Tudi hladilniki brez emisij – Lamberet
Priznani francoski proizvajalec vozil za prevoz blaga pod temperaturnim režimom preizkuša hladilne polprikolice, katerih hladilne enote poleg klasičnega dizelskega motorja poganjata električna energija iz gorivnih celic in rekuperacija zavorne energije.
Za pogon in delovanje hladilnih sistemov na hladilnih polprikolicah in večjih nadgradnjah na solo tovornjakih se že desetletja uporabljajo manjši dizelski motorji, ki poganjajo kompresor in ostalo hladilno tehniko. Ker tovrstni agregati, čeprav po prostornini in moči niso preveliki, vseeno onesnažujejo okolje, mobilna hladilna tehnika pa je prišla pod drobnogled ekologov, se pospešeno iščejo trajnostne in ne pretirano drage rešitve, da bi »hladilniki na kolesih« lahko postali emisijsko nevtralni »prijatelji okolja«. Ena izmed novejših možnosti so hladilni agregati s hibridnim pogonom. Ta možnost je predvsem dobrodošla v situacijah, v katerih je zahtevana ničelna emisija – ne le med mirovanjem vozil (med nakladanjem/razkladanjem), ampak predvsem med premikanjem hladilnikov skozi mestna središča.
Elektrika namesto dizla
V zadnjem času se prednosti hibridne tehnologije izkoriščajo za proizvodnjo električne energije »na terenu«, torej med tem, ko so vozila v gibanju ali nimajo možnosti priklopa hladilnih naprav na javno vtičnico: dizelski motorji služijo kot generatorji za polnjenje baterij (akumulatorjev). Vklopijo se občasno, ko to zahtevajo baterije. S tem se znatno zmanjša emisija škodljivih snovi, ena od prednosti te tehnologije pa je, da v okoljih s predpisanimi ali zaželenimi ničelnimi emisijami hladilna oprema deluje popolnoma čisto in tiho – brez vklopa dizelskega motorja, le na elektriko iz baterij.
In tako kot se pospešeno išče zamenjava za dizel v vseh vrstah prevoznih sredstev, se eksperimentira tudi z novimi energenti za pogon mobilnih »hladilnikov«. In medtem ko sta zemeljski plin – v stisnjenem (CNG) ali tekočem stanju (LNG) – in elektrika (iz različnih virov) že v uporabi za pogon težkih in srednje težkih tovornjakov ter lahkih gospodarskih vozil, poskušajo strokovnjaki za hladilno opremo zemeljski plin »preskočiti«, alternativo pa iščejo v vodiku, torej v gorivnih celicah. Vojna v Ukrajini je le potrdila, da so bili daljnovidni. Lamberet, znani francoski proizvajalec prikolic in nadgradenj za prevoz v temperaturnem režimu, je eden tistih, ki so v novo dobo vstopili pred drugimi. Pred petimi leti je podjetje iz Saint-Cyr-sur-Menthona (jugovzhodna Francija, okoli devetdeset kilometrov severno od Lyona), prvo v Evropi (in trdijo tudi na svetu), predstavilo mali »hladilnik« Frigovan H2 Zero, pri katerem hladilno opremo poganja vodik. Za osnovo je služil Renaultov električni model Kangoo ZE, gorivne celice je dobavil francoski Symbio (v skupni lasti Faurecie in Michelina), hladilno opremo z vgrajeno telematiko je izdelal Lamberet Kerstner, izotermno izolacijo Easifit prav tako izdeluje Lamberet. Za to inovacijo je Lamberet na specializiranem sejmu gospodarskih vozil Solutrans 2017 prejel zlato medaljo za inovativnost.
Nadaljevanje z vodikom
Na istem mestu, torej na Solutransu v Lyonu, a štiri leta kasneje, novembra 2021, je Lamberet predstavil nadaljevanje eksperimentiranja z vodikom: predstavil je klasični polpriklopnik-hladilnik nove generacije SR2 s hibridno hladilno napravo, ki jo poganja dizelski motor ali le elektrika, pridobljena s kemijsko reakcijo vodika in kisika v gorivnih celicah. Ideja je »stara«, novi pa so partnerji: gorivne celice dobavlja Bosch, hladilno enoto Vector HE19 Carrier Transicold, medtem ko je bil za praktično testiranje izbran specialist za transport hrane s temperaturnim nadzorom, francosko transportno podjetje STEF.
