eActros 600 – v snegu in ledu po Evropi
Družba Mercedes-Benz Trucks je na testno vožnjo po severni Evropi znova poslala oba svoja predserijska prototipa vozila eActros 600 – vendar tokrat v hladnem letnem času v občasno zelo izrazitih zimskih razmerah. S testno vožnjo »European Testing Tour Winter 2025« smo hoteli dokazati praktičnost vozila eActros 600 na akumulatorski električni pogon – ki je bilo od takrat nagrajeno z nazivom International Truck of the Year 2025 (mednarodno tovorno vozilo leta 2025) in je zdaj v serijski proizvodnji – v značilnih zimskih razmerah v severni Evropi, na različnih poteh in v različnih topografskih razmerah ter na različnih podnebnih območjih, obenem pa smo želeli pridobiti tudi pomembne podatke o vplivu zimskih temperatur in cestnih razmer na porabo energije vozila eActros 600.
Od približno 6500 kilometrov, prevoženih po severni Evropi, je več kot polovica potovanja potekala po istih poteh, kot je poleti 2024 potekal severni del skoraj sedemtedenske testne vožnje European Testing Tour. Obe tovorni vozili sta se tokrat na pot odpravili s 40 tonami skupne mase priklopnega vozila.
Christof Weber, vodja globalnega testiranja pri družbi Mercedes-Benz Trucks: »Ne zanima samo nas, kaj se dogaja s porabo energije vozila eActros 600 v različnih zimskih razmerah, temveč predvsem tudi naše stranke in voznike. Zelo smo zadovoljni s spoznanji, pridobljenimi na poti. Ugotovili smo, da je lahko vozilo eActros 600 zelo učinkovito in udobno na cesti tudi sredi evropske zime.«
16-dnevno potovanje se je začelo sredi januarja v kraju Wörth am Rhein, vozili pa sta se odpravili na sever. Pot je najprej potekala skozi Nemčijo, Dansko, Švedsko in Finsko, vse do polarnega kroga. Nato se je nadaljevala prek Estonije, Latvije, Litve, Poljske, Češke in Avstrije spet nazaj v Stuttgart oz. Wörth. Na svoji vožnji skozi deset severnoevropskih držav sta bili električni tovorni vozili včasih izpostavljeni ekstremnim temperaturam od –18 do 9 stopinj Celzija. Dnevna povprečna hitrost je bila med 64 in 77 km/h.
Na porabo energije pri tovornih vozilih za daljinski promet, ki delujejo na akumulatorski električni pogon, pozimi močno vplivata aerodinamika in kotalni upor
Natančnejša analiza značilnega odseka poti, ki je bil opravljen po hladnem zagonu pri povprečni temperaturi –2 stopinji Celzija in s pnevmatikami razreda energetske učinkovitosti B na vozišču brez snega, je pokazala, da je bila poraba v primerjavi z istim odsekom s pnevmatikami razreda energetske učinkovitosti A približno 25 odstotkov večja. Pet odstotkov od tega lahko pripišemo klimatizaciji kabine na prijetnih 21 stopinj Celzija. Manj kot en odstotek je bil namenjen ogrevanju akumulatorja. Precej manj kot en odstotek presežka porabe je posledica drugih dodatnih porabnikov. Približno štiri odstotke je povzročila moč rekuperacije, ki je bila manjša kot poleti in je v veliki meri posledica povečanega kotalnega in zračnega upora. Slednji s približno 15 odstotki predstavlja preostali levji delež povečane porabe.
Primeren javni polnilni sistem za tovorna vozila je še vedno izjema in ne pravilo
Podobno kot poleti sta se električni tovorni vozili tudi pozimi polnili izključno na javnih polnilnih postajah.
»Čeprav je še vedno težko najti polnilne postaje, namenjene posebej tovornim vozilom, smo zlasti v Skandinaviji našli nekaj izjemno sodobnih polnilnih parkov, kjer nam ni bilo treba odklopiti priklopnika in kjer je bila moč polnjenja zadostna, infrastruktura za odmore med vožnjo pa dobra,« pravi Gottstein.
To je veliko olajšanje za voznike, zlasti pozimi, ko so temperature zelo nizke in je pot zasnežena. »Načeloma moramo tudi priznati, da je bila to prej izjema kot pravilo in da je videne polnilne sisteme v večini primerov mogoče še izboljšati,« nadaljuje Gottstein.
Pregled postopka polnjenja z novo aplikacijo
Tudi nova aplikacija »Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0«, ki je bila predstavljena za vozilo eActros 600, se je izkazala za pravo olajšanje za voznika. Mobilna aplikacija je digitalni vmesnik med voznikom in tovornim vozilom, s katerim lahko voznik prikliče pomembne informacije o stanju, kot sta stanje akumulatorja in stanje napolnjenosti, ali prejme potisna obvestila.
»Aplikacija se je izkazala za še posebej koristno med polnjenjem. Tako nam voznikom med polnjenjem ni bilo treba ves čas ostati pri vozilu. Aplikacija nam je omogočila, da smo imeli vozila ves čas pod nadzorom, da smo videli stanje napolnjenosti in smo se lahko takoj odzvali, če je bilo polnjenje na primer prekinjeno,« nam je zaupal Kempfle, ki je novo storitev pohvalil.
O modelu eActros 600
eActros 600 ima tri akumulatorske sklope s kapaciteto po 207 kWh. Skupna kapaciteta nameščenih akumulatorskih sklopov je 621 kWh. Akumulatorji temeljijo na tehnologiji litij-železo-fosfatnih celic (LFP) in jih odlikuje dolga življenjska doba. Razvojni inženirji družbe Mercedes-Benz Trucks so eActros 600 zasnovali tako, da izpolnjuje enake zahteve glede trpežnosti vozila in komponent kot primerljivo običajno težko vozilo Actros za daljinski promet. To pomeni do 1,2 milijona prevoženih kilometrov v desetih letih uporabe. Po tolikšnem času uporabe mora biti stanje akumulatorja (»State of Health«) še prek 80 odstotkov. V nasprotju z drugimi tehnologijami akumulatorskih celic se lahko pri tehnologiji LFP uporabi tudi več kot 95 odstotkov nameščene kapacitete. To omogoča večji doseg pri enaki nameščeni kapaciteti akumulatorja. Vozilo je tehnično zasnovano za kombinirano skupno maso priklopnega vozila do 44 ton. S standardnim polpriklopnikom ima eActros 600 v EU nosilnost približno 22 ton. V nekaterih primerih lahko nacionalna zakonodaja dopušča višjo nosilnost.
Električno tovorno vozilo za dolge razdalje vizualno odlikuje popolnoma nov, purističen dizajn z jasnimi linijami in aerodinamično obliko. Bistvo koncepta podjetja Mercedes-Benz Trucks za daljinski promet vozil na akumulatorski električni pogon je strankam ponuditi celovito transportno rešitev, ki vključuje tehnologijo vozil, svetovanje, polnilno infrastrukturo in storitve.