Avtomobilizem

70 let legendarnega Spačka

 

1948

V letošnjem oktobru je minilo natanko 70 let od prve uradne predstavitve kultnega Citroena 2 CV –pri nas bolj znanega pod imenom Spaček.

Izvor avtomobila 2 CV sega v 30. leta. Leta 1936 je Pierre-Jules Boulanger, gonilna sila projekta Traction, sprožil projekt TPV, kar pomeni zelo majhen avto (Très Petite Voiture). Vojna je prekinila razvoj “spačka”. Poskrijejo obstoječe prototipe, nekatere celo razstavljene na dele in jih razpršijo po vsej državi. Pierre-Jules Boulanger je v teh šestih letih svojemu TPV-ju kljub vsemu pripravil nekaj izboljšav. Leta 1946 ponovno stečejo preskusi. Za zagotavljanje zaupnosti, ki se mu zdi najpomembnejša, Pierre-Jules Boulanger kupi zemljišče zahodno od Pariza. To je Ferté-Vidame, kjer je še dandanes Citroënov preskusni center.

1951
1954

Veliki dan se je nezadržno bližal. Na avtomobilskem salonu 7. oktobra 1948 je 2 CV v središču dogajanja. Prve pripombe so pikre. Njegova oblika je šokantna. Njegov izgled je zbegal stalne stranke znamke Citroën, ki so bile bolj vajene na Traction in na njegov videz visokega razreda. Najmanj kar lahko rečemo je, da nihče ni ostal ravnodušen. In čeprav so bili mediji skeptični, ga je široka javnost vendarle izredno hitro sprejela. Knjige naročil so se bliskovito polnile. Tako kolosalen in hiter uspeh je povzročil ozka grla v procesu proizvodnje. V tem obdobju ni bilo redko, da si moral na svojega spačka čakati tudi več let.

 

Oblika avtomobila 2 CV izraža dobro ravnovesje. To najbolje odražajo simetrična okna. Prednji del je bolj razgiban. Pokrov motornega prostora iz valovite pločevine se dviga nad rešetko za vstop zraka iz vodoravnih letev, na katerih je nameščen oval z dvojno puščico na sredini

 

Naslednji korak je bil narejen leta 1954. Tokrat je bila predmet prenove moč avtomobila 2 CV. Motor ima odslej prostornino 425 cm3. Decembra 1956 je Citroën na trg poslal 2 CV tipa AZL. Še isto leto se je proizvodnja povečala na 95.864 vozil. Naslednje leto je bila proizvodnja še boljša, saj je bilo izdelanih več kot 100.000 primerkov. Petdeseta so bila leta razcveta za avtomobil 2 CV. Najboljše pa šele prihaja …

2CV 4×4 Sahara

1960, čas za prvo pomladitev avtomobila 2 CV. Nežno stilsko preoblikovanje se nanaša predvsem na zunanjost. Novi pokrov motornega prostora ima odslej pet reber. Poleg tega se pojavi še dvoje stranskih vrat. Naslednje leto Citroën v okviru avtomobilskega salona predstavi novo izvedenko: 2 CV AZLP. Omenjena izvedenka 2 CV, ki razvije 13,5 KM pri 4000 vrtljajih/minuto, je močnejša in z lahkoto dosega hitrost 85 km/h ter porabi 5,5 litra na 100 kilometrov.

Spaček v katerem se je vozil agent 007 James Bond

Leta 1964 avtomobil 2 CV nadaljuje svojo preobrazbo. Spaček doživi pravo malo revolucijo. Vrata se ne bodo nikoli več odpirala proti prednjemu delu. Ta posebnost je odpravljena, avtomobil 2 CV je zdaj “pravilno obrnjen”.

2 CV Dolly

Leta 1966 je bil posodobljen prednji del. Tokrat je prenove deležna okrasna maska. Odslej jo krasijo tri vodoravne letve iz aluminija. Opazimo lahko tudi, da je nad profilom odbijačev, ki je običajno kovinski, zdaj še plast črne plastike. Priljubljeni avtomobil 2 CV je tudi in predvsem izvrstno mestno vozilo.

Z avtomobiloma 2 CV 4 in 2 CV 6 je Citroën leta 1970 ponudil več izvedenk, ki so lahko presegle hitrost 100 km/h. S pomočjo oglaševanja je Citroën obe izvedenki 2 CV spremenil v svoja vlečna konja. Pomlajeni 2 CV, ki je zahteval le osnovno vzdrževanje in zato tudi majhen budžet, je z različnimi modeli ohranil začetno navdušenje javnosti! V tem zanosu so bili organizirani prvi rallyi na dolge razdalje, kot je bil na primer slavni rally Paris-Kabul.

Ob avtomobilskem salonu v Parizu 1974 je avtomobil 2 CV doživel spektakularne spremembe. Okrasna maska iz plastike, pravokotni žarometi … “spaček” nenehno preseneča. Vse to je popolnoma ustrezalo duhu tistega časa.

A 2 CV ni pozabil nostalgikov in zaljubljencev, ki so se vanj zagledali že na samem začetku. Zato je Citroën leta 1976 lansiral izvedenko 2 CV “spécial”. Rustikalen avtomobil 2 CV temačne notranjosti z okroglimi lučmi je na las podoben prvotni izvedenki.

citroen-2cv-charleston

80 leta so beležila uspehe posebnih serij. Izvedenka “Charleston” je to pot utrla že leta 1981. Omenjeni 2 CV, tipičen predstavnik 30. let, z okroglimi lučmi, v bordo in črni barvi, je doživel takojšen uspeh. Citroën ga naslednje leto uvrsti v katalog. Leta 1985 se pojavijo izvedenke “Dolly”. Dvobarvne izvedenke 2 CV, ki združujejo izvirne barve (vanilija in siva, zelena in bela, rdeča in siva …), ki so kot “žrtve” svojega uspeha prav tako uvrščene v katalog. Leta 1986 je 2 CV še vedno simbol francoskega ljudskega avtomobila. Specialna serija “Cocorico” v barvah trobojnice odlično odraža to miselnost, ki jo podpira tudi oglaševalski slogan, ki spačka odlično predstavlja: “Ta 2 CV je pa že preveč”.

Februarja 1989 se je trak za proizvodnjo avtomobila 2 CV v Franciji ustavil. Po 3.868.633 prodanih enotah je 27. julija 1990 ob 16-tih tovarno v mestu Mangualde na Portugalskem zapustil še zadnji spaček. Tako se je zaključila proizvodnja tega vozila in začela se je popolnoma drugačna zgodba, zgodba o spačku in njegovih navdušencih, ki so se združili v različne Citroënove klube. Avtomobil 2 CV je zagotovo nesmrten.

Zadnji 2cv 1990