Gospodarska vozila

Že 50 let najbolj zaželena – Scania V8

Že odkar je Scania predstavila prvi V8 motor pred 50 leti, spada ta družina motorjev med ene najbolj zaželenih motorjev med šoferji ter med zahtevnimi strankami v premium segmentu tovornih vozil.


Ko je Scania pošteno prevetrila in posodobila izgled svojih kabin, je istočasno posodobila tudi motorje. To je bila tudi največja investicija v več kot 125-letnem obstoju te znamke. Več kot dve milijardi evrov so vložili v razvoj nove generacije tovornjakov, prevozili več kot 10 milijonov testnih kilometrov in rezultat je očiten: napredna in prostorna kabina, varnost na prvem mestu, bogata povezljivost ter zmogljivi in varčni motorji. Med zadnje spada tudi V8 motor, katerega smo lahko preizkusili tudi na naši testni progi. Motor z oznako 650 je zapolnil veliko praznino med najmočnejšim 730 in motorjema 580 in 520. Ta motor, ki najvišji navor 3300 Nm razvija že pri 900 vrtljajih, je takoj postal zanimiva alternativa največjemu in najmočnejšemu motorju v ponudbi.

Tovornjaški kult

V8 motor predstavlja nekakšen kult v industriji tovornih vozil. Še ne tako dolgo tega so skoraj vsi proizvajalci prisegali tudi na V8 motorje. V ponudbi so jih imeli Iveco, Mercedes, MAN in Renault, a je Scania vedno izstopala s posebnim zvokom ter odličnim razmerjem med zmogljivostjo in stroški vzdrževanja. Medtem ko so se ostali proizvajalci osredotočili le na vrstne šestvaljnike, Scania sedaj sama orje ledino s 16,4-litrskim motorjem, ki je največji v celotni evropski ponudbi, kar je povsem navzkriž s trenutnimi trendi, a ljudje si tega želijo in Scania jim to nudi.

Ima pa V8 številne prednosti. Predvsem je bolj uravnotežen pri svojem delu, saj je bolj prilagojen štiritaktnemu ciklusu delovanja kot denimo šestvaljni motorji. Kar nekaj sprememb pa je doletelo motor pri prehodu na novo generacijo. Novi so bati, glava, ventili, karter, nova oljna črpalka pa omogoča natančno regulacijo pritiska olja v različnih okoliščinah. Tako je sedaj na blok postavljen nov fiksen turbo polnilnik. Ta omogoča boljše polnjenje in večjo moč tudi pri nižjih vrtljajih. Izboljšano je izgorevanje zaradi povišane stopnje kompresije, zato pa je delovni tlak XPI sistema za vbrizg goriva znižan na 1800 barov, kar bolj ustreza prečiščevanju izpušnih plinov z uporabo SCR Only sistema, brez EGR. Z vsemi izboljšavami obljublja novi motor tudi boljšo izkoriščenost in nižjo porabo. Pri Scanii navajajo, da med 7 in 10 odstotki.


S razred

Z novo generacijo Švedi ponujajo celovite poslovne rešitve, saj tovornjak že nekaj časa ni več le vlačilec tovora, temveč potujoča pisarna, v kateri se mora njen upravitelj kar se da dobro počutiti. Zato so na voljo številne povezave in aplikacije, ki omogočajo povezavo na daljavo, tako s servisom kot z lastnim dispečerjem.

Nova S generacija kabine je Scaniin paradni konj. Je velika, prostorna, svetla, zračna … Na daljših poteh prostornost še kako pride prav. Veliko je odlagalnih prostorov nad vetrobranskim steklom. Pod spodnjo posteljo je v sredini hladilnik, ki ga oklepata odlagalna prostora, do katerih dostopamo tudi z zunanje strani. Nad vetrobranskim steklom so prostorne omarice, katere najdemo tudi na zadnji steni, če v vozilu ni druge postelje.
Tudi manjših odlagalnih mest je dovolj na izbiro.

Tako okoli vozniškega prostora kot sovozniškega je tudi nekaj prostora, namenjenega plastenkam različnih velikosti in vrčkom za kavo. Dno v kabini je povsem ravno, zato se bodo tudi višjerasli vozniki v njej pretegnili v svoji celotni višini. Vozniku je namenjen povsem nov sedež znamke Recaro z velikim V8 logotipom. Je izredno udoben in izdatno nastavljiv v vse smeri, včasih kar preveč, saj si potem za centimeter popravljaš položaj, a ko ga najdeš, se ti to po večurni vožnji obrestuje, saj zlezeš iz kabine neutrujen.

Zaloga moči

Proti vozniku zavita armaturna plošča je značilnost vseh Scanij. Klasični okrogli merilniki in zaslon med njimi ponujajo vse potrebne informacije s poti. Večino funkcij krmilimo kar prek stikal na multifunkcijskem volanu, ostale pa prek stikal na armaturi, ki so vedno na dosegu roke. Z desno obvolansko ročico upravljamo menjalnik in retarder, medtem ko na sosednji ročici najdemo komande za svetlobna telesa in brisalce.

