Gospodarska vozila

Ste vedeli, da je Mercedes izdeloval tudi kmetijske traktorje?

Glede na trenutno stanje na planetu in zahvaljujoč boju proti novemu virusu korone se zdi, da iz tovornjaškega sveta ne prihaja veliko novic. Zato se je pokazala priložnost, da se spomnimo nekaterih dosežkov proizvajalcev gospodarskih vozil iz preteklosti.

Da. Mercedes je v prejšnjem stoletju izdeloval tudi traktorje, njihov nastanek pa obeležuje okrogla obletnica. Abrahama slavijo člani družine kmetijskih traktorjev, ki so nosili ime MB Trac.

Vse se je začelo nekje v poznih šestdesetih letih prejšnjega stoletja. Takrat je Mercedes prvič začel razmišljati o sektorju, ki se ukvarja s kmetijstvom in ki mu ni bil povsem neznan. V svojih vrstah so že imeli vsemogočno vozilo iz slavne družine Unimog. Z nekaj predelave pa so bili lahko Unimogi tudi zelo zmogljivi traktorji z možnostjo priklopa najrazličnejših priključkov. Dejstvo pa je, da ta vozila niso bila namenjena kmetovanju in za tovrstno uporabo jih je bilo celo škoda.

Kmalu so pri Mercedesu opazili, da tudi drugi proizvajalci avtomobilov in gospodarskih vozil v svojem programu ponujajo kmetijske stroje. Še najhuje je bilo, ker so to počeli tudi njihovi neposredni konkurenti iz Nemčije. Na prvem mestu je bil Deutz, za njim pa Steyer, Volvo in Fiat. Kmalu po tem spoznanju je Mercedes začel razvijati lastnega »dizelskega kmečkega pomočnika«.

Prvi traktor je star 50 let

Pogovori, ki so se začeli leta 1970, so leto kasneje prerasli v pripravo prvih prototipov in obsežnih testiranj. Prvorojenec v družini mehanskih traktorjev je bil MB Trac 65, pri čemer 65 označuje moč v konjskih silah, javnosti pa je bil predstavljen leta 1972. Izdelan je bil v sodelovanju z inženirji iz Unimoga. Na čvrsto šasijo so postavili stopničasto karoserijo, imel pa je tudi stalen štirikolesni pogon, kar je bila za tisti čas redkost.

V naslednjih letih se je razvoj traktorjev nadaljeval in na trg so prihajali različni modeli, vse do leta 1990, ko so predstavili svoj najmočnejši traktor MB Trac 1800. Traktor se je od drugih razlikoval po tem, da je imel štiri enako velika kolesa, zožen pokrov motorja zaradi boljše preglednosti in kabino nameščeno na sredini vozila. Kabina je bila zelo luksuzna, že v tistih časih si je kmet lahko omislil komfortni sedež, kakovosten radio in klimo.

Hidravlični dvigovalci, različni priključki in odgoni so bili nameščeni tako spredaj kot zadaj. Tako je lahko traktor vlekel ali rinil delovne priključke, s čimer je bil zares učinkovit. Za pogon je skrbel 180-konjski turbodizelski motor z inetcooler hladilnikom zraka. Deloval je skupaj z 12-stopenjskim ročnim menjalnikom, omogočal pa je tudi različne zapore diferencialov, pogon pa je bil že v osnovi speljan na vsa kolesa.

Mercedes se ni odrekel korporativnemu slogu

Mercedesovi traktorji pa so kmetom ponudili še eno veliko prednost. Rekli bi, da celo najbogatejšo prednost med vsemi proizvajalci na trgu. Poskrbeli so za standardizacijo komponent med traktorji in ostalimi gospodarskimi vozili znamke Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz range of agricultural vehicles dating from 1976. The photo shows Unimogs of the 403, 406, 421 and 425 model series and MB-tracs of the 440, 442 and 443 model series.

Po navedbah proizvajalca je bila ta zamisel kupcem zelo všeč, saj jim je omogočila, da so rezervne dele naročali pri najbližjem prodajalcu, ki pa ni nujno prodajal traktorjev. Rezervne dele so dobili tudi pri serviserjih dostavnikov in tovornjakov, pa tudi osebnih vozil. Trg je trikrake zvezdaste traktorje dobro sprejel, žal pa je šla politika razvoja gospodarskih vozil Mercedes-Benz v drugo smer. Zato je bila proizvodnja MB Tracov v matični tovarni leta 1991 zaustavljena. Vse pravice za izdelavo serijskih različic traktorja so bile prodane in prenesene na znamko Werner, ki ta vozila še vedno proizvaja in prodaja.