"

TOYOTA RAV4: PIONIRSKI ORIGINAL ŽE 30 LET

Toyota RAV4 praznuje tri desetletja, odkar je spremenil avtomobilski svet, v tem času pa je postal ikoničen športni terenec, ki se ni nikoli nehal razvijati, da bi posvojil nove tehnologije in izpolnil pričakovanja kupcev.

Marca 1994 je bil na avtomobilskem salonu v Ženevi predstavljen nov drzen model: kompaktni športni terenec s štirikolesnim pogonom, zasnovan na osnovi samonosne karoserije. Toyota RAV4 je bil resnično original posebne vrste. Bil je izvirno okretno in vsestransko vozilo, zasnovano za potrebe sodobnega življenja. Beseda SUV (športni terenec) je bila v tistem času še dokaj nova, vendar je vozilo že od samega začetka prodaje maja 1994 naletelo na izjemno pozitiven odziv medijev in kupcev.

Pri razvoju prvega modela RAV4 so oblikovalci sledili cilju, da bi ostali zvesti prvotni viziji, ki jo je prvič predstavil konceptni RAV-FOUR na avtomobilskem salonu v Tokiu leta 1989. Novi model naj bi nudil veliko prostora v kompaktni, športni in prepoznavni obliki karoserije. Ta novi tip vozila voznika postavi v dvignjen položaj sedenja, tako da ima boljši pregled nad cestiščem, kar mu omogoča bolj samozavestno in varno vožnjo. Mogočne terenske zmogljivosti morajo biti združene z močjo in udobjem na cesti, hkrati pa morajo izpolnjevati najvišje standarde glede varnosti in okoljske učinkovitosti. Na podlagi teh načel je RAV4 v petih generacijah preoblikoval sebe in segment športnih terencev ter se nenehno razvijal in prilagajal spreminjajočim se zahtevam kupcev.

V zadnjih treh desetletjih so bile inovacije v središču njegove preobrazbe, pri čemer je treba omeniti predvsem zgodnjo uvedbo učinkovitih pogonskih tehnologij. Že leta 1997, ko je na izbranih trgih šla v prodajo baterijska električna različica (BEV), je RAV4 nakazal Toyotino zavezanost uvajanju novih tehnologij za zmanjšanje vpliva na okolje.

Tretja generacija modela RAV4 je leta 2016 v segment športnih terencev uvedla Toyotino vodilno hibridno električno tehnologijo (HEV), ki je dopolnila obstoječo paleto učinkovitih bencinskih in dizelskih motorjev. Leta 2020 je bil ponudbi dodan priključni hibrid (PHEV), ki poudarja Toyotin večstranski pristop k ogljični nevtralnosti, katerega cilj je ponuditi različne pogonske sklope, primerne za posebne potrebe strank, tržne razmere in lokalno infrastrukturo.

Te elektrificirane možnosti so še dodatno izboljšale vozno izkušnjo vozila RAV4, saj so mu dodale tiho umirjenost hibrida in dodatno moč vse močnejših motorjev za še bolj odzivno pospeševanje. Z inovativno uporabo novih platform in posodobljene tehnologije vzmetenja je Toyota z vsako generacijo ustvarila bolj samozavestno, stabilnejšo in prijetnejšo vozno izkušnjo.

V zadnjih 30 letih se ni izboljšala le zmogljivost in učinkovitost, temveč tudi praktičnost vozila. Zaradi velike prtljažne prostornine, ko uporabljate zadnje sedeže ali ko so zloženi za več prostora, je RAV4 res kompetenten partner. Z vedno bolj prostorno in prijetno notranjostjo pa vsako generacijo spremljajo še najnovejši večpredstavnostni sistemi.

Pri RAV4 je bila varnost potnikov in drugih udeležencev v prometu vedno na prvem mestu. Kot del Toyotine zavezanosti k demokratizaciji napredne varnostne opreme so pri modelih RAV4 že leta na voljo najnovejši sistemi Toyota Safety Sense, ki voznikom pomagajo preprečiti številne nevarnosti v cestnem prometu.

