Gospodarska vozila

Dostava brez emisij – eVivaro

Že kar nekaj časa je jasno, da električni pogon ni rezerviran le za osebne avtomobile. Proizvajalci predstavljajo električne avtobuse in tovornjake, tako da lahki dostavnik prav tako niso več izjema. Tokrat smo lahko preizkusili Oplov električno gnani dostavnik Vivaro.

Vivaro je nastal že leta 2001. Takrat v sodelovanju z Renaultom. Enako je bilo z drugo generacijo, ki je prišla na trg leta 2014. Zadnja generacija, nastala 2019, pa je plod sodelovanja z grupacijo PSA (Peugeot-Citroën), ki je v vmesnem času kupila znamko Opel. Tako je zdaj Opel Vivaro tehnološki brat Peugeotovega Experta in Citroënovega Jumpyja.

Več kot milijon

V dvajsetih letih obstoja na trgu je bil Vivaro v različnih izvedenkah prodan v več kot milijon primerkih. Ves čas je med deset najbolje prodajanih gospodarskih vozil v Evropi. Takšen trend bo aktualna generacija zagotovo zlahka nadaljevala, saj je na voljo v treh dolžinah: S (460 cm), M (495 cm) ter L (530 cm), različnih izvedbah: kot furgon, izvedba z dvojni kabino, medtem ko se izvedba za prevoz potnikov zdaj imenuje Zafira.

Zdaj pa je na voljo tudi električna izvedenka, ki je postavljena na platformo EMP2 skupine PSA in omogoča preprosto uporabo različnih pogonskih sklopov. Zato vgradnja elektromotorja in baterijskega sklopa ni bila posebej zahtevna. Kupcem sta na voljo dve bateriji, 50 ali 75 kWh. Manjšo sestavlja 216 celic, večjo pa 324.

Ne glede na to, kateri sklop baterij je vgrajen, te vedno napajajo enak elektromotor. To je sinhronski 100-kW (136 KM) motor, ki se vrti vse do 10.000 vrt/min. Motor razvija 260 Nm navora, voznik pa lahko izbira med načini vožnje Power, Normal ali Eco. Od teh načinov je odvisno, koliko moči bo ponudil motor, prav tako je od tega odvisen odziv stopalke za plin. Ob sprostitvi stopalke za plin se vklopi rekuperacija, ki ponovno polni baterije in je na voljo v treh stopnjah.

Do 100 kW

Baterije je možno polniti na eno- ali dvosmernih polnilcih vse do 100 kW. Domače polnilnice so počasne, saj ne dovolijo visokega prenosa, tako da je vozilo najbolje polniti na hitrih polnilnicah različnih ponudnikov. Na Petrolu, denimo, imajo 50-kW polnilnice, kar pomeni, da boste 80 % baterije napolnili v eni uri. Baterije so ogrevane in hlajene z vodo, ki ji je dodan glikol, ta pa vodi preprečuje zmrzovanje.

Glede na dejstvo, da so takšna vozila pretežno namenjena dostavi po mestnih središčih, ima Vivaro-e v takšnih primerih doseg tudi 400 kilometrov, saj je med vožnjo veliko rekuperacije. Najslabša izbira je vožnja po avtocesti, kjer velik zračni upor in konstantna hitrost brez zaviranja vidno črpata energijo iz baterij in doseg pade na 200 kilometrov. Pri Oplu dajejo na baterijo 8 let ali do 160.000 prevoženih kilometrov jamstva. Prednost takšnih vozil pa je tudi v višini, ki znaša 190 cm, kar olajša vstop v javne parkirne hiše in omogoča plačevanje cestnin v enaki kategoriji kot za osebna vozila.

FlexCargo

Opel je z nosilnostjo do 1.275 kg in bruto maso vozila od 2.800 kg Vivaro-e prilagodil številnim potrebam kupcev. Posebej kompakten 4,60-metrski S zapira vrzel med segmentoma manjših in večjih dostavnikov. Z obračalnim krogom le 11,3 m je Vivaro-e zelo okreten v tesnih prostorih. Zahvaljujoč praktični loputi FlexCargo se prostornina tovora s 4,6 m3 poveča na 5,1 m3, to pa omogoča tudi prevoz predmetov do dolžine 3,23 m.

Za potrebe spremljanja delovanja vozila je bila spremenjena plošča z merilniki, ki zdaj ob hitrosti kaže predvsem moč porabe in rekuperacije energije, pozorni pa morate biti tudi na doseg, saj vam bo, če zmanjka elektrike, žena težko prinesla kantico elektrike. Na sredinski konzoli je 7-palčni zaslon, občutljiv na dotik, in je namenjen predvsem radiu, telefonski povezavi ter navigaciji, ki vam lahko pomaga tudi pri iskanju javnih polnilnic.