Gospodarska vozila

Po cesti z Otokarjevim Ulysom T

Kakor delo voznika tovornjaka je tudi delo voznika avtobusa iz dneva v dan zahtevnejše. Potniki pričakujejo, da jim bo voznik nalagal in razkladal prtljago, jih zabaval med vožnjo, skrbel za njihovo dobro počutje in jih vedno pripeljal dobesedno do vrat hotela ali objekta, ki si ga želijo ogledati.

Pristop je včasih res težaven, saj znajo biti kulturni spomeniki na težje dostopnih mestih, zato je z velikimi triosnimi avtobusi včasih kar težko priti do želene destinacije. Alternativa za to so manjši midibusi, kakršen je Ulyso T – turist, novi model renomiranega turškega proizvajalca avtobusov Otokar. Desetmetrski avtobus je idealen za turistične obhode v mestnih središčih, saj ob kompaktnih merah in velikem zasuku sprednjih koles obračalni krog znaša le 9,5 metra.

Ulyso T namesto Vectia T

Ulyso T je zamenjal predhodni model Vectio T in z njim nima veliko skupnih lastnosti, mogoče le udobje in odlične vozne lastnosti, saj je postavljen na pravo avtobusno šasijo z motorjem zadaj, ne na šasijo kakšnega tovornjaka. Turki vzdržujejo tudi koncept zadnjih vrat za zadnjo osjo, kar Ulysu omogoča, da ima v izvedbi brez toalete lahko vgrajenih kar 43 sedežev. Seveda pa je to primerno le za prevoz otrok, zato je najbolj optimalna razporeditev z 39 sedeži, kjer imajo potniki povsem dovolj prostora za kolena, če pa je to premalo, lahko Otokar ponudi 35 sedežev, tu pa je prostora dovolj že skoraj za ples. Sedeži so dovolj veliki in udobni ter nastavljivi za lažji počitek ob nočnih vožnjah. Višina v hodniku znotraj je 198 centimetrov, hodnik med sedeži pa se razteza na 33 centimetrih. Glede na število potnikov, v testnem avtobusu je bilo 39 sedežev, je pod sedeži še za pet in pol kubika prostora za prtljago. Avtobus je postavljen na 19,5-palčna kolesa, ki ne vplivajo negativno na udobje in so usklajena z najvišjo dovoljeno maso 14.400 kilogramov, kar pomeni, da lahko Ulyse T računa na 120 kg obremenitve po potniku, kar je dober rezultat v segmentu današnjih turističnih avtobusov. Testni avtobus je nekaj privarčeval na masi tudi zaradi postavitve na Alcoa alu-platišča.

Sodoben izgled

Kot rečeno, je Ulyso T povsem nov avtobus zato se lahko pohvali tudi z novim, sodobnim izgledom, kjer na sprednjem in zadnjem delu dominirajo luči v LED tehnologiji. Na sprednjem delu so Turki opravili tudi precej korekcij pri postavitvi vetrobranskega stekla, vzvratnih ogledal, odbijača in blatnikov, tako da je sama vožnja precej tišja in bolj mirna kot pri predhodniku. Dinamiko dviguje zanimiva D izvedba letve na sprednjem nosilcu, spuščeno steklo na vhodnih vratih pa povečuje preglednost na desno stran ob avtobusu. Zatemnjena stekla ob sivi barvi karoserije podarjajo dinamičnost tudi na boku vozila. Dostop do velikega prtljažnega prostora je z obeh strani avtobusa prek dvojnih dvižnih vratnih loput. Za udobnejšo vožnjo skrbi zračno vzmetenje, ki omogoča tudi dvigovanje ali spuščanje poda vozila.

6-valjnik prihaja iz Cumminsa

Zadek, kot že rečeno, zaznamujejo LED luči ter masivne reže za prezračevanje motorja. Za pokrovom motorja se tokrat namesto MANovega agregata nahaja Cumminsov šestvaljnik. Motor izpolnjuje stroge Euro 6D norme in iz 6,7 litra iztiska 320 KM. Motor ima podobno prostornino, kot jo je imel MANov, pa vseeno ponuja 30 konjev več moči ter višji navor pri nižjem številu vrtljajev. Za ustvarjanje večje moči se Cummins naslanja na turbo polnilnik z variabilno geometrijo za razliko od MANa, ki uporablja dvojni turbopolnilnik. Ob primerjavi podatkov pa opazimo, da je Cumminsov motor za dobrih 100 kilogramov lažji.

Za prenos moči na zadnja kolesa skrbi ZF-ov Ecolife 6-stopenjski samodejni menjalnik, ki deluje gladko, brez zatikanja in nepotrebnega poskakovanja vozila pri speljevanju. Samodejni menjalnik vzdržuje potovalno hitrost 100 km/h pri slabih 1400 vrt/min.