Odličen menjalnik Opticruise 12 prestav spreminja gladko; tudi ko preskakuje prestave, ni neželenega cukanja in stresanja kabine, je pa dobro, če ob menjavi popustite stopalko za plin, kar pa ni pogoj. Pospeševanje je lahkotno, ogromna zaloga moči, ki prihaja izpod kabine in jo kar čutite, je več kot kos polni obremenitvi. Menjalnik ponuja različne nastavitve, od standardnih in power, kjer je hitrost omejena na 90 km/h, do bolj ekonomično usmerjenih, kjer je končna hitrost nižja.

Pulse & Glide

Tudi funkciji Pulse in Glide, ki sta del tempomata CCAP, pomagata pri nižji porabi. Njuno delovanje temelji na pospeševanju do recimo 87 km/h, nato menjalnik prestavi v EcoRoll, da se vozilo vali v prostem teku in pri 82 km/h menjalnik ponovno vklopi motor v pogon. Večino poti po avtocesti prevozite s pomočjo Cruise Control tempomata, ki z vklopljenim sistemom Active Prediction pozna do 3 kilometre poti pred vozilom in prilagaja samo delovanje tako motorja kot menjalnika. V 12. prestavi se vozite s 1100 vrt/min, kar v kabini ustvarja komaj 61 db (A) hrupa.

Zaradi zmogljivega motorja boste kljub 40 tonam večino klancev prevozili v najvišji potovalni hitrosti. Vam pa bo menjalnik občasno odvzemal moč in vklapljal prosti tek, vse z namenom nižje porabe. Vse to se vrši praktično neobčutno, le pogled na merilnik vrtljajev bo razkril, da se v določenem trenutku vozite v prostem teku.

Pri polnem plinu na vzponih je v veliko pomoč novi turbopolnilnik, saj motor takrat potrebuje več zraka v valjih in to mu zagotavlja fiksni polnilnik, ki za doseganje potrebnega delovnega tlaka potrebuje manj pogonske energije s strani izpušnih plinov. Nato sledi spust, kjer je v veliko pomoč sistem DownHill Speed Control. Sistem pri spustih dovoljuje ekonomično prekoračitev hitrosti v vnaprej določenem časovnem obdobju, znotraj katerega ne bo zapisanih prekoračitev na tahografski kartici.

Poraba je odvisna od načina vožnje in terena, po katerem vozite. Mi smo tokrat ubrali nekoliko drugačno pot, saj je cesta na Ljubelj polovično zaprta, a tudi čez Trojane in Izlake je nekaj zahtevnih klancev, katere je Scania suvereno premagala. V8 je zagotovo zakon, je pa treba razmisliti o smotrnosti nakupa, saj surova moč in bogata oprema zahtevata dodatne evre, ki pa jih skozi uporabo vozilo tudi upraviči.

 

TEHNIČNI PODATKI Scania S 650 A4x2NA

MOTOR

Scania DC 16 118 650, vodno hlajen 8-valjni motor, turbinski polnilnik s fiksno geometrijo in hladilnikom polnilnega zraka, vbrizg goriva po skupnem vodu (Scania XPI), štirje ventili na valj, EURO 6 s pomočjo Scania FGT, SCR, DOC in DPF

Prostornina (ccm)

16.353

Največja moč (kW/KM pri vrt/min)

478/650 pri 1900

Najvišji navor (Nm pri vrt/min)

3300 pri 950–1350

Vrtina in gib (mm)

130×154

Kompresija

17,4 : 1

Število valjev

8, postavitev V pod kotom 90 °

PRENOS MOČI

menjalnik Scania GRS0925R Opticruise, samodejni z možnostjo ročnega prestavljanja, 12-stopenjski, dve vzvratni prestavi, dve Crawler prestavi, redukcija v zadnji osi 2,92

PODVOZJE

spredaj

2 x 32 mm, listnate vzmeti, 7.500 kg, pnevmatike 315/70 R22.5

zadaj

štiri zračne blazine, 11.500 kg, pnevmatike 315/70 R22.5

ZAVORE

 

na vseh kolesih kolutne zavore, v menjalnik integriran Scania retarder R4100 z najvišjo močjo 500 kW, motorna zavora (avtomatska, 297 kW pri 2400 vrt/min.)

VARNOSTNI SISTEMI

EBS, ASR, ESP, SDS, LDW, ACC, Cruise Control z Active Prediction, Scania Eco-roll.

DIMENZIJE IN MASE

Dolžina (mm)

5960

Širina (mm)

2600

Višina (mm)

3845 brez strešnega spojlerja

Medosna razdalja (mm)

3500

Masa praznega vozila (kg)

7769

Posoda za olje (l)

43

Posoda za AdBLue (l)

47