Tehnika

Kdor reče quattro, misli Audi

Kdor reče quattro, misli Audi, in kdor reče Audi, zelo pogosto misli quattro: princip štirih gnanih koles je eden od nosilnih stebrov znamke – že celih 40 let. Od premierne prestavitve izvornega modela quattro na ženevskem avtomobilskem salonu leta 1980 je Audi izdelal že okoli 10,5 milijona avtomobilov s pogonom quattro. Zdaj odpira naslednje poglavje te zgodbe o uspehu: s prototipoma Audi e-tron S in Audi e-tron S Sportback bo premierno predstavil električni nadzor vektorjev navora.

Bilanca 40-letne zgodovine pogona quattro je impresivna. Do konca leta 2019 je Audi izdelal 10.448.406 avtomobilov s štirikolesnim pogonom, od tega kar 804.224 v letu 2019. Tega leta je bilo skoraj 45 odstotkov vseh izdelanih Audijevih modelov opremljenih s pogonom quattro.

Zdaj bo znamka s štirimi krogi predstavila naslednjo razvojno stopnjo električnega štirikolesnega pogona: v prototipih Audi e-tron S in e-tron S Sportback je namreč vgrajen pogon quattro z električnim nadzorom vektorjev navora. Poseg sistema – prenos moči med kolesi – traja le nekaj milisekund. Sistem pri tem lahko vzpostavi ekstremno velike navore, s katerimi vozilo v ovinek zapelje tako dinamično kot športni avtomobili. Audi je prvi proizvajalec v prestižnem segmentu, ki je tehnologijo na ravni velikoserijske proizvodnje razvil s tremi elektromotorji.

40 let pogona quattro: mejniki

Znamka s štirimi krogi je z modelom Audi quattro leta 1980 na ženevskem avtomobilskem salonu predstavila pogonski sistem, ki je bil na področju osebnih vozil popolna novost – to je bil štirikolesni pogon, ki je bil lahek, kompakten, učinkovit in brez prenapetosti. Princip quattro je bil tako že od vsega začetka kot ustvarjen za športne osebne avtomobile ter za velikoserijsko proizvodnjo. Izvorni model quattro, ki se je ponašal z močjo 147 kW (200 KM) in je bil večkrat tehnično posodobljen, je v Audijevi modelski paleti kot serijski model ostal do leta 1991. Leta 1984 mu je Audi ob bok postavil ekskluzivni model Sport quattro z močjo 225 kW (306 KM). Pomemben mejnik je predstavljala uvedba diferenciala torsen. Ta je v letu 1986 nadomestil sredinski diferencial z mehansko zaporo, s katerim je bil prvotno opremljen izvorni model quattro. Prednost diferenciala torsen je prilagodljivo porazdeljevanje pogonskega navora.

V naslednjih letih je znamka v še večji meri prilagodila tehnologijo quattro najrazličnejšim potrebam. Leta 1995 je na trg prišel prvi Audi TDI s stalnim štirikolesnim pogonom, leta 1999 pa je tehnologija postala dostopna tudi v modelskih serijah A3 in TT in se je tako razširila v segment kompaktnih vozil. Naslednji veliki mejnik je bil leta 2005 dosežen s sredinskim diferencialom z asimetrično-dinamično osnovno porazdelitvijo. 2007 je Audi v modelu R8 premierno predstavil viskosklopko na sprednji premi, ki ji je leto pozneje sledil športni diferencial. Ena od osrednjih novosti leta 2016 je bil pogon quattro s tehnologijo ultra.

40 let pogona quattro: prednost je v tehniki


Pogon quattro je ikona – sinonim za varno vožnjo in športnost, tehnično dovršenost in konkurenčno prednost. Na kratko: za prednost v tehniki. Ta status si je pridobil z uspehom modelov quattro na cesti in v avtomotošportu, pomembno vlogo pa so odigrali tudi legendarni oglasi in akcije. Leta 1986 se je rally voznik Harald Demuth v Audiju 100 CS quattro popeljal navkreber po smučarski skakalnici v finski Kaipoli. Enako impresiven je dosežek prvaka na krožnih stezah in v rallycrossu Mattiasa Ekströma (Švedska) iz leta 2019: na zloglasni smučarski progi Streif pri Kitzbühelu je v Audiju e-tron quattro s tremi elektromotorji uspel navkreber premagati strmino z do 85-odstotnim naklonom.