Avtomobilizem

SEAT: 70 let in 16 posebnih avtomobilov

Leta 2020 se ne bomo mogli spominjati kot olimpijskega leta, lahko pa se ga bomo spominjali po prazno­vanju 70. obletnice znamke SEAT. V vseh teh letih je SEAT pomembno zaznamoval avtomobilski svet ter predstavil številna posebna in edinstvena vozila, kot je Toledo, prvi električni SEAT. Opremljen je bil s 16 svinčenimi baterijami, zaradi česar se je teža vozila s 1.015 kg povečala na 1.545 kg, doseg vozila pri mestni vožnji pa je znašal 55 km. To je zadoščalo, da je električni SEAT Toledo športnike spremljal tudi med mara­tonom na zadnji dan olimpijskih iger.

SEAT Toledo ni bil le uradni avtomobil olimpijskih iger v Barceloni, temveč je bil tudi “avtomobil prvakov”. Vsak od 22 španskih športnikov, ki so osvojili medalje, je prejel ekskluzivno vozilo SEAT Toledo Podium, ki je bilo razvito prav v ta namen. Toledo se je odlikoval po sivem laku v dveh odtenkih in po najbolj luksuzni notranjosti za tisti čas. Opremljen je bil celo s faksom in telefonom med sedeži, notranjost pa je zaznamo­vala kremna barva z usnjenim oblazinjenjem in lesenimi elementi na armaturni plošči ter vratih.

 

Posebni avtomobili

Leta 1956 je bil na osnovi prvega SEAT-ovega modela razvit SEAT 1400 Visitas. Njegovo ime v angleščini pove vse: SEAT 1400 Visits. Zaradi svoje zasnove – brez vrat in brez strehe – je bil 1400 Visitas idealen za prevažanje slavnih obiskovalcev po SEAT-ovi tovarni. Izdelali so ga ti zaposleni, ki so izdelali serijsko vozilo 1400, in leta 2005, ko je sledila prenova, so novi model z združitvijo dveh proizvodnih modelov ravno tako izdelali predčasno upokojeni SEAT-ovi zaposleni.

Na novo SEAT-ovo legendarno vozilo je bilo treba počakati do leta 1964, ko je bil predstavljen SEAT 600, ki so ga uporabljali za prevažanje pomembnih osebnosti po tovarni. Nihče ne bi rekel, da je to majhno mestno vozilo služilo kot osnova za model SEAT Savio. Italijansko podjetje Carrozzeria Savio je uporabilo presenetljiv dizajn avtomobilskega oblikovalca Pietra Frue. Vozilo je bilo zasnovano kot kombi s tremi sedežnimi vrstami, njegova medosna razdalja pa je znašala samo 2 metra, zaradi česar je Savio zlahka zavijal med proizvodnimi linijami. Steklena streha je omogočala odlično vidljivost, a je na SEAT-ovo pobudo postala še bolj ekskluzivna: streho je bilo mogoče odstraniti, tako da je vozilo postalo kombi v kabrioletski izvedbi.

Enaka zahteva po agilnosti je botrovala posebni prošnji, ki jo je SEAT prejel pred obiskom Janeza Pavla II. Papež je Španijo obiskal leta 1982 in za to priložnost potreboval okretnejše vozilo od običajnega papa­mobila. Uradno vozilo je bilo namreč preveliko za vhode na glavni prizorišči – stadiona nogometnih klubov Real Madrid CF in FC Barcelona. Tovarniški delavci v Zoni Franci so vložili veliko truda in izdelali model SEAT Panda “Papamóvil”. Vozilo je bilo bele barve, brez strehe in steklene površine. Na zadnjem delu je bilo nameščeno cevasto držalo z oblazinjenjem, za katero je papež lahko poprijel, medtem ko je stal in pozdravljal vernike. Ker vozilo ni imelo posebne zaščite, je bilo iz varnostnih razlogov uporabljeno samo na stadionih.

Na pobudo španskega državnega voditelja je SEAT leta 1986 preoblikoval model Ibiza. Vozilo, ki se je imenovalo SEAT Ibiza Rey (v slovenščini “rey” pomeni kralj), je bilo darilo za aktualnega španskega kralja, Filipa VI., ki je takrat dopolnil 18 let. Po naročilu izdelani model Ibiza Rey se je ponašal s tehničnimi speci­fikacijami, ki so bile dve leti kasneje predstavljene v serijski različici Ibiza SXI, in sicer motor s sistemom vbrizgavanja, močjo 100 KM in dvojnim diagonalnim zavornim sistemom z notranje hlajenimi zavornimi koluti za mehaniko, poseben volan, sedeži Recaro in klimatska naprava za notranjost. To je bilo najbolj ekskluzivno vozilo med več kot milijon izdelanimi primerki prve generacije SEAT Ibize. Odlikovalo se je po značilni zlati barvi in razširjenima stranskima deloma.

Velikodušna umetnica je pripomogla k nastanku še enega ekskluzivnega modela znamke SEAT – SEAT Leon CUPRA “Pies Descalzos” (v slovenščini “pies descalzos” pomeni bos). Imenuje se po fundaciji za razseljene otroke v Latinski Ameriki, ki jo je ustanovila kolumbijska pevka Shakira. Model na pokrovu motornega prostora nosi pevkin podpis in je znan tudi kot SEAT Leon Shakira, saj je bil oblikovan po pevkinem okusu. Tako njegovo zunanjost kot tudi elemente v notranjosti zaznamuje vijolična barva. Eden od dveh izdelanih primerkov je ostal v SEAT-ovi zgodovinski zbirki, drugega pa so z žrebom podarili enemu od donatorjev fundaciji. Zmagal je študent, ki je fundaciji prispeval 1 evro prek SMS-a.