Page 10 - Revija Tranzit 2021 st25
P. 10
Novice
Revolveraška prepoved prehitevanja
Ali ste vedeli, da …
Z uveljavitvijo prepovedi prehiteva-
• delež delovnih nja za tovorna vozila nad 7,5 tone na
mest v avtomobilski avtocesti A1 se na tem delu avtoceste
industriji znaša ne bo prav veliko povečala pretočnost
6,1 %? in varnost. Tovorna vozila niso glavni
povzročitelj zastojev in nesreč. Zastoji
• delež bruto in nesreče so predvsem posledica sla-
domačega proizvoda bega javnega transporta, zastarele
avtomobilske infrastrukture, povečanja prometa
industrije na nivoju ter neprimernega vedenja udele-
EU presega 7 %? žencev v prometu. Med Koprom in
Šentiljem pa je že tako kup prepovedi
• da je bilo v letu 2019 za tovorna vozila. Naj jih kar naštejem: prehitevanje v tunelih, prehitevanje pred in okoli
v EU proizvedenih
19,8 milijona osebnih Ljubljane, prehitevanje med 6. in 9. ter 14. in 17. uro in splošna prepoved prehitevanja
avtomobilov? na določenih odsekih. Sicer pa glavnina tranzitnega transporta poteka od zahoda proti
vzhodu. Torej iz smeri Sežane in Vrtojbe v smeri Dolge vasi in Pinc. Za tiste, ki prečkajo
• da je število našo državo, bo prepoved veljala le na delu poti. Zanimivo bo videti, kako se bodo
proizvedenih vozniki vključevali na avtocesto in izključevali z nje. Že zdaj imajo vozniki osebnih vozil
komercialnih vozil pri teh opravilih kar nekaj težav. In kaj se bo dogajalo, če bo nekdo vozil počasneje od
v Evropi v letu 2019 80 km/h? Da to ni mogoče? Kaj se dogaja, ko nekoliko močneje dežuje ali pa pada sneg?
znašalo 2,9 milijona? Dosežena naj bila večja varnost. Dvomim. Kdo bo izvajal kontrolo varnostne razdalje in
kako, če pa se ta že zdaj bolj poredkoma
izvaja. Naslednji dejavnik pri varnosti
pa je hitrost. Zakonska omejitev za
tovorna vozila nad 3,5 tone NDM na
avtocesti in hitri cesti je 80 km/h, razen
nekaterih izjem. Torej za priklopnike in
polpriklopnike nad 3,5 tone NDM, ki
jih je tudi največ v tranzitu, je največja
hitrost 80 km/h. Kako je potemtakem
mogoče, da se tovrstna vozila med
seboj prehitevajo?
Ne morem tudi mimo ekološkega
vidika. Zmanjšanje hitrosti z 90 km/h
na 85 km/h, ki jo kot najvišjo hitrost
priporoča večina proizvajalcev težkih
tovornih vozil, pomeni za priklopnike
in polpriklopnike nad 3,5 tone NDM
nekje v povprečju 1 l manjšo porabo
na 100 prevoženih kilometrov, pri
tem pa se čas potovanja bistveno ne
podaljša. Pri izgorevanju enega litra
dizelskega goriva se ustvari 2640 g
(2,64 kg) CO2. Če vzamemo razdaljo
med Koprom in Šentiljem, ki znaša
250 km, to posledično pomeni za
2,5 l manj porabljenega goriva na
vozilo na tej razdalji. Če pa pomno-
žimo 2,5 l z 2,64 kg CO2, pridemo
do 6,6 kg CO2 manj med Koprom in
Šentiljem na vozilo. Pri tisoč vozilih pa
je to že 6600 kg manj CO2. Koliko pride
na leto, pa si lahko izračunate sami.
Ali bodo tovorna vozila ob prepo-
vedi prehitevanja hitela z 80 oziroma
85 km/h ali pa še vedno z 90 ali pa
celo več?
Martin Skušek
10
10