Ker je RAV4 v tridesetih letih obstoja ostal zvest svoji drzni prvotni filozofiji in se prilagajal spreminjajočim se potrebam kupcev, je postal avtomobilska ikona in globalna prodajna zgodba o uspehu. V letih 2018 in 2019 je bil najbolje prodajani športni terenec na svetu, do konca leta 2023 pa je dosegel mejnik 14 milijonov prodanih vozil po vsem svetu, od tega več kot 2,5 milijona v Evropi. Hibridni električni ali priključni hibridni pogonski sklopi zdaj predstavljajo kar 91 % prodaje novih vozil RAV4 v Evropi, največji trgi pri tem so Francija, Italija, Poljska, Španija in Združeno kraljestvo.

ZAČETKI

Zamisli o modelu RAV4 (kar pomeni Recreational Active Vehicle oz. rekreacijsko aktivno vozil s štirikolesnim pogonom) segajo nazaj do konceptnega vozila RAV-FOUR, ki je bil predstavljen na avtomobilskem salonu v Tokiu leta 1989, kar nakazuje na Toyotino željo po ustvarjanju kompaktnega modela s štirikolesnim pogonom. Pri tem je šlo le za študijo zasnove, brez kakršnih koli podrobnosti, potrebnih za dejanski razvojni model, ampak jo je javnost navdušeno sprejela. Leta 1991 je projekt dobil zeleno luč in začela so se razvojna dela.

PRVA GENERACIJA, 1994–2000

Toyotini oblikovalci so ustvarili nov, drzen in všečen videz originalnega modela RAV4, razbili ustaljene smernice in mu dali privlačne in edinstvene poteze. Zadaj nameščeno rezervno kolo je nakazovalo na terenske zmogljivosti RAV4, vendar je bil nov sveži dizajn primeren tako za mestno kot izvenmestno okolje. V svoji prvotni različici je bil RAV4 kompakten dvo- ali trivratni model, dolg le 3,69 m. Moč je zagotavljal prečno nameščen bencinski motor 2.0 s 129 KM, menjalnik pa je omogočal stalni štirikolesni pogon. Med inovacijami, ki so postale stalnica, sta bili lahka samonosna karoserija in neodvisno zadnje vzmetenje. RAV4 je zaradi dvignjenega položaja sedenja vozniku nudil boljši pregled nad cestiščem, njegova kompaktnost pa je omogočala enostavno manevriranje. Njegova okretnost in udobje potnikov sta bila bolj značilna za kombilimuzine kot pa vozilo s štirikolesnim pogonom. Leta 1996 je bila ponudba razširjena s petvratno različico (dolžine 4,1 m) in možnostjo pogona na sprednji kolesi, sledila pa je trivratna različica z mehko zložljivo streho. Leta 1997 je na izbranih trgih šla v prodajo baterijska električna različica (BEV) s pogonom na sprednji kolesi, ki je razvila skromnih 45 kW (63 KM) z nikelj-metal-hidridnimi baterijami pod tlemi in dometom približno 200 kilometrov.

DRUGA GENERACIJA, 2000–2006

Novo tisočletje je prineslo drugo generacijo RAV4, zasnovano na podlagi izkušenj, pridobljenih ob njeni revolucionarni predstavitvi. Nova platforma, novo vzmetenje in stalni štirikolesni pogon so ustvarili energično vozilo za udobno vožnjo tako na cesti kot terenu, medtem ko je bilo udobje v notranjosti izboljšano z vrhunskim občutkom. Nov videz, daljši razpon pomikanja sedežev in različne konfiguracije zadnjih sedežev so ustvarili funkcionalno in udobno kabino. Korak k trajnosti je bil narejen z obsežno uporabo recikliranega super olefinskega polimera Toyota (TSOP) in recikliranih elementov za zvočno izolacijo. Trivratna in petvratna različica sta bili nekoliko daljši, 5,5 oziroma 4 cm. Na voljo sta bila dva bencinska motorja, in sicer motor 1.8 z močjo 123 KM in motor 2.0 z močjo 150 KM. Pri stalnem štirikolesnem pogonu je bil uporabljen sredinski diferencial z omejenim zdrsom, kupci pa so lahko tovarniško naročili zadnji diferencial Torsen. Leta 2001 je bil za RAV4 prvič na voljo dvolitrski dizelski motor D-4D z neposrednim vbrizgom goriva in močjo 116 KM.

