Gospodarska vozilaTehnika

Hlajenje motorja

Življenjska doba motorja z notranjim zgorevanjem, še posebej pa uporaba motornega olja, sta v veliki meri odvisna tudi od hladilnega sistema in posledično od kakovosti hladilne tekočine.

Sistem za hlajenje motorja je zadolžen da zagotovi da motor vedno deluje v optimalnem ritmu. Ob hladnem zagonu mora zagotoviti čim hitrejše doseganje delovne temperature motorja ter jo nato ves čas vzdrževati. Tekočina, ki se uporablja za hlajenje nosi že ponarodelo ime antifriz.

Korozija

Vse dokler je v hladilnem sistemu tovarniško nalita hladilna tekočina in je sistem izpraven, po navadi ni težav. Težave se znajo pojaviti, ko menjamo hladilno tekočino, kar po navadi delamo prepozno, izven predpisanih servisnih intervalov. Takrat se lahko motor prične pregrevati, mi pa v želji, da bi prihranili kakšen evro v sistem vlijemo ceneno tekočino neadekvatne kakovosti, včasih celo kar samo vodo, kar v nadaljevanju privede do pospešene korozije hladilnika in ostalih elementov v hladilnem sistemu.

Posledica oksidacije je rja. Njeni delčki se zbirajo in nalagajo na kanalih v hladilniku kar ustvarja manjšo pretočnost in manjšo zmožnost odvajanja toplote. Vse skupaj se lahko še poslabša, če pri do degradacije hladilne tekočine, tako da se v njej pričnejo ustvarjati grudice. Če se je v ekspanzijski posodi ustvarila želatinasta masa, takrat je motor še posebej izpostavljen pregrevanju in le vprašanje časa je kdaj se bo v mestnem režimu vožnje pri večkratnih zaustavitvah motor tudi dejansko pregrel. Para, ki prihaja izpod pokrova motorja to že nakazuje, ob tem pa se ustvarja velika možnost, da bo prišlo do zvitja glave motorja in da se bosta zmešala olje in voda.

Oksidacija aditivov v olju

To je vidni del posledice pregrevanja motorja, obstaja pa tudi nevidni del. Pri blagem večkratnem pregrevanju motorja prihaja do intenzivne oksidacije aditivov v motornem olju, kar vodi k propadanju njegove baze. Posledice so vidne kasneje, saj prihaja do povečanih usedlin in oblog na delih motorja z notranjim zgorevanjem. V nadaljevanju se ponovno zmanjša učinkovitost hladilnega sistema, saj tudi olje veže del toplote na sebe in ga odnaša v oljni hladilnik, med tem pa prihaja do večje amortizacije motornih delov zaradi povečanega trenja.

Če vam je motor zakuhal, je to čas tudi za zamenjavo olja, če pa ste na poti, to storite takoj ob povratku. Sedaj ko smo razčistili, kako antifriz slabe kakovosti vpliva na mazanje in hlajenje motorja, pa je potrebno povedati, da je to le ena plat zgodbe.

Slab antifirz bo skrajšal življenjsko dobo tudi tesnilom na vodni črpalki. Če je vodna črpalka gnana z zunanjo jermenico, menjava ne bo problem, če pa črpalko žene zobati jermen, potem bo delo za menjavo bolj obsežno, predvsem pa dražje. Če pa se za lužico pod vozilom, zaradi slabega tesnjenja, ne zmenite, se lahko zgodi, da bo vodna črpalka zablokirala, kar pa v skrajnjem primeru lahko privede do tega, da se bati in ventili srečajo, to pa je že nov problem.

Po namestitvi nove vodne črpalke je priporočljivo zamenjati tudi hladilno tekočino.