasti Yutong zgibna različica U18, saj je U12 e-bus, razvit za evropski trg, že bil predstavljen na Busworldu 2019 in žal ni bil nikoli dan v uporabo. Toda viri blizu kitajske skupine pravijo, da je zdaj prišel čas, da U18 zavzame svoje mesto v središču pozornosti na sejmu in na cestah po Evropi. Poleg njega je stal nov model dvonadstropnega U11, namenjenega za britanski trg.

Krog sklenemo z ekstra kratkim sedemmetrskim modelom E7 in triosnim avtobusom T15E na baterijski pogon, ki je pripravljen zavladati segmentu brezemisijskih turističnih avtobusov, kar pa je še vedno v povojih.