Sistem gorivnih celic, ki ga je Bosch razvil z lastnimi sredstvi na svoji lokaciji v Rodezu v Franciji, ima moč 30 kW. Skupaj z dvema cilindričnima rezervoarjema vodika iz kompozitnega materiala, ki držita vsak po 10 kg vodika pod pritiskom 350 bar, je celoten energetski paket nameščen pod tovornim izotermnim zabojem – na mestu, kjer je običajno paletni zaboj, oz. med pogonsko osjo vlačilca in prvo osjo polpriklopnika. Tak položaj nikakor ne zmanjšuje prostornine hladilnega prostora za tovor. Rezervoarji se polnijo hitro – polnjenje vodika traja skupno deset minut (po pet minut vsak), popolnoma napolnjeni pa pri zunanji temperaturi nad štiri stopinje Celzija omogočajo neprekinjeno delovanje 36 ur. Takšna avtonomija povsem zadostuje za običajne mestne dostave s polpriklopnimi hladilniki, saj gorivne celice ne delujejo ves čas, ampak le takrat, ko je za zagon hladilnega agregata res potrebna elektrika, torej ko se vztraja pri ničelnih emisijah.
Odlična v vsakodnevni uporabi
Na vprašanje o prvih izkušnjah z novo tehniko Franck Altmayer iz podjetja Lamberet ekskluzivno za revijo Tranzit odgovarja: »Septembra in oktobra lani je polpriklopnik SR2 FresH2 štiri tedne testirala naša dolgoletna francoska stranka. Bila je v redni eksploataciji, v regijskem zbiranju in distribuciji temperaturno občutljivega blaga. Za novo vrsto pogona smo prejeli le pohvale. Kot zelo uspešna se je izkazala Boscheva rešitev, to je napajanje brez posredovanja baterij neposredno iz gorivnih celic v kompresor in druge naprave hladilnega agregata. Zato pričakujemo, da bo nova tehnologija našim kupcem na voljo konec leta 2023, v približno petdesetih polpriklopnikih hladilnikih SR2 FresH2 izpred serijske proizvodnje,« poudarja gospod Altmayer.
Elektrika iz srednje osi
Vzporedno z vodikom Lamberet eksperimentira še z drugim alternativnim virom električne energije za pogon hladilne enote, in sicer z osjo polpriklopnika, opremljeno z generatorjem, ki proizvaja elektriko z rekuperacijo, kadar koli pritisnete zavore ali vozilo kakor koli upočasnjuje.
Tudi tako opremljen večtemperaturni hladilni polpriklopnik je iz nove generacije SR, z dodatkom črke »e« v oznaki. Hladilni agregat je prav tako Carrierjev Vector HE 19, celoten električni paket pa vključuje tudi baterije in novo os SAF-Holland TRAKr z generatorjem (ki je zaradi večje trajnosti izdelan brez uporabe redkih kovin ali bakra). Baterije se polnijo bodisi med vsakim zmanjševanjem hitrosti med vožnjo (rekuperacija) bodisi s priklopom na javno električno omrežje (statično predpolnjenje, kot pri priključnem hibridnem vozilu).
Os TRAKr, ki se vgrajuje med prvo in tretjo osjo na polprikolici, je opremljena z generatorjem z močjo 33 kW. Sistem polni baterije s kapaciteto 19,2 kWh, kar omogoča občasno popolno električno delovanje hladilne enote. Delovanje generatorja oz. način polnjenja baterij se lahko kontrolira in dopolnjuje z elektriko iz javne mreže.
Za razliko od »vodikove« ima ta rešitev za brezemisijski polpriklopnik-hladilnik določeno omejitev: če iz akumulatorja, ki se nahaja pod dnom polpriklopnika, ni dovolj električne energije za polno električno delovanje hladilnika enote, potem se električna energija iz tovornjaka uporabi za zagon Vector HE 19, kar lahko povzroči dodatno porabo električne energije iz električnega sistema vlečnega vozila. Zato je polpriklopnik-hladilnik SR2-e zelo primeren za priklop na vedno bolj masivne velike vlačilce na popolnoma električni pogon. Tako švicarski prevoznik Galliker za delovanje s 100-% ničelnimi emisijami uporablja več tovrstnih hladilnikov Lamberer, ki jih vlečejo popolnoma električni vlačilci Futuricum z baterijami s kapaciteto 900 kWh. Ti posebni tovornjaki so nastali z vgradnjo elektromotorja in druge električne opreme v serijski vlačilec Volvo FH.