Gospodarska vozila

Trajnostni avtobus leta 2023

Mednarodna žirija za izbor najbolj trajnostnega avtobusa leta si je za zaključno podelitev izbrala novo sejemsko prireditev, ki so jo poimenovali Next Mobility Exhibition in je v treh dneh v Milano privabila več tisoč obiskovalcev iz cele Evrope.

Mobilnost ljudi se močno spreminja in tu izstopata dva glavna cilja: učinkovitost in trajnost. Popolnoma električna vozila in vozila na vodikov pogon, digitalne aplikacije in aplikacije z umetno inteligenco, vse do futurističnih scenarijev zračnih taksijev. To so teme, ki jih je predstavila prireditev v Milanu, ki je ključni dogodek za razpravo o perspektivah, scenarijih in inovacijah. Osrednji dogodki tridnevne razstave so bili tudi obsežen izobraževalni program za vse obiskovalce, okrogle mize in razprave ter podelitev nagrade za najbolj trajnostne avtobuse.

Žirija, sestavljena iz vodilnih medijev na področju gospodarskih vozil po Evropi, je izbirala med 44 avtobusi v treh kategorijah: Urban, Intercity in Coach. Na koncu so zožili izbor in v finale so se uvrstila naslednja vozila. V kategoriji mestnih avtobusov: Karsan e-ATA 12, Solaris Urbino 9 LE Electric, Mercedes eCitaro G in Volvo 7900 Electric Articulated. V kategoriji primestnih avtobusov so bili nominiranci: MAN Lion’s Intercity LE, Irizar i4 CNG, Scania Interlink CNG in Iveco Crossway LE Hybrid. V kategoriji turističnih avtobusov pa so se v finale uvrstili: Irizar i6S Efficient, Yutong T12E, Neoplan Cityliner ter Volvo 9700. Komisija ni imela lahke naloge, a so se vseeno odločili, da nagrado za najbolj trajnostni avtobus v kategoriji mestnih avtobusov prejme Karsan e-ATA 12. V kategoriji primestnih avtobusov je komisijo prepričal Iveco Crossway LE Hybrid in v kategoriji turističnih avtobusov je nagrado v Španijo odnesel Irizar i6S.

Karsan e-ATA 12

Zmagovalno plaketo je na podelitvi prevzel prvi mož Karasana Okan Baş (CEO).e-ATA 12 je zadnji in najbolj napreden med številnimi vozili iz Karsanove ambiciozne električne ofenzive. Skupina je v celoti sprejela izziv razogljičenja mestnega javnega prometa in ne bo več vlagala sredstev v razvoj avtobusov z motorji na notranje zgorevanje. Karsan je konec leta 2021 predstavil celotno paleto električnih vozil, pri čemer je prejšnjim šest- in osemmetrskim modelom dodal 10-, 12- in 18-metrske. Vsa vozila so narejena na novi platformi, ki je zgrajena posebej za električna vozila, in vsebujejo komponente vodilnih svetovnih dobaviteljev blagovnih znamk v industriji. e-ATA ima nizek in raven pod, kar omogoča lažji vstop in prevoz tudi starejšim občanom in osebam z omejenim gibanjem. Ker ponuja veliko večjo zmogljivost kot dizel, e-ATA kljubuje težkim razmeram na cesti, ne glede na to, kako strme, ozke ali neravne so ceste, zmore zelo veliko. Z elektromotorjem, močnim 250 kW, v vozilih velikosti 10 in 12 metrov ter močjo 500 kW pri vozilih dolgih 18 metrov, e-ATA ponuja vrhunsko vlečno moč brez emisij. In za konec, kar 95 % vseh vgrajenih komponent je možno reciklirati.

Zmagovalno plaketo je na podelitvi prevzel prvi mož Karasana Okan Baş (CEO).
Zmagovalno plaketo je na podelitvi prevzel prvi mož Karasana Okan Baş (CEO).

Iveco Crossway LE Hybrid

Na evropskem trgu je danes mogoče opaziti jasen trend glede energetskega prehoda v II. razred: povečanje količine vozil na plin (kar +60 % med letoma 2020 in 2021). Tehnologija, ki je bila pred le nekaj leti potisnjena na mestno obrobje, zdaj postaja prava alternativa dizlu v medkrajevnem prometu. Iveco Bus, vodilni evropski proizvajalec v tem segmentu, dviguje letvico, saj med prvimi ponuja kombiniran pogon, in sicer na stisnjen zemeljski plin (CNG) v kombinaciji z blagim hibridnim modulom, ki ga je razvil Voith in se napaja iz 48-voltne napeljave prek novega DIWA NXT menjalnika in preizkušenega Cursor 9 motorja. Menjalnik DIWA NXT je kombiniran z zmogljivim modulom za rekuperacijo električne energije 35 kW, ki deluje kot zaganjalnik in generator za rekuperacijo kinetične energije, nabrane med fazami pojemka in zaviranja. Energija se shranjuje v visokoenergijsko baterijo LTO (48 V), nameščeno na strehi. Baterija lahko zagotovi 25 kW energije pri speljevanju in je v veliko pomoč Cursor 9 motorju. Rezultat je vozilo, ki predstavlja zanesljivo in trajnostno alternativo za tiste, ki iščejo zmanjšanje izpustov v medkrajevnem segmentu. Pričakuje se, da bo uporaba te tehnologije zmanjšala porabo goriva za 15 %, TCO pa za 5 %. Z uporabo biogoriva pa je mogoče doseči kar do 84-% zmanjšanje CO2.

Nagrado je prevzel Domenico Nucera, predsednik poslovne enote za avtobuse pri skupini Iveco.

Irizar i6S

Pri turističnih avtobusih, ki vozijo na dolge razdalje, elektrifikacija še ni v prvem planu, se pa zato vsi borijo z znižanjem porabe pri obstoječih motorjih. Tako so pri Irizarju porabo goriva zmanjšali za kar 13 odstotkov, na račun izboljšanega aerodinamičnega koeficienta za 30 odstotkov, uporabe lažjih kompozitnih materialov, ki so celotno maso vozila znižali za 950 kg, in integrirane tehnologije prediktivnega vzdrževanja za zmanjšanje izpadov. Irizar je preoblikoval svoj i6S z enim samim ciljem: doseči večjo operativno učinkovitost, kar je bistvenega pomena za turistični sektor, katerega ponovni zagon je pod vplivom cenovnih pritiskov, ki jih povzroča energetska kriza. Rezultat je vozilo, ki združuje preizkušeno platformo z nizom podrobnosti, ki bistveno izboljšajo skupne stroške lastništva.

Plaketo je prevzel Imanol Rego, izvršni direktor skupine Irizar.