Voznik način menjave stopnje prestave zlahka regulira s pritiskom na stopalko za plin, dodatno podporo oziroma način delovanja menjalnika pa ponujata tudi programa Eco ali Power, ki se vključita prek stikala na armaturni plošči. To pomeni, da menjalnik prestavlja kar 200 obratov prej ali kasneje, kar omogoča, da v zmogljivem programu zelo dinamično premagamo tudi daljši vzpon. Ob dobrih pospeških pa avtobus omogoča tudi vzorne pojemke. To omogočajo kolutne zavore na vseh kolesih ter intarder, ki je zamenjal prej uporabljeno Telmo. Dodatno zavoro aktiviramo s pomočjo ročice na desni strani volanskega obroča. Njegovo delovanje je tako suvereno, da je zmožen ob pravočasni uporabi na določeni razdalji skoraj povsem zaustaviti vozilo.

Barvita notranjost

Ko se voznik usede na svoj delovni prostor, ga pozdravi dvobarvna armatura, sicer v sivi barvi, a dvobarvnost vseeno razbija monotonijo. Sredinska konzola je rahlo obrnjena proti vozniku in ponuja obilico prostora za večino stikal ter avdio in video sistem. Merilniki so sicer še vedno precej klasični, okrogli, med njimi pa je infozaslon. Desno od plošče z merilniki je postavljen še en zaslon, ki pa je namenjen prikazovanju slike za vozilom, kar snema kamera pod streho na zadku. Na levi strani plošče z merilniki pa je sedaj svoj prostor našel digitalni tahograf. Levo ob oknu je sistem za ogrevanje, bočno voznikovo okno pa se sedaj odpira s pomočjo elektrike. Voznikova pozicija sedenja je precej visoka, zato je preglednost dobra, dobra pa je tudi na račun novih, večjih, tridelnih ogledal na obeh straneh.

Ergonomija je dobra, veliki štirikraki volan lepo sede v roke in je tudi izdatno nastavljiv. Nekoliko je omejeno nastavljanje sedeža, saj je potniški del zelo blizu voznika. Kljub temu pa si bodo višje rasli vozniki razdaljo od volana lahko nastavili v višino, saj je odličen Grammer sedež ogrevan in zračno nastavljiv po višini.

Tudi potniki bodo zadovoljni z odmerjenim prostorom in udobjem. Nad njimi so lični servisni seti, vsak potnik pa ima na voljo kar dva USB priklopa in ličen predal za odlaganja telefona. Seveda pa so tu še klasične mizice na hrbtni strani ter nastavki za počitek nog.

Ulyso T je naredil velik korak naprej v primerjavi s predhodnikom. Ponuja samosvojo kombinacijo okretnosti, nosilnosti, udobja in voznih lastnosti, na pravi avtobusni šasiji in to po sprejemljivi ceni. Ko k vsemu dodamo še atraktiven izgled in sodoben pogon, je Ulyso kar sprejemljiva izbira.

Setekar d.o.o., zastopnik za Cummins

Zaradi spremembe dobavitelja motorja z MANa na Cummins slovenski prevozniki ne smejo biti zaskrbljeni, saj je podjetje Setekar d.o.o., ki tudi uvaža in prodaja avtobuse Otokar, pooblaščeni partner za Cummins v Sloveniji.

Pri podjetju Setekar tako skrbijo za servis, rezervne dele in popravila okvar, redno usposabljajo serviserje ter razpolagajo z ustreznim orodjem, namenjenim popravilom tako avtobusa kot motorja Cummins. Avtobus Otokar Ulyso T ima servisni interval na 30.000 prevoženih kilometrov.

 

TEHNIČNI PODATKI

Otokar Ulyso T
Motor: Cummins, dizel, nameščen zadaj, 6 valjev v vrsti, skupna glava valjev, 4 ventili po valju, dve odmični gredi, visokotlačno direktno elektronsko vbrizgavanje, turbo polnilnik z variabilno geometrijo s hladilnikom stisnjenih plinov, Euro 6 s pomočjo SCR-tehnologije, PM filter trdih delcev.
Prostornina (ccm) 6700
Najvišja moč kW/KM pri vrt/min 233/320 pri 2300
Najvišji navor (Nm) pri vrt/min 1182 pri 1150–1400
Prenos moči pogon na zadnja kolesa, samodejni menjalnik ZF EcoLife, 6 prestav naprej, ena nazaj, tempomat, omejevalec hitrosti 100 km/h
Varnostni sistemi EBS, ABS, ESP, ASR
Dolžina (mm) 10.100
Širina (mm) 2410
Višina (mm) 3255
Medosna razdalja (mm) 5000
Masa praznega vozila (kg) 9000
Največja dovoljena masa (kg) 14.440
Posoda za gorivo/AdBlue (l) 350/30
Prednji/zadnji previs (mm) 2208/2892
Zavore zavore s koluti, dodatno intarder, upravljanje prek ročice na volanu, limitator hitrosti, pnevmatska parkirna zavora na zadnja kolesa
Notranja višina (mm) 1986
Prtljažnik med osema (l) 5500