Gospodarska vozila

PRR S1 – najhitrejša parna lokomotiva

V začetku tridesetih let prejšnjega stoletja so se na tirih že pričele pojavljati prve električne lokomotive. Tudi podjetje PRR (Pennsylvania Railroad), kot največji Amerški proizvajalec lokomotiv je že imel v ponudbi nekaj električnih modelov.

     

Najmočnejši model je bil PRR GG1, ki je lahko drvel s 160 km/h in za sabo vlekel za 1000 ton težak tovor na vagonih. Številne stranke pa so še vedno želele parno lokomotivo, predvsem zaradi boljše cene, nižjih stroškov vzdrževanja, pa tudi elektrika še ni bila na voljo po celi Ameriki. V tem času je PRR ponujal le zastarel parni model K4, ki je bil v proizvodnji že več kot 20 let in je bil precej slabši od konkurence.

Za to se je PRR obrnil za pomoč na podjetje Baldwin Locomotive Works, katerim je odobril 300.000 dolarjev (danes 5,7 milijona dolarjev), da razvijejo novo, super zmogljivo parno lokomotivo, ki bo lahko s svojimi zmogljivostmi parirala novodobnim električnim lokomotivam.
Baldwin je posel vzel zelo resno in pričela se je proizvodnja prototipa PRR S1. Lokomotiva je bila dolga 42,7 metra in težka 89 ton. S 7200 konji bi moral S1 vsaj teoretično postati najhitrejša parna lokomotiva. Za to so aktivirali tudi poseben Art Deco studio, ki je poskrbel za aerodinamično obliko. Lokomotivo so predstavili leta 1939 na sejmu v New Yorku, leto kasneje pa je pričela z obratovanjem. Zaradi velikosti je večji del svojega življenja prebila na odprti progi me Pittsburghom in Chicagom, saj se je v mesto le težko prebila. Obratovala je do leta 1946 in mesečno prevozila po 16.000 kilometrov.

Čeprav je bil najprej plan o masovni proizvodnji, so izdelali le en primerek, katerega naj bi po koncu obratovanja postavili v železniški muzej, vendar je PRR konec štiridesetih let zapadel v krizo ter lokomotivo razrezal in pretopil v drugo vozilo.

Katera je najhitrejša

Na koncu ostane vprašanje, je bila S1 najhitrejša parna lokomotiva na svetu? Uradni rekord drži model LNER Class A4 4468, bolj znan kot Mallard, ki je hitrost 202,6 km/h uradno dosegel leta 1938. Najvišja uradno izmerjena hitrost S1 pa je bila 169 km/h, ko je za sabo vlekla za 1350 ton tovora. Je pa vlakovodja Charlie Wappes za revijo Popular Mechanics Magazine izjavil, da jo je decembra leta 1941 pognal do 214.7 km/h. V eni drugi zgodbi pa so v PRR navedli, da so v nekem primeru morali nadoknaditi zamudo s časom in so lokomotivo pognali vse do 250 km/h, kar pa niso smeli javno objaviti, saj bi prejeli kazen zaradi kršenja pravil o hitrosti.