TRETJA GENERACIJA, 2006–2012

S tretjo generacijo je RAV4 zrasel, se razvil ter dobil nov, bolj prefinjen videz. Novi RAV4 je postal izključno petvratno vozilo s spremembami, ki so bile odraz želja in zahtev kupcev. Novi model je temeljil na popolnoma novi platformi tretje generacije in je bil daljši za 19 cm. Za prodajo v ZDA in na drugih trgih pa je bila izdelana tudi različica z dolgo medosno razdaljo. S tem modelom je Toyota uvedla nov štirikolesni pogon z elektronsko krmiljeno sklopko, ki je delovala samodejno glede na hitrost vozila, delovanje stopalke za plin, kot krmiljenja in sile pospeška. Vozne lastnosti vozila RAV4 so bile dodatno izboljšane s prvič uporabljenim sistemom za pomoč pri spustu ter sistemom za pomoč pri speljevanju na strmini. Večja je bila tudi izbira motorjev, in sicer bencinski 2.0, 2.4, 2.5 ter 3.5, in nov dizelski 2.2.

ČETRTA GENERACIJA, 2013–2018

Pri četrti generaciji RAV4 je bila medosna razdalja za vozilo globalno standardizirana, dolžina vozila pa se je ponovno povečala, in sicer za 23,5 cm, kar je prispevalo k 47 % večjemu prtljažnemu prostoru v primerjavi s prejšnjim modelom. Povsem novo vzmetenje je bilo zasnovano tako, da izboljšuje udobje vožnje in voznikovo vključenost, ne da bi se pri tem poslabšala stabilnost. Z novim inteligentnim dinamičnim nadzorom navora je bila uvedena še naprednejša tehnologija štirikolesnega pogona, ki sta se mu pridružili še dve novi funkciji, in sicer nadzor vožnje v ovinkih in športni način vožnje. Izbira pogonskih sklopov je sprva vključevala bencinske motorje 2.0 in 2.5 ter dizelske motorje 2.0 in 2.2, nakar je leta 2016 RAV4 doživel največjo spremembo doslej. Prvič je bila predstavljena povsem hibridna električna različica, Toyotin prvi hibridni kompaktni športni terenec, ki z elektronskim štirikolesnim pogonom E-Four ponudi skupno moč 197 KM. Hibridni pogonski sklop je poleg zmogljivosti, ki jih vozniki pričakujejo od doslej najmočnejšega modela RAV4 v Evropi, zabeležil tudi najboljše vrednosti porabe goriva v svojem razredu vozil, k čemur je pripomogla še odlična aerodinamika, in nizke emisije CO2.

PETA GENERACIJA, OD LETA 2018 DO DANES

Peta generacija je bila v Evropi predstavljena v začetku leta 2019, leto pozneje pa je RAV4 dosegel globalni mejnik, saj je bilo prodanih 10 milijonov vozil. Mogočen dizajn izraža robustne in zmogljive lastnosti, ki so postale značilne za najbolje prodajani športni terenec na svetu, ter občutek zabave in pustolovščine, ki vas popelje kamor koli. To je prvi športni terenec, izdelan na platformi Toyota New Global Architecture, s katero so oblikovalci dosegli nizko težišče, majhno težo in močno podvozje za izjemno vodljivost in stabilnost. Ta serija povsem hibridnih modelov v zahodni Evropi je uporabila Toyotino hibridno tehnologijo četrte generacije, skupaj z novim 2,5-litrskim hibridnim motorjem Dynamic Force, ki je prinesel znatne izboljšave na področju zmogljivosti, odzivnosti in učinkovitosti. Leta 2020 je peta generacija prinesla dodatne tehnične novosti s predstavitvijo prvega priključnega hibrida RAV4, najmočnejšega in najučinkovitejšega modela RAV4 doslej, z močjo 306 KM, hitrimi pospeški ter izjemno nizkimi emisijami CO2 in porabo goriva.