Page 10 - Revija Tranzit 2021 st25
P. 10

Novice



                                       Revolveraška prepoved prehitevanja
         Ali ste vedeli, da …
                                       Z uveljavitvijo prepovedi prehiteva-
         •  delež delovnih             nja za tovorna vozila nad 7,5 tone na
            mest v avtomobilski        avtocesti A1 se na tem delu avtoceste
            industriji znaša           ne bo prav veliko povečala pretočnost
            6,1 %?                     in varnost. Tovorna vozila niso glavni
                                       povzročitelj zastojev in nesreč. Zastoji
         •  delež bruto                in nesreče so predvsem posledica sla-
            domačega proizvoda         bega javnega transporta, zastarele
            avtomobilske               infrastrukture, povečanja prometa
            industrije na nivoju       ter neprimernega vedenja udele-
            EU presega 7 %?            žencev v prometu. Med Koprom in
                                       Šentiljem pa je že tako kup prepovedi
         •  da je bilo v letu 2019     za tovorna vozila. Naj jih kar naštejem: prehitevanje v tunelih, prehitevanje pred in okoli
            v EU proizvedenih
            19,8 milijona osebnih      Ljubljane, prehitevanje med 6. in 9. ter 14. in 17. uro in splošna prepoved prehitevanja
            avtomobilov?               na določenih odsekih.  Sicer pa glavnina tranzitnega transporta poteka od zahoda proti
                                       vzhodu. Torej iz smeri Sežane in Vrtojbe v smeri Dolge vasi in Pinc. Za tiste, ki prečkajo
         •  da je število              našo državo, bo prepoved veljala le na delu poti. Zanimivo bo videti, kako se bodo
            proizvedenih               vozniki vključevali na avtocesto in izključevali z nje. Že zdaj imajo vozniki osebnih vozil
            komercialnih vozil         pri teh opravilih kar nekaj težav. In kaj se bo dogajalo, če bo nekdo vozil počasneje od
            v Evropi v letu 2019       80 km/h? Da to ni mogoče? Kaj se dogaja, ko nekoliko močneje dežuje ali pa pada sneg?
            znašalo 2,9 milijona?      Dosežena naj bila večja varnost. Dvomim. Kdo bo izvajal kontrolo varnostne razdalje in
                                                                                kako, če pa se ta že zdaj bolj poredkoma
                                                                                izvaja. Naslednji dejavnik pri varnosti
                                                                                pa je hitrost. Zakonska omejitev za
                                                                                tovorna vozila nad 3,5 tone NDM na
                                                                                avtocesti in hitri cesti je 80 km/h, razen
                                                                                nekaterih izjem. Torej za priklopnike in
                                                                                polpriklopnike nad 3,5 tone NDM, ki
                                                                                jih je tudi največ v tranzitu, je največja
                                                                                hitrost 80 km/h. Kako je potemtakem
                                                                                mogoče, da se tovrstna vozila med
                                                                                seboj prehitevajo?
                                                                                Ne  morem tudi mimo ekološkega
                                                                                vidika. Zmanjšanje hitrosti z 90 km/h
                                                                                na 85 km/h, ki jo kot najvišjo hitrost
                                                                                priporoča večina proizvajalcev težkih
                                                                                tovornih vozil, pomeni za priklopnike
                                                                                in polpriklopnike nad 3,5 tone NDM
                                                                                nekje v povprečju 1 l manjšo porabo
                                                                                na 100 prevoženih kilometrov, pri
                                                                                tem pa se čas potovanja bistveno ne
                                                                                podaljša. Pri izgorevanju enega litra
                                                                                dizelskega goriva se ustvari 2640 g
                                                                                (2,64 kg) CO2. Če vzamemo razdaljo
                                                                                med Koprom in Šentiljem, ki znaša
                                                                                250 km, to posledično pomeni za
                                                                                2,5 l manj porabljenega goriva na
                                                                                vozilo na tej razdalji. Če pa pomno-
                                                                                žimo 2,5 l z 2,64 kg CO2, pridemo
                                                                                do 6,6 kg CO2 manj med Koprom in
                                                                                Šentiljem na vozilo. Pri tisoč vozilih pa
                                                                                je to že 6600 kg manj CO2. Koliko pride
                                                                                na leto, pa si lahko izračunate sami.
                                                                                Ali bodo tovorna vozila ob prepo-
                                                                                vedi prehitevanja hitela z 80 oziroma
                                                                                85 km/h ali pa še vedno z 90 ali pa
                                                                                celo več?
                                                                                                     Martin Skušek


        10
        10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15